9 August 2009, 10:40
Goedemorgen iedereen,
Ik zal mezelf even snel voor stellen. Ik ben Fabian de Pooter, woonachtig in het mooie Zeeuws-Vlaanderen.
Ik ben sinds juli 2007 trots bezitter van een '91 diesel station waarmee ik al zonder al te veel problemen (1 geknapte koelwaterslang) 50.000km gereden heb. Ik heb eigenlijk de diesel gekozen omdat ik in eerste instantie een lange afstand zou moeten rijden naar mijn werk. En ik afkomstig ben uit de zeevaart en diesels me wat meer aanspreken om aan te sleutelen.
Deze week is Bob (ja.... ik geef mijn auto's namen) weer zonder enig probleem de keuring gepasseerd en heb ik besloten om Bob wat op te gaan kalefateren i.p.v. hem als gebruiksobject te zien.
Het interieur is wat shabby, schakelaartjes lam etc en er staat bijna 4 ton op mijn D24 blok.
Nu speelt momenteel even het volgende.
Ik wil graag nog een jaar of 50 (of 60) in Bob blijven rijden en wil eigenlijk de motor reviseren.
Nu zag ik echter op internet een advertentie voor een D24-T blok met wat paarden meer!
Heb wat dingen uitgezocht op internet, maar blijf nog met wat vragen zitten.
Wat is mijn plan:
D24T blok kopen, en deze winter lekker wat uurtjes bij de kachel staan om hem te reviseren.
Na revisie, oude blok eruit, grote schoonmaak in de machinekamer, controle op roest en slechte bekabeling.
Wil graag de hele voorwiel ophangen en stuurinriching in de nieuwe rubbers steken.
Nieuwe motor, nieuwe koppeling erin en project afwerken tot een weer rijdende auto.
Nu blijven er nog de volgende vragen over.
Zijn er grote structurele verschillen tussen de D24, D24T en D24TIC?
-Is de opbouw van het blok verschillend? Zijn de turbo versies wat sterker uitgevoerd in lagers e.t.c?
Is het na inbouw van de D24T later nog mogelijk om een intercooler bij te plaatsen of levert dit problemen op.
Wat vind de RDW van de ombouw? Maakt de APK-arts er problemen van wanneer mijn Volvo i.p.v. natuurlijk aanzuigt ineens een ventilator op de inlaat heeft?
Het D24T blok komt geloof ik uit een 740 en ik las dat het problemen oplevert met inbouw.
Is het mogelijk om het carter van de D24 op de D24 T te zetten voor het passen.
Past het D24T op de huidige motor steunen en sluit deze goed aan bij de huidige versnellingsbak?
Mijn excuses wanneer ik dubbele vragen stel (wanneer de antwoorden makkelijk op fora te vinden zijn)
en bij voorbaat dank voor jullie antwoorden. Ik heb de verkoper gevraagd het blok tot woensdag vast te houden dus ik doe mijn best om voor die tijd de haalbaarheid uit te zoeken.
Veel dank
Fabian
Ik zal mezelf even snel voor stellen. Ik ben Fabian de Pooter, woonachtig in het mooie Zeeuws-Vlaanderen.
Ik ben sinds juli 2007 trots bezitter van een '91 diesel station waarmee ik al zonder al te veel problemen (1 geknapte koelwaterslang) 50.000km gereden heb. Ik heb eigenlijk de diesel gekozen omdat ik in eerste instantie een lange afstand zou moeten rijden naar mijn werk. En ik afkomstig ben uit de zeevaart en diesels me wat meer aanspreken om aan te sleutelen.
Deze week is Bob (ja.... ik geef mijn auto's namen) weer zonder enig probleem de keuring gepasseerd en heb ik besloten om Bob wat op te gaan kalefateren i.p.v. hem als gebruiksobject te zien.
Het interieur is wat shabby, schakelaartjes lam etc en er staat bijna 4 ton op mijn D24 blok.
Nu speelt momenteel even het volgende.
Ik wil graag nog een jaar of 50 (of 60) in Bob blijven rijden en wil eigenlijk de motor reviseren.
Nu zag ik echter op internet een advertentie voor een D24-T blok met wat paarden meer!
Heb wat dingen uitgezocht op internet, maar blijf nog met wat vragen zitten.
Wat is mijn plan:
D24T blok kopen, en deze winter lekker wat uurtjes bij de kachel staan om hem te reviseren.
Na revisie, oude blok eruit, grote schoonmaak in de machinekamer, controle op roest en slechte bekabeling.
Wil graag de hele voorwiel ophangen en stuurinriching in de nieuwe rubbers steken.
Nieuwe motor, nieuwe koppeling erin en project afwerken tot een weer rijdende auto.
Nu blijven er nog de volgende vragen over.
Zijn er grote structurele verschillen tussen de D24, D24T en D24TIC?
-Is de opbouw van het blok verschillend? Zijn de turbo versies wat sterker uitgevoerd in lagers e.t.c?
Is het na inbouw van de D24T later nog mogelijk om een intercooler bij te plaatsen of levert dit problemen op.
Wat vind de RDW van de ombouw? Maakt de APK-arts er problemen van wanneer mijn Volvo i.p.v. natuurlijk aanzuigt ineens een ventilator op de inlaat heeft?
Het D24T blok komt geloof ik uit een 740 en ik las dat het problemen oplevert met inbouw.
Is het mogelijk om het carter van de D24 op de D24 T te zetten voor het passen.
Past het D24T op de huidige motor steunen en sluit deze goed aan bij de huidige versnellingsbak?
Mijn excuses wanneer ik dubbele vragen stel (wanneer de antwoorden makkelijk op fora te vinden zijn)
en bij voorbaat dank voor jullie antwoorden. Ik heb de verkoper gevraagd het blok tot woensdag vast te houden dus ik doe mijn best om voor die tijd de haalbaarheid uit te zoeken.
Veel dank
Fabian