Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ik en mijn volvo
#1
Eens een eigen topicje starten rond "ik en mijn volvo"
dan toch de drempelvrees overwonnen hiero ;D

ok nog even proberen
ik was erin geslaagd om een ganse historie te typen en dan op een link te klikken zodat er een andere pagina zich hier opende in dit tabblad, en als ik "back" klikte was de hele historie dus mooi verdwenen :Smile

goed : geen zin om het hele verhaal opnieuw te doen,
basis : volvo 240 DL gekocht door pa in 09/1985 (nieuw)
werd uit het verkeer gehaald toen ik 12j was, wegens aanschaf nieuwe auto (1995 mercedes c250 d)
te koop gezet dan de tank - zouden er te weinig geld voor gekregen hebben - besloten om te "bewaren" ipv in de export naar Rusland/Polen en dergelijke te doen (dat was de koper dus van plan)
bedoeling : auto bewaren en als ik 18 ben, rijbewijs ermee halen enzovoorts en terug in verkeer brengen dus
doel bereikt : 4 jaar mee rondgereden ondertussen
nu ? : zelf 240 aangeschaft en deze rijd soms nog eens de DL + motor is niet goed, zit een vlieg op, valt regelmatig stil en soms helemaal niets aan de hand ....
moest er iets met die bak gebeuren zou ik het besterven :o
achteraf nog zitten mee lachen waarom we eigenlijk die auto te koop gezet hadden Sad hoe konden we toch zo naïef? zijn
volvo 240 microbe stelselmatig gegroeid door de jaren heen (ja hoor vanaf men 12 jaar) tot het niveau van vandaag - maar zo te zien aan het forum kan het nog erger ;D ;D ;D


auto : 1985 Volvo 240 Deluxe (DL)
model : modeljaar 1986
motor : B200K (solex carburateur)
boite : M47 (5 bak manueel dus)
cilinderinhoud : 1986 CC
koppel : max. 160 Nm / 40 toeren per sec
pk : 101 pk @ 5400 rmp



wat foto's (komt van een ander forum waar ik dit eens gepost had in 2006)

[1985-2004]
hoe de auto eruit zag toen hij uit quarantaine kwam Big Grin met originele wieldeksels en uitlaat ! dopjes in het midden zijn blijkbaar toen al niet meer zwart, had ik zeker te veel zitten op wrijven als ik klein was (ik mocht altijd de wielen wassen dus)

[Afbeelding: achterrechts6vb.th.jpg] [Afbeelding: volvo240dlalxkleinefoto6yt.th.jpg]


[10/2005 ==> 08/2007]
uitlaat gewijzigd in de garage, de originele was blijkbaar niet goed meer (laatste buis naar buiten dus) + gaatje opgelast
[Afbeelding: t_JaJa020m_3da706a.jpg] [Afbeelding: t_JaJa018m_754ec0a.jpg]

verlengstukje erop gezet, terug moeten afhalen want zou niet goed geweest zijn voor de keuring + niet echt gezellig als er pipo's tegen je uitlaat aanlopen op een parking haha .....

[Afbeelding: t_DSCN0242m_bf497a4.jpg]

[08/2007]
gaatje blijkbaar in de laatste knalpot - tof geluidje trouwenstoen :Smile 8)
[Afbeelding: t_DSCN0837m_0f7f7b6.jpg]

[2004-2008]
inox schijven (origineel van een 700 serie imho) gekocht en erop gezet, al paar kwijt geweest - blijkbaar verkeerd gemonteerd bij het erafhalen - nu weet ik dat dus haha - 4 schijven en 3 middenstukjes ... middenstuk kwijt dus - eraf gevlogen tijdens een rit ooit - nooit meer teruggevonden

[Afbeelding: t_JaJa026resim_6ae5066.jpg]


[30/05/2007]
achterlicht kapot - moet vervangen worden dus - zal niet getolereerd worden wss op de jaarlijkse keuring om met een stuk uit je achterlicht te rijden Sad voor de rest eigenlijk niks aan, gewoon het glas die eruit is

de kapotte
[Afbeelding: t_DSCN0723m_a048c84.jpg]

de vervanger - een exemplaar uit 82 :o dus moet van een turbo komen, ofwel van een GL/GLE/GLT denk ik, want DL had toen nog van die smalle lichten achteraan tenzij ik mis ben
[Afbeelding: t_DSCN0751m_6989e50.jpg] [Afbeelding: t_DSCN0753m_b800eec.jpg] [Afbeelding: t_DSCN0754m_dc78b40.jpg] [Afbeelding: t_DSCN0752m_4666daa.jpg]


