Berichten: 16
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2009
Ha, allen...
ontdekt is er dat de plunjertjes in m'n elek. OD versleten zijn.
doordat de keerings + plunjers zelf versleten zijn, kan hij niet de benodigde 30 bar meer opbouwen om de OD in werking te zetten.
mijn vraag:
weet iemand die keringen/o-ringen te krijgen? en mooier nog een complete set (plunjers en O-ringen)
Volgens de plaatselijke volvo man waren er eigenlijk overmaatse plunjers nodig, aangezien er bij het monteren van een nieuwe o-ring alleen zich het probleem weer snel zou vertonen.
aldus wacht sjemmie af ...
ik heb al een mail naar die OD-dudes in engeland gestuurd maar naar alle wslijkheid zijn de originele niet meer leverbaar.
dikke groet'n uut zunnegge groning'n
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Deze knapen hebben er ook wel sjoege van
http://www.gknservice.nl/gkn-ids-benelux...enelux.jsp
De afkorting "GKN "vind je ook terug linksboven op het typeplaatje op de OD.
http://img122.imageshack.us/i/dsc00055tw3.jpg/
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Het lijkt erop dat P en J type dezelfde diameter operating piston hebben, voor J type staat ook de 214 O ring:
http://www.buckeyetriumphs.org/technical...2/JOD2.htm
Er zijn ook upgrades naar Teflon. Staan ook in het OverdriveRebuild verhaal.
Ik denk trouwens dat een nieuwe O ring er wel een tijdje druk op houdt (maar ik weet niet hoe boring en zuiger er nu uitzien).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 22
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2008
Hoi!
Kijk maar uit bij revisie want in totaal heeft mijn revisie inclusief, vloeistoffen de- en montage een goede ââ¬1.000,= gekost. Tsja, hij doet het weer als nieuw, maar een dergelijk bedrag was ook weer niet de bedoeling. Aldus ik zou marktplaats afwachten totdat er zich een kansje voordoet!
Ikzelf heb nog een goede gebruikte P-type liggen
http://link.marktplaats.nl/259204109, eigenlijk aangeschaft voor de mijne maar helaas bleek ik een J-type te hebben...
Groeten,
Bart
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik heb sterk de indruk dat J en P type grotendeels hetzelfde zijn, er bestaat zelfs een P/J type. Volgens wiki is er alleen intern wat veranderd:
The J-type overdrive was introduced in the early 1970s, and was adapted to fit Volvo, Triumph, Vauxhall/Opel, American Motors and Chrysler motorcars, and Ford Transit vans.
The P-type overdrive marked the last updates and included both a Gear Vendors U.S. version and a Volvo version. The Volvo version kept the same package size as the J-type but with the updated 18 element freewheel and stronger splines through the planet carrier.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 16
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2009
haaaa...
lekker zo veel info!
we hebben inderdaad een aantal plunjers uitgewisseld; diegenen met de minste speling en de minste slijtage + de mooiste rubbers drop gezet, en het hielp een beetje.
dat wil zoveel zeggen dat hij iets 'actiever' opschakelde, en iets beter bleef hangen.
zodra ik echter weer wat gas bijgaf, viel ie weer terug in 4.
inwezen zouden dus de cilindertjes gehoond moeten worden en dan overmaatse plunjers + verse o-ringetjes...
tja
wellicht interessant om naar een ander OD bakkie te gaan kijken.
ik ga t wel ff proberen met alleen ringetjes, aangezien de bak er toch weer achter weg moet ivm lekke kruk. kering.
wees niet bevreesd langzaam vooruit te komen,
zolang je niet stil blijft staan...
gr.
sjem.
Berichten: 16
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2009
ps
tis 'n J-type.
laters...
Berichten: 16
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2009
krijg net een mailtje vanuit GB.
"Hello we can supply you with a set of new op pistons and rubbers,although
the price for this is below our minimum credit card limit,if you have a
gasket and seal kit for your unit we can do both for Ł35 + post. Regards"
lijkt meniet onaardig,
laat alles bij elkaar dan een keertje â⬠70,-kosten...
ben benieuwd.
gr sjem.