Topics: 68
Weet iemand hoe het geregeld is als een distributieriem binnen de te verwachten tijd breekt?
Het betreft hier een riem die ca. 50.000km gelopen had en destijds door de volvo dealer vervangen is.
Is de motorschade te claimen bij de dealer en hoe pak je dit aan?
De auto is de laatste jaren in onderhoud geweest bij een vakgarage en volgens de vakgarage had de snaar nog niet vervangen hoeven worden.
Topics: 17
yep, dan heb je in principe garantie, mits:
- je de rekening hebt
- de vervangingstermijn of de max km.stand niet is overschreden
- er geen aantoonbaar andere zaken (bijv. vastgelopen waterpomp) de oorzaak waren
Belangrijk is dat je degene die m vervangen heeft de kans geeft om met een goed aanbod te komen.
Aldus advies van een collega die bij de BOVAG-hulplijn voor consumenten heeft gewerkt. En het is m'n schoonpa overkomen en toen werkte dit advies prima.
Wel effe doorzetten wellicht, niet iedere dealer/garage ziet het zo in eerste instantie
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Ok, dat klinkt redelijk en hoopvol.
Voordeel is alvast dat er een dealerstikker op het distributiedeksel zit met datum en km. stand. Die rekening is misschien ook wel te vinden.
Ik heb ondertussen een link gevonden naar gates, met een waarschuwing omdat er verkeerde typen snaar gebruikt worden. (Ik moet nog uitzoeken welk type motor in de auto zit)
http://www.automaster.nl/NR/rdonlyres/7A...ieriem.pdf
De vakgarage gaat de inspectie doen en ik heb hen bovenstaande link doorgegeven.
Nadat de vakgarage bevestigd heeft dat de snaar gebroken is en er geen andere delen vastgelopen zijn waardoor de snaar zou breken, moet ik dus contact opnemen met de volvo dealer die destijds de snaar vervangen heeft.
Zojuist gebeld met Raymond Koning van Svala Auto Hillegom.
Ondanks het feit dat ze bevestigen in 2005 de snaar vervangen te hebben, weigeren ze nu iedere vorm van coulance, omdat
-de snaar slechts 1 jaar garantie zou hebben
-ze de auto al 4 jaar niet gezien hebben voor onderhoud -(de vakgarage waar de auto nu in onderhoud is, is geen volvo dealer)
-de snaar niet zomaar spontaan zou kunnen breken
De vakgarage heeft het deksel losgenomen en geconstateerd dat de snaar inderdaad gebroken is.
De vertanding is in ieder geval van het juiste soort, dus rond op rond. Het type is nog niet gecontroleerd.
Voor zover lijken alle meelooprollen vrij te lopen.
Ik denk dat de rechtsbijstandverzekering er aan te pas moet komen, want de volvo dealer in Lisse/Hillegom heeft er "geen oren naar".
Topics: 38
Sorry dat ik het zeg maar ik kan me de reactie van de dealer wel voorstellen.
Juist omdat de dealer de auto 4 jaar niet gezien heeft kan er in de tussentijd van alles gedaan zijn door anderen dan de Volvodealer wat de levensduur van de riem niet ten goede kwam.
Ik noem bijvoorbeeld het vervangen van een distributie-keerring waarbij de riem er af gewrongen is en er daarna weer opgelepeld.
Het is geen beschuldiging maar een door mij verzonnen verhaaltje.
Na een jaar zou ik het zelfs al coulant vinden als hij je tegemoet kwam maar 4 jaar is best een periode.
Bovendien, je bent de dealer "niet trouw gebleven" maar verwacht van hem wel trouw alsof je er al die tijd wel het onderhoud hebt blijven doen.
Ik hoop niet dat je mij deze mening kwalijk neemt ik geef hem puur om (in mijn ogen) de zaak wat te relativeren.
Wat mij betreft had het net zo goed andersom kunnen wezen dat de vakgarage de eerste montage gedaan had en de volvodealer de constatering / onderzoek.Het zou mijn mening niet veranderen.Ik ben geen voor of tegenstander van vakgarage of merkdealer.
Hoe dan ook ik wens je succes met de afwikkeling want het blijft een vervelende zaak zowel technisch als zakelijk.
Topics: 2
Hallo!
Des te meer mensen des te meer visies:
Er zou gezegd zijn:
Citaat:-de snaar niet zomaar spontaan zou kunnen breken
Indien de snaar dus wel spontaan aantoonbaar gebroken is zou je de leverancier erop aan kunnen spreken op fabricagefout. Dus zit er een merk op dan de fabrikant c.q. importeur en als de dealer deze aantoonbaar geplaatst heeft zou deze de kwestie middels deze kunnen aankaarten, maar het is lastig te bewijzen dat hij die bewuste snaar geplaatst heeft (Ze zijn niet voorzien van geregistreerde serienummers toch?).
