Topics: 36
beste mede-Volvofielen,
Onlangs heb ik op marktplaats een bruine armsteun gekocht (origineel Volvo), die op / naast de bestuurdersstoel van een 240 gemonteerd moet worden. Voor in mijn 1980'er 244 met bruin stoffen interieur. Leve de (late) seventies! ;D
Zie hier enkele foto's ervan: http://www.mijnalbum.nl/album=OKKNXALM
Het is dus niet een Amerikaans model (die heb ik ook in mijn andere 240, met bekerhouders ;D), maar een kunststoffen exemplaar zonder bekerhouders o.i.d., maar met het witte knopje aan de voorzijde om hem op te klappen.
Maar wat wil nu het geval? HOE monteer ik dat ding in hemelsnaam? Ik heb hier op Volvolvo al zitten bladeren, maar andere topics gaan over die amerikaanse dingen, achterarmsteunen of niet-Volvo materiaal. Vandaar dit nieuwe topic...
Dus weet iemand wellicht hoe men dit type steun moet bevestigen?
In het fotoalbum hierboven heb ik ook een voorbeeldfoto geplaatst van een andere (zwarte in dat beige interieur) waarvan de bevestigingsstang in de stoel lijkt te verdwijnen. Vanochtend bij Scandcar in Moergestel echter nog een auto zien staan waarbij deze buiten naast de stoel stond wel op de stoel gemonteerd thv het scharniermechanisme, onder het plastic kapje.
Echter, ik zou niet weten waarop deze geschroefd zou moeten zitten, geen gaatje dat past daaronder kunnen ontdekken....
Of moet ik een gat in het skai aan de zijkant van de stoel maken en hem op het stoelframe monteren?
Graag uw hulp AUB!! Alvast bedankt
Volvogroeten,
Vincent
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Topics: 17
er zit al een gat in je stoelframe inclusief schroefdraad als ik me niet vergis. Daar moet ie vlgs mij in.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Bedankt voor je reactie!
Net even gekeken, was moeilijk te zien zonder de hele bekleding los te halen, maar er lijkt idd een voorgeboord gat te zitten onder het skai. Dus dat klopt helemaal!
Dan zou dus in theorie de zwarte bevestigingsstang van de steun afgehaald moeten kunnen worden en vervolgens de steun direct (met die bout op de foto) in dat gaatje in het stoelframe monteren?
groeten, Vincent
Vincent244
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Topics: 25
Jij snapt het
Beugel monteren,gaatje in de stoelhoes en vervolgens de armsteun monteren.
uuuh ik denk dat ik het zojuist niet meer zo goed snap... 
dus die zwarte beugel gewoon eraan laten zitten? hoe moet je die dan monteren op het stoelframe? Dan moet-ie zeker onderaan de stoel bevestigd worden? (is ong. 30cm lang)
en moet de beugel dan binnen of buiten de stoel vallen?
groeten!
Vincent244
Topics: 25
Oeps,dus niet zo duidelijk 8)
Als eerste de stoelhoes omhoog
montagebeugel van armsteun halen
montagebeugel op het stoelframe monteren
gaatje in stoelhoes maken
stoelhoes weer terug
armsteun monteren en voila
Nu duidelijk ???
veel duidelijker, dank je!! 8)
maar er is mij nog EEN dingegtje niet helder: ??? waar dat gaatje in het frame voor dient waar 'Ticcie' het over had en ik ook (dacht ik) gespot had.
Als die beugel dan toch op het frame gemonteerd moet worden... if moet dit op die gaatje? dat lijkt me een beetje vreemd, gezien het feit dat dit gaatje ongeveer op de plek zit waar die armsteun de stoel uit zou moeten komen... de beugel is +- 30cm lang.. dus waar moet die beugel dan aan vast gemaakt worden, onderaan ofzo?
groeten en alvast bedankt!
Vincent
Vincent244
hallo!
vanmiddag hele middag bezig geweest met die armsteun, maar het wil nog steeds maar niet lukken. :-\
de beugel van de armsteun gehaald (nog een hele klus, leve de WD40!), zitting van rugleuning stoel losgemaakt, stoelhoes omhoog gestroopt, gaatje in het stoelframe ter hoogte van de uiteindelijke plaats van de armsteun in het vizier gekregen, ECHTER:
het blijft mij een raadsel waar die (zwarte) beugel aan vastgemaakt dient te worden onderaan de stoel... daarom heb ik maar even nog een paar foto's van de situatie genomen, die ik op de fotosite hierboven geplaatst heb. Wellicht heb ik een ander type stoel (bj. aug '80) dan jullie?.
