Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Geschorst, maar wel verzekerd.
Ik heb mijn auto geschorst, maar de verzekering laten doorlopen. Inmiddels is de APK verlopen. De auto is namelijk niet APK-plichtig, vanwege de schorsing. Nu heb ik de volgende vraag: is het mogelijk om op een geschorste auto een APK te krijgen? Zo ja, als mijn auto APK gekeurd is en ook verzekerd is, maar nog wel geschorst, krijg ik dan problemen wanneer ik een aanrijding veroorzaak?
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
Je mag alleen gebruik maken van de openbare weg om de kortste weg naar en van de keuring te gaan. Leg de keuringsafspraak schriftelijk vast en ga de redelijkerwijs kortste route. Mits je verzekerd bent, is er niets aan de hand.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
Okee, dus als de auto dan door de APK komt, wordt deze automatisch uit de schorsing gehaald? Stel dat de auto niet door de APK komt, blijft de auto dan automatisch geschorst? Stel dat ik een ongeluk veroorzaak met een auto die APK heeft en ook verzekerd is, maar wel geschorst is, krijg ik dan problemen?
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
let op!

Je mag met een niet gekeurde auto, die geschorst is inderdaad naar de keuring en terug via de kortste weg.
Als je wagen goed gekeurd word, blijft hij geschorst!!!
De schorsing kun je alleen zelf opheffen, of de schrorsing loopt af (zie datum kenteken bewijs).
Als je betrokken raakt bij een ongeval word er gekeken of je auto technische gebreken vertoont waardoor je aansprakelijk gesteld kunt worden. Maar als de wagen APK goed gekeurd is, heb je dus geen probleem.
Met APK en verzekering, ben je niets meer dan een belasting ontduiker Tongue, in principe geen gevolgen voor de verzekering.
Maar jouw verzekerings maatschappij kan jou het beste uitleggen hoe dat zit!

gr.

Aernout
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
Ja, dat dacht ik al. Mijn verzekeringsmaatschappij gaf al aan dat ze eigenlijk geen auto's verzekeren die geschorst zijn. Aangezien mijn auto al verzekerd was en ik zei dat ik de auto zou opslaan in een particuliere stalling, hebben ze de verzekering aangehouden. Ik betaal dus voor een autoverzekering op een auto die ik niet gebruik. Toch was overzetten op de volvo 244 niet echt beter. Dat zou slechts 20 euro op jaarbasis verschil hebben gemaakt. Ik rijd dus nu op een oldtimerverzekering rond in de 244. De verzekering van de volvo 740 dient dus alleen als tweede autoverzekering.

De reden waarom ik dit topic heb geopend is dat ik de 740 de komende maanden wil opknappen, maar nog niet uit de schorsing wil halen. Toch zal ik af en toe een ritje moeten maken van stalling naar sleutelplek. Als er onderweg wat gebeurt wil ik natuurlijk wel verzekerd zijn. Eerst een APK laten uitvoeren dus.
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
Geen APK, geschorst maar wel verzekerd ???

Voor veel verzekeringen maakt het niet uit of een auto APK gekeurd is. Ook schorsing niet van belang voor een verzekering. Dus op dat punt geen problemen, tenzij juist jouw maatschappij een geldige APK in de voorwaarden heeft staan.

Voor een rit naar een keuring mag ja altijd met de auto de weg op, geschorst of niet. De verzekering is dan natuurlijk wel verplicht.
Het hebben van een afspraak is dan wel van belang.

Als je alles goed wilt doen gaat het zo:
Goedgekeurd: Schorsing opheffen en met de auto naar huis rijden (of naar de dierentuin, kermis, wat je maar leuk vind ;D). Schorsing opheffen kan alleen bij een postagentschap met RDW licentie.
Afgekeurd: De wagen laten staan bij de garage, repareren en opnieuw keuren. Of wagen (laten) vervoeren op een trailer, want officieel mag je er nu niet meer mee rijden. De praktijk is dat een rit terug naar huis / stalling geen problemen op zal leveren.

Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
Hmm, lastige materie.

Zoals ik het lees (op de sites van RDW/Belastingdienst/Etc).

- Met een geschorst & verzekerd voertuig mag je ALLEEN naar de APK rijden, dus niet af en toe even een ritje van de stalling naar de sleutelruimte.

De straffen zijn niet mals :o

[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
scimitar schreef:Geen APK, geschorst maar wel verzekerd ???

Voor veel verzekeringen maakt het niet uit of een auto APK gekeurd is. Ook schorsing niet van belang voor een verzekering. Dus op dat punt geen problemen, tenzij juist jouw maatschappij een geldige APK in de voorwaarden heeft staan.
Ik ben benieuwd of dit in praktijk ook zo is. Ik heb gemerkt dat je heel erg lang zonder apk zou kunnen rijden, maar deed dat niet ivm niet verzekerd zijn.
Antwoord
Hmm als je auto niet geschorst is krijg je gewoon automatisch na ongeveer twee maanden na vervaldatum van de APK een bekeuring, komt geen mens aan te pas en daar hoeft je auto niet de openbare weg voor op! Mocht je de auto daarop niet alsnog schorsen of APK laten keuren krijg je er gewoon nog ÃÂÃÂn .... en nog ÃÂÃÂn. Dit geldt ook voor oldtimers vrijgesteld van wegenbelasting. Welkom in het prachtige Nederland ;-)
Antwoord
Dat klopt, maar dat bedoel ik niet (bovendien is de termijn van die 2 maanden in praktijk wel wat langer).

Wie heeft er wel eens een ongeluk gehad terwijl hij geen APK had (maar wel verzekering).
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lid worden van een club.... maar welke dan ? EdRaket66 12 10.899 2 October 2015, 15:26
Laatste bericht: Wijnand
  klassieker of toch maar niet? Blaylock 5 4.858 9 January 2013, 21:20
Laatste bericht: Marc1970
  Software update HU 803, wellicht een overbodige vraag.... maar toch. AnjaT 3 5.479 16 April 2012, 13:25
Laatste bericht: ***t_blijft_behelpen***
  ik overweeg aanschaf amazon maar zit met nog een paar vragen Jeroen V 31 18.926 15 May 2011, 19:23
Laatste bericht: Jeroen V
  Ik wil een grote gastank, maar wel 7pers blijven rijden herbe777 18 11.466 19 August 2010, 10:03
Laatste bericht: 242-turbo
  Slopen maar 240estate 10 6.569 23 May 2009, 17:59
Laatste bericht: geestschrijver
  Zweden zijn ook gek op de 240... maar dan anders.... Tyn245GL 5 3.758 19 May 2009, 20:23
Laatste bericht: jos245
  Toch maar eens voorstellen! met vraag over 740 ArjanV 4 4.469 2 March 2009, 10:09
Laatste bericht: Dopski
  gek van volvo maar is het verstandig Tom de Jonge 37 16.394 15 August 2008, 10:30
Laatste bericht: Tom de Jonge
  volvo slopen, maar waarheen afvoeren? Harry 14 8.463 25 May 2008, 17:31
Laatste bericht: 240estate

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: