26 July 2009, 16:57
Eens een eigen topicje starten rond "ik en mijn volvo"
dan toch de drempelvrees overwonnen hiero ;D
ok nog even proberen
ik was erin geslaagd om een ganse historie te typen en dan op een link te klikken zodat er een andere pagina zich hier opende in dit tabblad, en als ik "back" klikte was de hele historie dus mooi verdwenen :
goed : geen zin om het hele verhaal opnieuw te doen,
basis : volvo 240 DL gekocht door pa in 09/1985 (nieuw)
werd uit het verkeer gehaald toen ik 12j was, wegens aanschaf nieuwe auto (1995 mercedes c250 d)
te koop gezet dan de tank - zouden er te weinig geld voor gekregen hebben - besloten om te "bewaren" ipv in de export naar Rusland/Polen en dergelijke te doen (dat was de koper dus van plan)
bedoeling : auto bewaren en als ik 18 ben, rijbewijs ermee halen enzovoorts en terug in verkeer brengen dus
doel bereikt : 4 jaar mee rondgereden ondertussen
nu ? : zelf 240 aangeschaft en deze rijd soms nog eens de DL + motor is niet goed, zit een vlieg op, valt regelmatig stil en soms helemaal niets aan de hand ....
moest er iets met die bak gebeuren zou ik het besterven :o
achteraf nog zitten mee lachen waarom we eigenlijk die auto te koop gezet hadden
hoe konden we toch zo naïef? zijn
volvo 240 microbe stelselmatig gegroeid door de jaren heen (ja hoor vanaf men 12 jaar) tot het niveau van vandaag - maar zo te zien aan het forum kan het nog erger ;D ;D ;D
auto : 1985 Volvo 240 Deluxe (DL)
model : modeljaar 1986
motor : B200K (solex carburateur)
boite : M47 (5 bak manueel dus)
cilinderinhoud : 1986 CC
koppel : max. 160 Nm / 40 toeren per sec
pk : 101 pk @ 5400 rmp
wat foto's (komt van een ander forum waar ik dit eens gepost had in 2006)
[1985-2004]
hoe de auto eruit zag toen hij uit quarantaine kwam
met originele wieldeksels en uitlaat ! dopjes in het midden zijn blijkbaar toen al niet meer zwart, had ik zeker te veel zitten op wrijven als ik klein was (ik mocht altijd de wielen wassen dus)
![[Afbeelding: volvo240dlalxkleinefoto6yt.th.jpg]](http://img149.imageshack.us/img149/137/volvo240dlalxkleinefoto6yt.th.jpg)
[10/2005 ==> 08/2007]
uitlaat gewijzigd in de garage, de originele was blijkbaar niet goed meer (laatste buis naar buiten dus) + gaatje opgelast
![[Afbeelding: t_JaJa018m_754ec0a.jpg]](http://img35.imagefra.me/img/img35/9/8/14/volvoguy/t_JaJa018m_754ec0a.jpg)
verlengstukje erop gezet, terug moeten afhalen want zou niet goed geweest zijn voor de keuring + niet echt gezellig als er pipo's tegen je uitlaat aanlopen op een parking haha .....
![[Afbeelding: t_DSCN0242m_bf497a4.jpg]](http://img39.imagefra.me/img/img39/9/8/14/volvoguy/t_DSCN0242m_bf497a4.jpg)
[08/2007]
gaatje blijkbaar in de laatste knalpot - tof geluidje trouwenstoen :
8)
![[Afbeelding: t_DSCN0837m_0f7f7b6.jpg]](http://img39.imagefra.me/img/img39/9/8/14/volvoguy/t_DSCN0837m_0f7f7b6.jpg)
[2004-2008]
inox schijven (origineel van een 700 serie imho) gekocht en erop gezet, al paar kwijt geweest - blijkbaar verkeerd gemonteerd bij het erafhalen - nu weet ik dat dus haha - 4 schijven en 3 middenstukjes ... middenstuk kwijt dus - eraf gevlogen tijdens een rit ooit - nooit meer teruggevonden
![[Afbeelding: t_JaJa026resim_6ae5066.jpg]](http://img26.imagefra.me/img/img26/9/8/14/volvoguy/t_JaJa026resim_6ae5066.jpg)
[30/05/2007]
achterlicht kapot - moet vervangen worden dus - zal niet getolereerd worden wss op de jaarlijkse keuring om met een stuk uit je achterlicht te rijden
voor de rest eigenlijk niks aan, gewoon het glas die eruit is
de kapotte
de vervanger - een exemplaar uit 82 :o dus moet van een turbo komen, ofwel van een GL/GLE/GLT denk ik, want DL had toen nog van die smalle lichten achteraan tenzij ik mis ben
![[Afbeelding: t_DSCN0752m_4666daa.jpg]](http://img33.imagefra.me/img/img33/3/2/22/volvoguy/t_DSCN0752m_4666daa.jpg)
[30/08/2007]
nieuwe uitlaat werd geplaatst onder de auto, omdat er dus een gaatje in de knalpot zat, had ik het geweten op voorhand had ik het niet laten doen en gewoon die pot gereviseerd, man man
ziet er goed uit op het eerste zicht, maar ik hou er dus niet van, nooit geweten dat op die auto een uitlaat zat met bochten op het einde, gewoon straight pipe van laatste knalpot naar buiten van toen ik al klein was
ik dacht dat die alleen maar op GL'ers en diesels werden geplaatst, kan iemand hier duidelijkheid inbrengen ofzo ?
+ uitlaat hangt niet goed, als ik in put rij klopt hij tegen onderkant van de wagen
rubbers te klein ofzoiets ??? al aan gesleurd maar helpt dus niet, blijft kloppen
om goed te zijn, zullen er andere rubbers opmoeten denk ik
+ eerste keer toen ik met nieuwe uitlaat reed , amai, die auto accelereerde bijna niet meer (ondertussen al gewoon geworden maar toch) volgens mij niet de ideale uitlaat
de knalpot is kleiner dan de vorige (diameter) + die uitlaatbuis is ook kleiner van diameter .......... ofwel ligt het aan mij dat ik dat droom dat ie niet zo goed meer optrekt
![[Afbeelding: t_DSCN0914nopm_e9d1df6.jpg]](http://img37.imagefra.me/img/img37/9/9/1/volvoguy/t_DSCN0914nopm_e9d1df6.jpg)
ergens in het verleden ook eens die hele voorkant onder handen genomen maar daar heb ik geen foto's van , dus de voorlichten eruit en zandstralen maar (+ die clipjes die de voorlichten samenhouden verkeerde ook in een bruin gevorderd stadium, dan verven en voorlichten er terug in
[03/2009] wat fotootjes gemaakt / no story ;D
![[Afbeelding: t_DSCN1550m_b53fca9.jpg]](http://img06.imagefra.me/img/img06/3/3/16/volvoguy/t_DSCN1550m_b53fca9.jpg)
nog toevoegen hier aan het verhaaltje:
*batterij overgelopen ook , probleem ook aangepakt enzo
*wat zitten roest behandelen + zanten & trekhaak laten zandstralen/verven ed in maart-april/2009 - zal ook nog wel eens posten
dan toch de drempelvrees overwonnen hiero ;D
ok nog even proberen
ik was erin geslaagd om een ganse historie te typen en dan op een link te klikken zodat er een andere pagina zich hier opende in dit tabblad, en als ik "back" klikte was de hele historie dus mooi verdwenen :

