Berichten: 32
Topics: 5
Lid sinds: Dec 2005
Hallo,
Gisteren heb ik *eindelijk* een trekhaak gemonteerd onder m'n Super Polar. Ik had dat ding al letterlijk een jaar liggen, inmiddels, maar het kwam er maar niet van.
Montage ging redelijk probleemloos (de draad in een van de vier kleinere bevestigingsgaten was rot, dus daar hebben we M12 van moeten maken, maar verder ging het prima).
Vandaag wilde ik de draadboom aanleggen t.b.v. de stekkerdoos, maar.... Waar voer ik in hemelsnaam de draadboom door, van binnen naar buiten? Ik voel me een beetje dommig, maar ik kan nergens een daarvoor bestemd gat vinden. Is dat er eigenlijk wel, of is het de bedoeling dat ik zelf een gat boor? En zo ja, wat is dan "jullie inziens" de best plek om de een gat te maken? En hoe moet ik dat gat daarna afkitten op een of andere manier?
Kan iemand licht in deze duisternis doen schijnen? Alvast bedankt voor de moeite!
grote groeten,
jw
Berichten: 21
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2006
Ik zal morgen een duik onder de auto nemen, kijken hoe dat bij mij zit...
Dan laat ik het je weten.
Groet, Marcel
volvo 240 polar estate lpg 1993<br />renault 5 gt turbo "martini" 1988<br />volkswagen polo 1f 1981
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
bij mij zit bij de 245Tic de draad door de bodem, met rubberplakspul gedicht, je weet wel, dat semivloeibare kneedspul.
door de bodem, net achter de bumper, in de "dubbele'bodem waar de derde zitrij zit.
aangesloten op de achterlichten/remlichten/knipperlichten + massa
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 32
Topics: 5
Lid sinds: Dec 2005
revolvolution schreef:Ik zal morgen een duik onder de auto nemen, kijken hoe dat bij mij zit...
Dan laat ik het je weten.
Als je dat zou willen doen, graag!
Berichten: 32
Topics: 5
Lid sinds: Dec 2005
PP! schreef:(...)
door de bodem, net achter de bumper, in de "dubbele'bodem waar de derde zitrij zit.
(...)
Ik kan me nog niet precies voor me zien waar ik dat gat ga boren... Zou het misschien mogelijk zijn een kiekje te schieten van de plek waar dat gat zit?
Berichten: 1.124
Topics: 25
Lid sinds: Feb 2007
Het beste kun je het gat boren in het verticale deel van de onderbak. Zo heb je de minste kans op lekkage.
Wel goed afwerken met kit uiteraard en het geboorde gat afwerken zodat het niet kan roesten.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
zo hoef je natuurlijk niet te boren ;D ;D ;D ;D
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
weet je trouwens dat het aansluiten van de bedrading inbreuk kan maken op je "defecte-lamp-waarschuwings -sysyteem"?
remlicht,knipperlicht en gewoon licht aftakken uit je ahterlicht(bedrading) kan het defecte gloeilamp-lampje doen oplichten.
als je dat hinderlijk vind kan je gewoon een 7 aderige draad naar je zekeringkast trekken en daar alles wegpakken voor het defecte-lamp-relais.
dit is door sommige VOLVO dealers ook zo aangelegd.
Wat ik nu verder tik hoef je je niet gelijk bang om te maken maar is ter info;
ik weet niet hoe het de meesten vergaat hier op t'forum maar ik ben nu met m'n 3e volvo 200 bezig en ook nr. 3 gaf regelmatig storing richting aanhanger(net als nr.1 en nr. 2 resp. '81 en '87)
nu ben ik er voor goed vanaf want ik heb een zware pluskabel naar achter gelegd en ik tak van de org. draadboom stuurstroompjes af waarmee ik 6 relais stuur.
alle relais zijn per stuk gezekerd en de aanhanger kan dus 10 AMP. per draad trekken.
resultaat is dat als ik er een kar achter heb met een cpl. kerstboom aan lampjes dat alles netjes en fel brandt zonder de volvo-bedrading te (over)belasten.
als er intresse voor is kan ik wel een foto plaatsen
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
PP! schreef:zo hoef je natuurlijk niet te boren ;D ;D ;D ;D
Als je het zo bekijkt dan hoef je bij meer dan de helft van de 240 stations niet te boren