Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even voorstellen + ombouw naar d24t
#1
Goedemorgen iedereen,


Ik zal mezelf even snel voor stellen. Ik ben Fabian de Pooter, woonachtig in het mooie Zeeuws-Vlaanderen.
Ik ben sinds juli 2007 trots bezitter van een '91 diesel station waarmee ik al zonder al te veel problemen (1 geknapte koelwaterslang) 50.000km gereden heb. Ik heb eigenlijk de diesel gekozen omdat ik in eerste instantie een lange afstand zou moeten rijden naar mijn werk. En ik afkomstig ben uit de zeevaart en diesels me wat meer aanspreken om aan te sleutelen.
Deze week is Bob (ja.... ik geef mijn auto's namen) weer zonder enig probleem de keuring gepasseerd en heb ik besloten om Bob wat op te gaan kalefateren i.p.v. hem als gebruiksobject te zien. Big Grin
Het interieur is wat shabby, schakelaartjes lam etc en er staat bijna 4 ton op mijn D24 blok.

Nu speelt momenteel even het volgende.
Ik wil graag nog een jaar of 50 (of 60) in Bob blijven rijden en wil eigenlijk de motor reviseren.
Nu zag ik echter op internet een advertentie voor een D24-T blok met wat paarden meer!
Heb wat dingen uitgezocht op internet, maar blijf nog met wat vragen zitten.


Wat is mijn plan:
D24T blok kopen, en deze winter lekker wat uurtjes bij de kachel staan om hem te reviseren.
Na revisie, oude blok eruit, grote schoonmaak in de machinekamer, controle op roest en slechte bekabeling.
Wil graag de hele voorwiel ophangen en stuurinriching in de nieuwe rubbers steken.
Nieuwe motor, nieuwe koppeling erin en project afwerken tot een weer rijdende auto.

Nu blijven er nog de volgende vragen over.
Zijn er grote structurele verschillen tussen de D24, D24T en D24TIC?
-Is de opbouw van het blok verschillend? Zijn de turbo versies wat sterker uitgevoerd in lagers e.t.c?

Is het na inbouw van de D24T later nog mogelijk om een intercooler bij te plaatsen of levert dit problemen op.
Wat vind de RDW van de ombouw? Maakt de APK-arts er problemen van wanneer mijn Volvo i.p.v. natuurlijk aanzuigt ineens een ventilator op de inlaat heeft?

Het D24T blok komt geloof ik uit een 740 en ik las dat het problemen oplevert met inbouw.
Is het mogelijk om het carter van de D24 op de D24 T te zetten voor het passen.
Past het D24T op de huidige motor steunen en sluit deze goed aan bij de huidige versnellingsbak?

Mijn excuses wanneer ik dubbele vragen stel (wanneer de antwoorden makkelijk op fora te vinden zijn)
en bij voorbaat dank voor jullie antwoorden. Ik heb de verkoper gevraagd het blok tot woensdag vast te houden dus ik doe mijn best om voor die tijd de haalbaarheid uit te zoeken.


Veel dank

Fabian

Antwoord
#2
hoi welkom hier.

ik heb e.e.a. al eens wat toegelicht v.w.b. ombouw en verschillen.

http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=2792.0

http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=3795.0

sommige van je vragen worden al beantwoord in die stukjes.......
lees het eens en stel dan de vragen nog eens die niet aan de orde kwamen / onduidelijk bleven.

een helder verhaal over verschillen D24 / D24T is te vinden op;

http://www.volvobertone.com/grp2780.html

De door mij gevolgde ombouw is natuurlijk niet bindend, er zijn vele wegen die naar Rome leiden.....
Voor de interkoeler is trouwens ruimte zat, ik heb er een joekel tussen zitten van een DAF65 die in hoogte aangepast is en er zelfs nog ruimte voor 2 elektrofans.(die nog niet nodig bleken in de Ardennen met kar er achter)


groet, Jan
Antwoord
#3
He Jan,

Bedankt voor de snelle reactie! Volvo is nog redelijk nieuw voor me, tis totaal anders dan de kever en trabant waarmee ik rond heb gereden.

Heb je links doorgelezen, en in iedergeval mijn waardering voor je ombouw project, ziet er erg goed uit.
Heb inderdaad toch nog wat vragen.

Ik zie het niet zitten om mijn voortrein te verbouwen om ruimte te bieden aan het nieuwe carter.
Is het mogelijk om het carter van mijn d24 over te zetten naar de d24t?
Is het mogelijk om het nieuwe blok op de bestaande versnellingsbak op te bouwen of levert dit problemen met de hellingshoek op?