goed : geen zin om het hele verhaal opnieuw te doen,
basis : volvo 240 DL gekocht door pa in 09/1985 (nieuw)
werd uit het verkeer gehaald toen ik 12j was, wegens aanschaf nieuwe auto (1995 mercedes c250 d)
te koop gezet dan de tank - zouden er te weinig geld voor gekregen hebben - besloten om te "bewaren" ipv in de export naar Rusland/Polen en dergelijke te doen (dat was de koper dus van plan)
bedoeling : auto bewaren en als ik 18 ben, rijbewijs ermee halen enzovoorts en terug in verkeer brengen dus
doel bereikt : 4 jaar mee rondgereden ondertussen
nu ? : zelf 240 aangeschaft en deze rijd soms nog eens de DL + motor is niet goed, zit een vlieg op, valt regelmatig stil en soms helemaal niets aan de hand ....
moest er iets met die bak gebeuren zou ik het besterven :o
achteraf nog zitten mee lachen waarom we eigenlijk die auto te koop gezet hadden

volvo 240 microbe stelselmatig gegroeid door de jaren heen (ja hoor vanaf men 12 jaar) tot het niveau van vandaag - maar zo te zien aan het forum kan het nog erger ;D ;D ;D
auto : 1985 Volvo 240 Deluxe (DL)
model : modeljaar 1986
motor : B200K (solex carburateur)
boite : M47 (5 bak manueel dus)
cilinderinhoud : 1986 CC
koppel : max. 160 Nm / 40 toeren per sec
pk : 101 pk @ 5400 rmp
wat foto's (komt van een ander forum waar ik dit eens gepost had in 2006)
[1985-2004]
hoe de auto eruit zag toen hij uit quarantaine kwam

