2 September 2009, 08:34
Vie het forum op de site van de Volvo klassieker vereniging kwam ik de volgende info tegen.
Oldtimermarkt (Duitse maandblad editie 9) heeft een bijlage over roestpreventie in de holle ruimten, de resultaten staan naast het blad ook op de volgende site:
http://www.wai.de/w/details2.asp?referer...MagID=2388
Ik heb de test uitgeprint en ga het een rustig bestuderen.
Na een zoektocht op het net kwam ik ook nog de uitslagen tegen van 4 jaar geleden, door hetzelfde blad getest.
schaamteloos overgenomen van http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=2063
1 Mike Sander's. Geen roestschade waarneembaar. Verderop in het boekje blijkt MS ook erg lang te werken. Iedere zomer wordt de was weer een beetje zacht en sluiten eventueel haarscheurtjes zich en kruipt de was in roest als die zich al vormt. Kortom erg goed spul, maar erg moeilijk te hanteren en redelijk duur. (45 euro voor een blik van 4 kilo)
2 Teroson, Terotex HV 400. Ziet er goed uit beetje roest aan de rond van een profieltje dat ze in de test dorpel hebben gelast. Gewone was, 15 euro/l.
3Waxoyl van Hammerite. Redelijk, overal een klein beetje roest. In Dld geen verkoop aan particulieren.
4 Berner HK1000, redelijk. Eerste produkt waarbij ook al wat roest op een gladde oppervlakte te zien is.
5 Fluid Film. Matig. Eerste testdorpel met roestkorsten. Is dus kennelijk ook niet zo goed als vaak (ook door onderget.) wordt beweerd.
6 Gunex
7 Tectyl ML. Matig. Ziet in mijn ogen beter uit dan Fluid Film. Kan misschien met regelmatige Nabehandeling best goed werken.
8 3M. Matig. Ziet iets slechter uit als Tectyl.
9 Holts. slecht. Roest laat de waslaag overal, gelijkmatig, openbarsten.
10 Fertan. slecht. (eerst de roestomvormer, dan de bijbehorende was.) Op plaatsen ziet het er redelijk uit, maar als er eenmaal roest onder de waslaag zit...
11 Voss Chemie. erg slecht. Eerste testexemplaar waarbij het inwendige profieltje kapotgeroest is.
12 (en laatste)Owatrol. erg slecht. Overal diepbruine roest. Profieltje is kapot. Bladerdeeg.
Ook kwam ik wat tegen over E-Zinc, ik ken het niet maar misschien is het interessant.
http://www.korrosionsschutz-depot.de/pdfs/ezinc.pdf
http://www.flohr-innotools.de/media/prod...342946.pdf
Doe er je voordeel mee.
Oldtimermarkt (Duitse maandblad editie 9) heeft een bijlage over roestpreventie in de holle ruimten, de resultaten staan naast het blad ook op de volgende site:
http://www.wai.de/w/details2.asp?referer...MagID=2388
Ik heb de test uitgeprint en ga het een rustig bestuderen.
Na een zoektocht op het net kwam ik ook nog de uitslagen tegen van 4 jaar geleden, door hetzelfde blad getest.
schaamteloos overgenomen van http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=2063
1 Mike Sander's. Geen roestschade waarneembaar. Verderop in het boekje blijkt MS ook erg lang te werken. Iedere zomer wordt de was weer een beetje zacht en sluiten eventueel haarscheurtjes zich en kruipt de was in roest als die zich al vormt. Kortom erg goed spul, maar erg moeilijk te hanteren en redelijk duur. (45 euro voor een blik van 4 kilo)
2 Teroson, Terotex HV 400. Ziet er goed uit beetje roest aan de rond van een profieltje dat ze in de test dorpel hebben gelast. Gewone was, 15 euro/l.
3Waxoyl van Hammerite. Redelijk, overal een klein beetje roest. In Dld geen verkoop aan particulieren.
4 Berner HK1000, redelijk. Eerste produkt waarbij ook al wat roest op een gladde oppervlakte te zien is.
5 Fluid Film. Matig. Eerste testdorpel met roestkorsten. Is dus kennelijk ook niet zo goed als vaak (ook door onderget.) wordt beweerd.
6 Gunex
7 Tectyl ML. Matig. Ziet in mijn ogen beter uit dan Fluid Film. Kan misschien met regelmatige Nabehandeling best goed werken.
8 3M. Matig. Ziet iets slechter uit als Tectyl.
9 Holts. slecht. Roest laat de waslaag overal, gelijkmatig, openbarsten.
10 Fertan. slecht. (eerst de roestomvormer, dan de bijbehorende was.) Op plaatsen ziet het er redelijk uit, maar als er eenmaal roest onder de waslaag zit...
11 Voss Chemie. erg slecht. Eerste testexemplaar waarbij het inwendige profieltje kapotgeroest is.
12 (en laatste)Owatrol. erg slecht. Overal diepbruine roest. Profieltje is kapot. Bladerdeeg.
Ook kwam ik wat tegen over E-Zinc, ik ken het niet maar misschien is het interessant.
http://www.korrosionsschutz-depot.de/pdfs/ezinc.pdf
http://www.flohr-innotools.de/media/prod...342946.pdf
Doe er je voordeel mee.