Het artikel van volvobertone.com beschrijft te vernieuwingen van het TIC blok t.o.v. het standaard turbo blok.
Is er nog een artikel beschikbaar wat de verschillen tussen D24 en D24T beschikbaar?

Je ziet het.... antwoorden roepen weer vragen op.
In iedergeval veel dank voor je moeite.

Fabian
Antwoord
#4
dank je,

ik weet niet of de carters uitwisselbaar zijn v.w.b. het boutenpatroon.
misschien wil iemand even VADIS raadplegen (volvo onderdelen en reparatie DVD)
als het nummer van de carterpanpakking van een D24 gelijk is aan een D24TIC zou het moeten passen lijkt mij.....
je moet dan alleen een zij-ingang maken voor je turbo-retourolie-leiding.

(ik heb eventueel de lasmal nog van de voortreinmodificatie mag weg voor weinig.)

wat de hellingshoek betreft i.c.m. de versnellingsbak;er zijn mensen die de wielkast/Mc Phersonpoot behuizing met een flinke hamer ietwat dwingen ruimte te maken voor de turbocompressor.......
ik heb ook nooit opgemeten hoeveel het scheelt, i.c.m. het D24TIC carter vond ik het mooier het blok onder de daarvoor ontworpen hoek in te bouwen.

wat trouwens ook een leuke site is bedenk ik net; die van dieselmaffian in scandinavie (zal hem er zo even bijzoeken)

EDIT; http://english.dieselmaffian.com/subpage3.html ,het betreft dan wel een 145 maar de grote lijnen zijn hetzelfde

Hij heeft de turbodiesel er zo ingebouwd als de D24 er orgineel in hing dus org. motorsteunen etc.Alleen de turbo zelf heeft hij een andere plek gegeven en da's nog niet zo dom.

tenslotte de verschillen tussen D24T en D24TIC ; onder andere de opbrengst van de inspuitpomp en de turbocompressor zijn anders en ik dacht ergens gelezen te hebben dat de D24TIC in de laatste jaren met hydraulische stoters kwam en de D24T altijd stelplaatjes gehouden heeft maar pin me daar niet op vast.
Antwoord
#5
als dat geen service meer is ;D

hartelijk bedankt voor het opzoeken!
Antwoord
#6
He bedankt! en dat is goed nieuws.

Het blok wat ik wil kopen is een D24T blok. Heb op de site van K-Jet.org een beetje rondgekeken en daar was wat meer beschrijving te vinden van het Turbo blok voor de IC.

Nou heb ik nog een vraag. Er worden op de site verschillende voorbeelden aangehaald waarbij de D24T uitgerust wordt met een IC onder gelijkblijvende compressie druk van de turbo lader.
Dit om de de (inlaat-, eindcompressie-, eindverbrandings-, en uitlaatgassen) lucht temperaturen naar beneden te krijgen.
Nou ben ik zelf niet echt op zoek naar super vermogen, maar meer naar betrouwbaarheid en lijkt me bovenstaande opstelling me wel geschikt ook omdat de dieselblokken schijnbaar een koelprobleem hebben.

Heeft er iemand ervaring met deze opstelling?
Ik kom zelf uit de zeevaart, en daar waren de uitlaatgassen temperaturen vrij belangrijk. Ook zeker om ze niet te laag te laten komen omdat de, in de brandstof aanwezige, zwavel dan neer kan slaan in het uitlaat systeem, zogenaamde Low Temperature Corrosion (LTC).
Er werd dan ook wel op brandstof gestookt wat meer op asfalt lijkt dan op diesel maar toch.

Levert het geen problemen op voor de uitstoot waarden om de uitlaatgassentemperatuur naar beneden te halen?

bedankt voor de reacties.

Fabian
Antwoord
#7
Volgens mij klopt dat wel dat de compressie/laaddruk ongewijzigd blijft. D24T >> D24TIC, alleen de inspuithoeveelheid veranderd volgens mij.
Als je de lijsten van BOSCH bekijkt voor de toegepaste VE-pompen (dat is het type van de inspuitpomp) dan zul je zien dat er op de TIC een andere pomp zit dan op de T, ik zou na moeten kijken of er ook verschil in verstuivers is tussen T en TIC.

Wat de temperaturen betreft heb ik nooit metingen gedaan hoewel ik de intercooler wel voorzien heb van draadbussen M22 om er sensoren in te plaatsen.Helaas heb ik nog geen tijd gehad om een meetopstelling te maken want ik ben zelf ook wel benieuwd naar die waarden.
Net als jij wil ik ook meer gaan voor betrouwbaarheid dan groot vermogen.