![[Afbeelding: achterrechts6vb.th.jpg]](http://img101.imageshack.us/img101/4073/achterrechts6vb.th.jpg)
![[Afbeelding: volvo240dlalxkleinefoto6yt.th.jpg]](http://img149.imageshack.us/img149/137/volvo240dlalxkleinefoto6yt.th.jpg)
[10/2005 ==> 08/2007]
uitlaat gewijzigd in de garage, de originele was blijkbaar niet goed meer (laatste buis naar buiten dus) + gaatje opgelast
![[Afbeelding: t_JaJa020m_3da706a.jpg]](http://img38.imagefra.me/img/img38/9/8/14/volvoguy/t_JaJa020m_3da706a.jpg)
![[Afbeelding: t_JaJa018m_754ec0a.jpg]](http://img35.imagefra.me/img/img35/9/8/14/volvoguy/t_JaJa018m_754ec0a.jpg)
verlengstukje erop gezet, terug moeten afhalen want zou niet goed geweest zijn voor de keuring + niet echt gezellig als er pipo's tegen je uitlaat aanlopen op een parking haha .....
![[Afbeelding: t_DSCN0242m_bf497a4.jpg]](http://img39.imagefra.me/img/img39/9/8/14/volvoguy/t_DSCN0242m_bf497a4.jpg)
[08/2007]
gaatje blijkbaar in de laatste knalpot - tof geluidje trouwenstoen :

![[Afbeelding: t_DSCN0837m_0f7f7b6.jpg]](http://img39.imagefra.me/img/img39/9/8/14/volvoguy/t_DSCN0837m_0f7f7b6.jpg)
[2004-2008]
inox schijven (origineel van een 700 serie imho) gekocht en erop gezet, al paar kwijt geweest - blijkbaar verkeerd gemonteerd bij het erafhalen - nu weet ik dat dus haha - 4 schijven en 3 middenstukjes ... middenstuk kwijt dus - eraf gevlogen tijdens een rit ooit - nooit meer teruggevonden
![[Afbeelding: t_JaJa026resim_6ae5066.jpg]](http://img26.imagefra.me/img/img26/9/8/14/volvoguy/t_JaJa026resim_6ae5066.jpg)
[30/05/2007]
achterlicht kapot - moet vervangen worden dus - zal niet getolereerd worden wss op de jaarlijkse keuring om met een stuk uit je achterlicht te rijden