[30/08/2007]
nieuwe uitlaat werd geplaatst onder de auto, omdat er dus een gaatje in de knalpot zat, had ik het geweten op voorhand had ik het niet laten doen en gewoon die pot gereviseerd, man man
ziet er goed uit op het eerste zicht, maar ik hou er dus niet van, nooit geweten dat op die auto een uitlaat zat met bochten op het einde, gewoon straight pipe van laatste knalpot naar buiten van toen ik al klein was
ik dacht dat die alleen maar op GL'ers en diesels werden geplaatst, kan iemand hier duidelijkheid inbrengen ofzo ?
+ uitlaat hangt niet goed, als ik in put rij klopt hij tegen onderkant van de wagen
rubbers te klein ofzoiets ??? al aan gesleurd maar helpt dus niet, blijft kloppen
om goed te zijn, zullen er andere rubbers opmoeten denk ik

+ eerste keer toen ik met nieuwe uitlaat reed , amai, die auto accelereerde bijna niet meer (ondertussen al gewoon geworden maar toch) volgens mij niet de ideale uitlaat
de knalpot is kleiner dan de vorige (diameter) + die uitlaatbuis is ook kleiner van diameter .......... ofwel ligt het aan mij dat ik dat droom dat ie niet zo goed meer optrekt

[Afbeelding: t_DSCN0907m_7978486.jpg] [Afbeelding: t_DSCN0908m_656e9ab.jpg] [Afbeelding: t_DSCN0909m_2876900.jpg] [Afbeelding: t_DSCN0910m_f17cfb1.jpg] [Afbeelding: t_DSCN0911m_dc8fad2.jpg] [Afbeelding: t_DSCN0912m_6c0a1b9.jpg] [Afbeelding: t_DSCN0913m_cb612cb.jpg] [Afbeelding: t_DSCN0915m_79893d0.jpg] [Afbeelding: t_DSCN0916m_8c9cc8b.jpg] [Afbeelding: t_DSCN0917m_c88da82.jpg] [Afbeelding: t_DSCN0914nopm_e9d1df6.jpg]

ergens in het verleden ook eens die hele voorkant onder handen genomen maar daar heb ik geen foto's van , dus de voorlichten eruit en zandstralen maar (+ die clipjes die de voorlichten samenhouden verkeerde ook in een bruin gevorderd stadium, dan verven en voorlichten er terug in Wink

[03/2009] wat fotootjes gemaakt / no story ;D
[Afbeelding: t_DSCN1545m_0987a3c.jpg] [Afbeelding: t_DSCN1546m_5928ddb.jpg] [Afbeelding: t_DSCN1549m_cc5e981.jpg] [Afbeelding: t_DSCN1550m_b53fca9.jpg]

nog toevoegen hier aan het verhaaltje:

*batterij overgelopen ook , probleem ook aangepakt enzo Big Grin
*wat zitten roest behandelen + zanten & trekhaak laten zandstralen/verven ed in maart-april/2009 - zal ook nog wel eens posten


MY88 240 GL b230kH z34/34 / MY84 245 TURBO B21ET / MY87 740 GLE TD D24T / MY90 240 B200E
Antwoord
#2
Hoi Karinsky,

Mooie wagen, ik heb zelf ook een 240 DL, ook van mijn vader overgenomen. En ook ik zit met het volvo 240 virus. geraak je moeilijk van af hoor.

Groeten, Koen
Antwoord
#3
wow, die equalizer 8)
mooie wagen!

jup, nog een dl met b200K hier zo! Tongue
Antwoord
#4
stijn schreef:wow, die equalizer 8)
mooie wagen!
jaa ... Tongue origineel volvo Wink
vroeger problemen gehad met die radio, kwam niet goed enzo, die radio die er nu in zit was 1 van de nieuwste toen, met MTS functie enzo
crazy gewoon


leuk om te zien dat er nog B200K rondrijden ;D denk het merendeel in België (gok ik)
MY88 240 GL b230kH z34/34 / MY84 245 TURBO B21ET / MY87 740 GLE TD D24T / MY90 240 B200E
Antwoord
#5
Mooie bak hoor!
Mijn project: http://volvo142-deluxe.blogspot.com/ <br />Mijn rijdende klassieker: Volvo 164
Antwoord
#6
;D ;D ;D ;D