Ik hoop dat iemand hier raad mee weet  , alvast bedankt
groeten,
Vincent.
Vincent244
Topics: 17
* beugel demonteren en rechtstreeks op het stoelframe bevestigen (op het reeds bestaande gat) zou toch prima kunnen, of niet?
* Misschien dat die beugel aan de binnenkant van je stoelframe hoort te lopen?
* Zou de beugel op het bev.punt vd veiligheidsgordels horen? Denk het niet, maar....
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
EINDELIJK! het is niet meer geheel origineel, maar het ziet er prachtig uit: een avondje klussen en DE ARMSTEUN ZIT EROP! [b]
heb hiervoor de originele beugel moeten verzagen, het lukte echt niet om hem op een fatsoenlijke plaats vast te zetten, zowel binnen, als buiten het stoelframe.
de bovenkant (met het bevestigingspunt voor de steun -het afgeplatte schroefdraad) zit nu stevig op het stoelframe gechroefd (waarvoor ik een gaatje in zowel frame als in de aangepaste beugel heb moeten maken). het onderste deel is komen te vervallen.
[b] Samengevat voor diegenen die met hetzelfde probleem te maken krijgen:
- neem de stoel, haal de rugleuning van de zitting los
- stroop de stoelbekleding op tot boven het punt van bevestiging
- haal het gehele scharniermechanisme los (aan de kant van de armsteun)
- maak de bevestigingsbeugel van de armsteun los (met WD40 en voorzichtig met een hamer tikken indien deze vast zit)
We gaan nu binnen in de stoel werken, onder het gele schuimrubber, maar wel aan de BUITENZIJDE van het stoelframe. Daar zal de aangepast steun komen.
- zaag de originele beugel +- halverwege schuin doormidden, zodat het bevestigingspunt (van de armsteun, met het afgeplatte schroefdraad) in het (eigenlijke) gat halverwege de stoel valt (voorgeboord door Volvo). Het uitstekende stuk van de bevestiging naar buiten laten wijzen.
De onderkant van deze 'nieuwe' beugel moet wel boven de hoek van de scharnierbevestiging vallen (!!! opletten, de scharnier moet wel weer terug kunnen, vandaar dat de beugel licht verzonken moet zitten!) > zie foto's
- maak onderin deze nieuwe (halve) beugel een gat tbv het monteren op het stoelframe
- maak een (nieuw)gat in het stoelframe, boven de scharniervevestiging op de plaats van bovenstaande stap;
- zet de beugel hierop vast
nu zit de bevestigingsbeugel eindelijk op de stoel; gefeliciteerd, het meeste is nu gedaan en nu kan men gaan kijken naar de bovenzijde, waar de armsteun aan bevestigd zal worden.
het schuimrubber heeft al een gaatje, dit verruimen / wegsnijden ter grootte van het harde plastic flensje (+- 2cm doorsnede) naast de armsteun (het is namelijk de bedoeling dit te laten wegvallen in de stoelvulling, om genoeg schroefdraad aan de armsteun over te hebben ter bevestiging daarvan).
- deze stap herhalen met het skai van de bekleding (wel goed straktrekken en afmeten eerst!) en bovendien iets minder groot gat dan het eerder genoemde plastic rondje (dan plooit het skai er mooi onder en slijt het niet)
Als het goed is, kan men de armsteun er nu gewoon opzetten, en op de stoel laten aansluiten. (het interne schroefdraad moet in zijn eigenlijke gat teruggeplaatst worden, namelijk dat van de oude beugel die inmiddels in aangepaste vorm in de stoel zit)
vastschroeven, evt. locktight
nu nog de stoel terug in elkaar zetten en KLAAR IS KEES!
Mocht u nog vragen hebben, stuur maar een reactie, ik help graag verder!
FOTO'S VAN DE ONDERDELEN EN DE BEVESTINGING VAN DE BEUGEL ZIJN TE VINDEN OP: http://www.mijnalbum.nl/Album=OKKNXALM
groeten, Vincent.
Vincent244
|