de kapotte
![[Afbeelding: t_DSCN0723m_a048c84.jpg]](http://img38.imagefra.me/img/img38/9/8/14/volvoguy/t_DSCN0723m_a048c84.jpg)
de vervanger - een exemplaar uit 82 :o dus moet van een turbo komen, ofwel van een GL/GLE/GLT denk ik, want DL had toen nog van die smalle lichten achteraan tenzij ik mis ben
![[Afbeelding: t_DSCN0751m_6989e50.jpg]](http://img02.imagefra.me/img/img02/9/8/14/volvoguy/t_DSCN0751m_6989e50.jpg)
![[Afbeelding: t_DSCN0753m_b800eec.jpg]](http://img37.imagefra.me/img/img37/9/8/14/volvoguy/t_DSCN0753m_b800eec.jpg)
![[Afbeelding: t_DSCN0754m_dc78b40.jpg]](http://img31.imagefra.me/img/img31/9/8/14/volvoguy/t_DSCN0754m_dc78b40.jpg)
![[Afbeelding: t_DSCN0752m_4666daa.jpg]](http://img33.imagefra.me/img/img33/3/2/22/volvoguy/t_DSCN0752m_4666daa.jpg)
[30/08/2007]
nieuwe uitlaat werd geplaatst onder de auto, omdat er dus een gaatje in de knalpot zat, had ik het geweten op voorhand had ik het niet laten doen en gewoon die pot gereviseerd, man man
ziet er goed uit op het eerste zicht, maar ik hou er dus niet van, nooit geweten dat op die auto een uitlaat zat met bochten op het einde, gewoon straight pipe van laatste knalpot naar buiten van toen ik al klein was
ik dacht dat die alleen maar op GL'ers en diesels werden geplaatst, kan iemand hier duidelijkheid inbrengen ofzo ?
+ uitlaat hangt niet goed, als ik in put rij klopt hij tegen onderkant van de wagen
rubbers te klein ofzoiets ??? al aan gesleurd maar helpt dus niet, blijft kloppen
om goed te zijn, zullen er andere rubbers opmoeten denk ik
+ eerste keer toen ik met nieuwe uitlaat reed , amai, die auto accelereerde bijna niet meer (ondertussen al gewoon geworden maar toch) volgens mij niet de ideale uitlaat
de knalpot is kleiner dan de vorige (diameter) + die uitlaatbuis is ook kleiner van diameter .......... ofwel ligt het aan mij dat ik dat droom dat ie niet zo goed meer optrekt
![[Afbeelding: t_DSCN0907m_7978486.jpg]](http://img38.imagefra.me/img/img38/9/9/1/volvoguy/t_DSCN0907m_7978486.jpg)
![[Afbeelding: t_DSCN0908m_656e9ab.jpg]](http://img02.imagefra.me/img/img02/9/9/1/volvoguy/t_DSCN0908m_656e9ab.jpg)
![[Afbeelding: t_DSCN0909m_2876900.jpg]](http://img38.imagefra.me/img/img38/9/9/1/volvoguy/t_DSCN0909m_2876900.jpg)
![[Afbeelding: t_DSCN0910m_f17cfb1.jpg]](http://img27.imagefra.me/img/img27/9/9/1/volvoguy/t_DSCN0910m_f17cfb1.jpg)
![[Afbeelding: t_DSCN0911m_dc8fad2.jpg]](http://img33.imagefra.me/img/img33/9/9/1/volvoguy/t_DSCN0911m_dc8fad2.jpg)
![[Afbeelding: t_DSCN0912m_6c0a1b9.jpg]](http://img40.imagefra.me/img/img40/9/9/1/volvoguy/t_DSCN0912m_6c0a1b9.jpg)
![[Afbeelding: t_DSCN0913m_cb612cb.jpg]](http://img36.imagefra.me/img/img36/9/9/1/volvoguy/t_DSCN0913m_cb612cb.jpg)
![[Afbeelding: t_DSCN0915m_79893d0.jpg]](http://img31.imagefra.me/img/img31/9/9/1/volvoguy/t_DSCN0915m_79893d0.jpg)
![[Afbeelding: t_DSCN0916m_8c9cc8b.jpg]](http://img01.imagefra.me/img/img01/9/9/1/volvoguy/t_DSCN0916m_8c9cc8b.jpg)
![[Afbeelding: t_DSCN0917m_c88da82.jpg]](http://img03.imagefra.me/img/img03/9/9/1/volvoguy/t_DSCN0917m_c88da82.jpg)
![[Afbeelding: t_DSCN0914nopm_e9d1df6.jpg]](http://img37.imagefra.me/img/img37/9/9/1/volvoguy/t_DSCN0914nopm_e9d1df6.jpg)
ergens in het verleden ook eens die hele voorkant onder handen genomen maar daar heb ik geen foto's van , dus de voorlichten eruit en zandstralen maar (+ die clipjes die de voorlichten samenhouden verkeerde ook in een bruin gevorderd stadium, dan verven en voorlichten er terug in

[03/2009] wat fotootjes gemaakt / no story ;D
![[Afbeelding: t_DSCN1545m_0987a3c.jpg]](http://img02.imagefra.me/img/img02/3/3/16/volvoguy/t_DSCN1545m_0987a3c.jpg)
![[Afbeelding: t_DSCN1546m_5928ddb.jpg]](http://img15.imagefra.me/img/img15/3/3/16/volvoguy/t_DSCN1546m_5928ddb.jpg)
![[Afbeelding: t_DSCN1549m_cc5e981.jpg]](http://img02.imagefra.me/img/img02/3/3/16/volvoguy/t_DSCN1549m_cc5e981.jpg)
![[Afbeelding: t_DSCN1550m_b53fca9.jpg]](http://img06.imagefra.me/img/img06/3/3/16/volvoguy/t_DSCN1550m_b53fca9.jpg)
nog toevoegen hier aan het verhaaltje:
*batterij overgelopen ook , probleem ook aangepakt enzo

*wat zitten roest behandelen + zanten & trekhaak laten zandstralen/verven ed in maart-april/2009 - zal ook nog wel eens posten
MY88 240 GL b230kH z34/34 / MY84 245 TURBO B21ET / MY87 740 GLE TD D24T / MY90 240 B200E