ik ga jullie niet langer in spanning houden
1 witte 240 GL (met B230K motort) toegevoegd aan de verzameling, bijna niets van roest, wel nog veel "things-to-do" en onderdelen te zoeken maarja Tongue standaard uitvoering deze (= geen opties maw geen radio, geen atenne, geen toerenteller ??? (nu wel - thx volvodiesel !) , geen sneeuwmatten, ... Tongue )
wel servo, wel CV (in vgl met de DL dan)
op naar de volgende (iets met een turbo ofzo ? ... :Smile ) heb nog veel plaats op de oprit, maar vrees dat mede bewoners niet akkoord gaan zijn daarmee :-\
serieus verschil toch Confused een GL buiten DL, amai, als je constant met een DL gereden hebt :o (op motorisch gebied dan en qua optrekken enzo)
wat moet een turbo dan niet zijn ;D Big Grin

[Afbeelding: t_iru3midjgqum_e423804.jpg][Afbeelding: t_grqdushsm_436a411.jpg] [Afbeelding: t_iru3miepv82m_9ad1eed.jpg]

21 jaar remaanslag :o
before
[Afbeelding: t_grqdusinm_7abb50f.jpg] after [Afbeelding: t_grqdusiqm_f16f373.jpg]

onderdelen gezocht :
- werkende deurschakelaar
- sneeuwmatten (evt) - al matten gekocht ondertussen , beter iets of niets Wink
- snowcaps (wel handig tegen water & bladeren - zeker als ie buitenstaat - had er hoes opgelegd deze week - maar was eraf gewaaid met die rukwinden van 100 km/h daar)
- boxen vooraan om in te bouwen in de deur (mogen maar 3cm dik ofzo zijn)
- en nog wel wat waar ik niet kan opkomen atm Tongue


en je moet u vooral niet inhouden om te reageren, bij mijn weten nog geen mensen opgegeten Big Grin


ondertussen de DL volledig uitgekleed, want zitten paar gaten in, en de dorpels zijn blijkbaar ook wat roest aan het worden Confused hopelijk komt dat goed tegen dat ie gekeurd moet worden .......... ??? (5okt09)

het misterie rond het stilvallen nog steeds niet opgelost, denk dat het misschien iets te zien kan hebben met de retour van warme lucht ? (= die buis onder de luchtfilter)
weet er iemand hoe je die klep kan afstellen daar ? heb er eens zitten aan vriemelen lang lang geleden, en ik vermoed dat het daardoor is dat ie stilvalt constant en dat de problemen toen begonnen zijn Confused
MY88 240 GL b230kH z34/34 / MY84 245 TURBO B21ET / MY87 740 GLE TD D24T / MY90 240 B200E
Antwoord
#7
Ziet er heel mooi uit. Wit staat altijd op een Volvo.

Draag er maar goed zorg voor. Ze worden zeldzamer met de dag die goede 240's.
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord
#8
mooie verhalen Karinsky,
voor eeuwig besmet zou ik zeggen ;D
Volvo 240 1993 b200f 275.000km
Lomp maar lekker.
Antwoord
#9
Claus schreef:mooie verhalen Karinsky,
voor eeuwig besmet zou ik zeggen ;D
yes ! Tongue totaal niet spijtig Tongue

Volvodiesel schreef:Ziet er heel mooi uit. Wit staat altijd op een Volvo.

Draag er maar goed zorg voor. Ze worden zeldzamer met de dag die goede 240's.
dat gaan we doen Big Grin


nog iets vergeten vermelden, heb deze gevonden bij een dealer hier in de buurt, stonden daar verschillende langs de kant (paar 440 of 460 (laatste serie) /1*rode 480 turbo (rode paint totaal kaputt/donkergrijze v40 facelift/ rode S70 T5 (staat er nog) maar dit was de enige 240 , een week na mijn aankoop was alles weg (export naar polen/rusland ofwel junkjard vermoed ik - wss export ) :o dus heb geluk gehad , stel je voor dat ik een week gewacht had ???
MY88 240 GL b230kH z34/34 / MY84 245 TURBO B21ET / MY87 740 GLE TD D24T / MY90 240 B200E
Antwoord
#10
Wit. Altijd een goede keuze 8)

Gefeliciteerd met de aankoop! Weer eentje gered, hoezee ! :-*

Die equalizer in de DL is echt vet! :o
Wat zijn trouwens die extra knopjes/lampjes in het dash van de DL? Of heb ik ergens overheen gelezen?
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.431 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 589 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.511 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.003 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.195 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.255 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.056 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 3.696 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: