17 November 2008, 16:20
De oudere 140's blinken nog niet uit in ergonomische lay-out van het dashboard. Voor de veiligheid leek het me beter met beide handen te kunnen sturen in deze natte tijden, dus een intervalschakelaar gezocht.
Het intervalrelais vd achterruitewisser van de 740/940 estate (geel/blauw, Volvo 1363516) kan eenvoudig ingebouwd worden en kost 5 euro op de sloop. Sluit een draad parallel aan op pin 53a (langzaam wissen-stand) op de motor en ÃÂÃÂn op pin 53 op de schakelaar (gezekerde 12V). De draad van de schakelaar gaat stroom leveren aan pin 15 en pin I van het relais (als het contact aanstaat), die van de motor gaat stroompulsen krijgen van pin S als het relais geaard wordt.
Zoek daarvoor een leuke 'vintage' schakelaar en zet die tussen massa en pin 31 op het relais. Ik denk (nog niet uitgeprobeerd) dat de originele schakelaar uit moet staan voor je de intervalschakelaar aanzet, anders gaat de zekering eruit.
Het schijnt dat relais 1258100 (achterruit 240 estate) en 3523611 hetzelfde zijn als 1363516.
Je hebt nu een interval, netjes gezekerd via de originele installatie. Alleen denk ik niet dat de interval en normale installatie gelijk kunnen werken, dus een beetje denkwerk is nodig bij in en uitschakelen. Een 'idiot-proof' aansluiting zal ook vast wel kunnen, maar voor mij werkt het prima zo.
Het intervalrelais vd achterruitewisser van de 740/940 estate (geel/blauw, Volvo 1363516) kan eenvoudig ingebouwd worden en kost 5 euro op de sloop. Sluit een draad parallel aan op pin 53a (langzaam wissen-stand) op de motor en ÃÂÃÂn op pin 53 op de schakelaar (gezekerde 12V). De draad van de schakelaar gaat stroom leveren aan pin 15 en pin I van het relais (als het contact aanstaat), die van de motor gaat stroompulsen krijgen van pin S als het relais geaard wordt.
Zoek daarvoor een leuke 'vintage' schakelaar en zet die tussen massa en pin 31 op het relais. Ik denk (nog niet uitgeprobeerd) dat de originele schakelaar uit moet staan voor je de intervalschakelaar aanzet, anders gaat de zekering eruit.
Het schijnt dat relais 1258100 (achterruit 240 estate) en 3523611 hetzelfde zijn als 1363516.
Je hebt nu een interval, netjes gezekerd via de originele installatie. Alleen denk ik niet dat de interval en normale installatie gelijk kunnen werken, dus een beetje denkwerk is nodig bij in en uitschakelen. Een 'idiot-proof' aansluiting zal ook vast wel kunnen, maar voor mij werkt het prima zo.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969