Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
verkeerde kleur gebruikt ?
Mijn Volvo (240 GLE van '83) is zilvergrijs metallic. De kleurcode is 130. Om wat plekjes bij te werken wilde ik een spuitbusje 130 halen. Blijken er 3 of 4 tinten te zijn met dezelfde code Sad Lekker handig bedacht van Volvo. Ik heb degene die er het dichtste bij leek te komen genomen. Maar na het spuiten en opdrogen bleek er Sad ...toch nog wel aardig wat kleurverschil. Nu zitten er dus wat vreemde vlekken op de auto. Zou dit er nog weer af te halen / egaliseren / polijsten of wat dan ook zijn ?
En welke kleurcode 130 zou ik nu moeten hebben ? Het ligt in elk geval niet aan de bouwjaren; alle 4 de spuitbussen zouden toepasbaar moeten zijn op een Volvo van '83.
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
Gerben schreef:Mijn Volvo (240 GLE van '83) is zilvergrijs metallic. De kleurcode is 130. Om wat plekjes bij te werken wilde ik een spuitbusje 130 halen. Blijken er 3 of 4 tinten te zijn met dezelfde code Sad Lekker handig bedacht van Volvo. Ik heb degene die er het dichtste bij leek te komen genomen. Maar na het spuiten en opdrogen bleek er Sad ...toch nog wel aardig wat kleurverschil. Nu zitten er dus wat vreemde vlekken op de auto. Zou dit er nog weer af te halen / egaliseren / polijsten of wat dan ook zijn ?
En welke kleurcode 130 zou ik nu moeten hebben ? Het ligt in elk geval niet aan de bouwjaren; alle 4 de spuitbussen zouden toepasbaar moeten zijn op een Volvo van '83.

Als de lak nog vers is kun je het met wasbenzine eraf vegen.Als de lak reeds te veel is gedroogd en niet afgeeft op een doekje met wasbenzine dan kun je de doek licht bevochtigen met thinner. Als je thinner gebruikt de ondergrond wel meteen goed droog vegen !!

Wat de lak betreft: wat voor busjes heb je? Staat er Volvo op de deksels of heb je van die uni-kleuren busjes? De laatste daar heb ik slechte ervaringen mee wat kleurverschil aangaat .

Je hebt hoop ik wel blanke lak over de bijgespoten plekken gezet want anders werkt het metallic effect niet en heb je ook een andere tint.

Omdat de originele merkbusjes niet meer verkocht mogen worden (milieu Sad) en derhalve moeilijk te verkrijgen, is eigenlijk de enige mogeijkheid die over blijft een spuitbus op kleur te laten maken.
Dan klopt de kleur vaak wel precies.
Nadeel is wel dat je zo'n bus binnen een dag op moet gebruiken omdat er harder in zit.
Je kunt overigens in de plaats van harder ook converter in de spuitbus laten doen en dan kun je een gebruikte spuitbus gewoon lange tijd bewaren.
Alleen heb je met converter weer een risico dat na een tijd fijne barstjes in de bijgespoten lak kunnen ontstaan.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  voorspoiler in kleur? Gerben 1 1.325 19 April 2022, 12:26
Laatste bericht: Dopski
  '78 Front in '81 244. Verkeerde bumpebalk? Yezzz 3 3.091 1 February 2018, 21:35
Laatste bericht: polestar-volvo
  Waar deze kleur te krijgen (spuitbus)? lenlux 6 4.650 1 October 2015, 22:40
Laatste bericht: lenlux
  waar krijg je de sierlijsten weer mee op kleur?? Jaap SHREK 6 5.167 9 November 2014, 19:27
Laatste bericht: Kogelman
  wat is de beste manier om het zwarte leer weer kleur te geven? p245 7 4.321 21 July 2010, 09:42
Laatste bericht: aRjen.T
  achterklep volledig in kleur? Rob 2 2.423 6 May 2010, 20:36
Laatste bericht: Zwarte Flirt
  Kleur wijzigen of verkeerde kleur op kentekenbewijs 242-turbo 0 8.440 6 May 2010, 11:32
Laatste bericht: 242-turbo
  Kleur velgen? Marty Mcfly 1 2.605 24 January 2010, 21:08
Laatste bericht: Jambon
  242 gt opknappen, welke kleur? JoostV6 1 2.633 14 June 2009, 01:08
Laatste bericht: Jelmar
  auto andere kleur thoonen 1 2.629 9 March 2008, 13:04
Laatste bericht: jos245

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)