Ik denk dat het voor jou ook wel leuk is om je te registreren op het volvo700-forum.
Daar lopen ook wat leuke D24- topics zoals deze;

http://www.volvo700vereniging.nl.http-lb...node/26598

Je kunt nu alleen het openingstopic lezen maar als je registreerd / inlogd kan je de rest ook lezen.

Antwoord
#8
Heb bij ASN-books maar wat les materiaal besteld om wat voor te bereiden. Ondertussen was het d24t blok op Marktplaats al verkocht, dat is het nadeel wanneer je te lang nadenkt. Maar goed, komen er nog wel meer voorbij. Zag op de lokale prikbord site uit Zeeland al twee 9'series met een goed blok te koop staan voor heel weinig dus misschien dat ik wel een donor auto ga gebruiken voor mijn project.

Een vraag waar ik nog op zoek ben naar een passende oplossing is het volgende.

De inbouw hoek van de D24T (en TIC) is als ik het goed begrijp anders dan bij een D24 (in de 240)
Is dit gedaan om de ruimte te maken voor de turbo aan de uitlaat-zijde of heeft dit andere redenen?
Zou het ook mogelijk zijn om het D24T blok op de originele versnellingsbak en motorsteunen te zetten en op een andere manier ruimte te creëren voor de turbo? Zag wel al op de site van dieselmaffian een ombouw waarbij de turbo aan de inlaatzijde lag, maar dit lijkt me ook een beetje een moeilijk verhaal worden.

Fijn weekend iedereen.

Fabian
Antwoord
#9
Ik denk dat de reden voor de gekantelde inbouw van de D24 gelegen is in de oorsprong van de D24; VAG, VW
Zij gebruikten de motor in de VW LT waar deze voorin lag onder een bult in de cabinevloer.
Ik gok dat Volvo hetzelfde cater heeft gebruikt als VW voor de D24.
Als Volvo dan het blok rechter op had gezet (waar wel ruimte voor is in de 240) had het carter scheef gestaan onder de auto.
Dat is natuurlijk geen gezicht, bovendien krijg je dan alle olie er niet uit bij verversen.

Toen er voor de turbo(intercooler)versie toch een nieuw carter moest komen hebben ze waarschijnlijk gelijk de motor rechterop ontworpen.
Het carter kreeg meer inhoud en een olie-retour aansluiting voor de turbo.

Ik heb wel eens ergens gelezen dat iemand een D24T blok in een volvo 240 bouwde op de orginele motorsteunen aan het orginele vliegwielhuis / versnellingsbak.De inbouwhoek bleef daarmee ongewijzigd dus hetzelfde als een D24.
Hij claimde genoeg ruimte te hebben voor de turbo.

Wat ik wel eens kan doen is een kartonnen mal maken die de contour volgt van het blok en turbo en het binnenspatbord.
Als je dan de verschilhoek van 10 graden in gedachten neemt kan je vrij nauwkeurig bekijken of er ruimte genoeg is voor de turbo.
Indien je daar behoefte aan hebt zeg je het maar.
Of je pakt de foto's van mijn project en print het vooraanzicht uit dan knip je het blok uit en met een gradenboogje draaien maar t.o.v. binnenscherm.

EDIT:gaat niet zo makkelijk als ik dacht,foto's geven misschien wel enig idee, denk zelf dat de chassisbalk meer het probleem is dan het binnenscherm........



[Afbeelding: P7120004.jpg]

[Afbeelding: P7120011.jpg]

[Afbeelding: P7120013.jpg]

[Afbeelding: P7120012-1.jpg]

[Afbeelding: PA020051-1.jpg]



Jammer dat het blok op MP al weg is.....
Ik denk dat de aankoop van een cpl. auto altijd de voorkeur heeft, de rest zet je te koop en je zult nog verrast zijn wat dat soms opbrengt.
Bovendien heb je gelijk een hoop reservespullen; startmotor dynamo gloeirelais stuurpomp motorsteunen (als je je ooit nog bedenkt)
en noem maar op.Tevens beschik je gelijk over een vliegwielhuis met een lichtere kantelhoek dan de 240, kortom alleem maar voordelen zo'n complete auto, ik heb het zelf ook zo gedaan.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Benzine automaat naar D6 automaat ? Anthony 1 3.299 9 April 2011, 01:56
Laatste bericht: BartWillem
  Gezocht metalen buis naar Turbo toe Dirk342 1 2.648 20 January 2011, 08:45
Laatste bericht: Dirk342
  info tips motor wissel 240 van d24 naar d24tic d24tic power 28 21.859 13 October 2010, 14:51
Laatste bericht: aRjen.T
  D24t Verdacht lampje Volvodiesel 8 6.558 7 December 2009, 21:13
Laatste bericht: Volvodiesel

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)