Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
10 November 2014, 22:49
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 November 2014, 22:51 door Rin.)
Wil een oude blauw doorzichtige intervalschakelaar Hella op mijn ruitenwisser aansluiten Volvo 164.
Deze werkt met een draaiknop.
De gegevens die je op het net vindt zijn me bekend.
Rood > stroom
Bruin > aarde
Twee keer zwart > schakeldraad
Het relais werkt en tijdens de telkens korte klik is de verbinding tussen de zwarte draden verbroken.
Echter ik zou denken dat deze dan juist wel moet verbinden om de ruitenwisser de begin-impuls te geven om een keer te wissen
Of maak ik een denkfout?
Groet,
Rin.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
ik heb er ook een paar liggen, en vroeger 1tje in de auto gebruikt, helaas niet optimaal. Hij was aangesloten volgens het schema, dat werkte gewoon.. uit m'n hoofd kan ik er niets over zeggen vrees ik..
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
11 November 2014, 00:13
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 November 2014, 00:15 door Marc1970.)
Je zou zeggen van wel, die relais doen het hetzelfde als wanneer je de ruitewisserhendel even tegen het contact houdt (in 'moderne' auto's), ze zetten de wissers voor 1 cyclus in gang.
Ik zie wel dat er instructies zowel voor + als voor - geschakelde motoren zijn, misschien heeft het daar iets mee te maken?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
11 November 2014, 00:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 November 2014, 00:36 door Rin.)
Dan zal ik gewoon eens proberen het ding aan te sluiten op de groene draad (52 zo ik me niet vergis).
Een andere optie is misschien nog een aansluiting naar een relais waarmee je de puls kunt 'omkeren'.
Lijk me overigens wel handig zo'n interval.
Ik moet nu zelf telkens als relais-tje dienen
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
In mijn winterauto heb ik een intervalrelais van een 245 achterruit gebruikt, die werkt prima. Ik vind dat wel een leuk idee, dat er niks in mijn 144 gebeurt zonder dat ik er aan denk, maar die knop vd ruitewisser zit echt te ver weg om praktisch te zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969