Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
intervalschakelaar Hella
Wil een oude blauw doorzichtige intervalschakelaar Hella op mijn ruitenwisser aansluiten Volvo 164.
Deze werkt met een draaiknop.
De gegevens die je op het net vindt zijn me bekend.
Rood > stroom
Bruin > aarde
Twee keer zwart > schakeldraad
Het relais werkt en tijdens de telkens korte klik is de verbinding tussen de zwarte draden verbroken.
Echter ik zou denken dat deze dan juist wel moet verbinden om de ruitenwisser de begin-impuls te geven om een keer te wissen
Of maak ik een denkfout?

Groet,

Rin.
Antwoord
ik heb er ook een paar liggen, en vroeger 1tje in de auto gebruikt, helaas niet optimaal. Hij was aangesloten volgens het schema, dat werkte gewoon.. uit m'n hoofd kan ik er niets over zeggen vrees ik..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Je zou zeggen van wel, die relais doen het hetzelfde als wanneer je de ruitewisserhendel even tegen het contact houdt (in 'moderne' auto's), ze zetten de wissers voor 1 cyclus in gang.

Ik zie wel dat er instructies zowel voor + als voor - geschakelde motoren zijn, misschien heeft het daar iets mee te maken?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Dan zal ik gewoon eens proberen het ding aan te sluiten op de groene draad (52 zo ik me niet vergis).
Een andere optie is misschien nog een aansluiting naar een relais waarmee je de puls kunt 'omkeren'.
Lijk me overigens wel handig zo'n interval.
Ik moet nu zelf telkens als relais-tje dienen Wink
Antwoord
In mijn winterauto heb ik een intervalrelais van een 245 achterruit gebruikt, die werkt prima. Ik vind dat wel een leuk idee, dat er niks in mijn 144 gebeurt zonder dat ik er aan denk, maar die knop vd ruitewisser zit echt te ver weg om praktisch te zijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  intervalschakelaar Hella Rin 1 3.758 17 November 2016, 12:22
Laatste bericht: Marc1970
  Hella intervalschakelaar Bandbox 11 10.863 23 February 2014, 22:19
Laatste bericht: Bandbox
  Intervalschakelaar op je 144 Marc1970 2 4.786 2 January 2009, 17:44
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)