Dus jij zou de dealer kunnen aanspreken en deze op zijn beurt haar leverancier, maar goed de dealer is bang dat als de leverancier laat afweten zij voor de schade opdraait... all is about money!!!
Al met al errug lastige zaak. Maar het is kort door de bocht om te zeggen dat als je wel de auto bij hun onderhouden had dat ze wel zich coulant opstelden. Het zou in de lijn van verwachting liggen, maar er is geen verplichting.
Groeten& succes!
Bart
Topics: 5
een garantieperiode van 4 jaar voor een herstelling (zelfs voor een distributieriem) is toch wel uitzonderlijk lang.
240diesel schreef:Sorry dat ik het zeg maar ik kan me de reactie van de dealer wel voorstellen.
Juist omdat de dealer de auto 4 jaar niet gezien heeft kan er in de tussentijd van alles gedaan zijn door anderen dan de Volvodealer wat de levensduur van de riem niet ten goede kwam.
Ik noem bijvoorbeeld het vervangen van een distributie-keerring waarbij de riem er af gewrongen is en er daarna weer opgelepeld.
Het is geen beschuldiging maar een door mij verzonnen verhaaltje.
Na een jaar zou ik het zelfs al coulant vinden als hij je tegemoet kwam maar 4 jaar is best een periode.
Bovendien, je bent de dealer "niet trouw gebleven" maar verwacht van hem wel trouw alsof je er al die tijd wel het onderhoud hebt blijven doen.
Ik hoop niet dat je mij deze mening kwalijk neemt ik geef hem puur om (in mijn ogen) de zaak wat te relativeren.
Wat mij betreft had het net zo goed andersom kunnen wezen dat de vakgarage de eerste montage gedaan had en de volvodealer de constatering / onderzoek.Het zou mijn mening niet veranderen.Ik ben geen voor of tegenstander van vakgarage of merkdealer.
Hoe dan ook ik wens je succes met de afwikkeling want het blijft een vervelende zaak zowel technisch als zakelijk.
Dat van die keerring heb je knap bedacht. Al had dit, ook terwijl de auto in onderhoud was bij de volvo dealer, tussendoor door een beunhaas gedaan kunnen worden.
Met de nota's van de vakgarage is natuurlijk aan te tonen dat er geen werkzaamheden rond de snaar uitgevoerd zijn.
Ik ga er vanuit dat de vakgarage volgens volvo onderhoudsprotocol de auto onderhoudt, waardoor ik het vreemdgaan niet relevant vind.
Je kunt ook zeggen dat we juist wel de dealer trouw gebleven zijn, door deze dure en specifieke reparatie (distributie) door de dure volvo dealer te laten uitvoeren.
Als door volvo aangegeven wordt dat de snaar 125.000km of 8 jaar mee kan en hij gaat na 50.000km of 4 jaar kapot, voldoet de reparatie niet aan mijn verwachtingen en vind ik het niet redelijk dat de gebruiker de dupe wordt van een slechte snaar.
Morgen wordt het deksel volledig verwijderd en wordt gekeken welk type snaar gemonteerd is. Het Gates bulletin doet mij het ergste vrezen; zelfde profiel en ongeveer dezelfde afmetingen maar ZEKER NIET UITWISSELBAAR.
Topics: 38
Voor wat je verwachting betreft heb je gelijk denk ik.
Sterker nog die verwachting deelt VOLVO zelf ook anders hadden ze de termijn wel verkort......
Wat je nog uit kunt zoeken is het volgende;
sommige merken schrijven tussentijdse controle voor van de distributie, die controle is visueel en de spanning controleren van de riem.
heeft volvo ook zo'n voorschrift en is de vakgarage daarmee op de hoogte?
veel geschillen worden afgedaan / afgewenteld met zulke clausuletjes.
een rechter zou kunnen oordelen dat de dealer dus niet in de gelegenheid geweest is die tussentijdse controle uit te voeren.
in hoeverre een niet-volvo garage die controle dan mag uitvoeren met recht op garantie-behoud valt nog te betwisten.
Heb je al gegoogled op soortgelijke garantie-aanspraken?
Hoeveel KM heeft de auto gelopen, wat is het bouwjaar? (als ik vragen mag voor de beeldvorming)
voor de beeldvorming;
de auto is van 10.02.00 en stond dd 01.02.05 op 154510km.
Toen is door de volvo dealer een 150.000km beurt uitgevoerd, waarbij dus ook de riem vervangen is.
Nu ruim 4 jaar en ca. 50.000 km verder staat de teller op bijna 200.000km en is de snaar gebroken.
De auto is van mijn moeder (65plus) en wordt vrijwel alleen gebruikt voor snelweg kilometers en rijdt dus slechts ca. 10.000km per jaar.
Op internet lees ik weldegelijk verhalen over coulance, zelfs gevallen waarbij de v-snaar breekt en zo de distributie snaar meeneemt.