Berichten: 27
Topics: 5
Lid sinds: May 2006
Mijn dagelijks vervoer, een Volvo 144 uit 1968. Sindskort uitgerust met 5,5J GT velgen, Bilstein B6 schokdempers en binnenkort met 25 mm IPD stabilisatorstang.
[img width=800 height=600]http://img183.imageshack.us/img183/595/volvo009xm9.jpg[/img]
[img width=450 height=600]http://img340.imageshack.us/img340/4213/volvo012pv3.jpg[/img]
[img width=450 height=600]http://img183.imageshack.us/img183/6665/volvo011hb8.jpg[/img]
Het restauratieproject, een originele Nederlandse Volvo Amazon Combi (P221) uit 1967.
[img width=800 height=600]http://img183.imageshack.us/img183/9618/kamer002bs7.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://img294.imageshack.us/img294/8049/kamer006ki7.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://img183.imageshack.us/img183/9677/kamer004gz7.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://img183.imageshack.us/img183/177/img3588fb6.jpg[/img]
[img width=450 height=600]http://img183.imageshack.us/img183/8472/img2883ao6.jpg[/img]
Volvo 245 GLE, november 1992<br />Volvo 144, januari 1968, B18A<br />Volvo Amazon Combi, september 1967, B18A
Berichten: 6.712
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Hey welkom op het forum, heb wel eens met jou en Slee144 gemailed over van alles en nogwat.
De 144 staat er mooi bij zo.
groeten
Berichten: 27
Topics: 5
Lid sinds: May 2006
Klopt, heb jou vorigjaar op de VKB in Utrecht gezien. Helaas kreeg bovenstaande 144 toen een harttransplantatie waardoor ik niet met de blauwe aanwezig kon zijn. Komend jaar uiteraard van de partij. Maar eerst nog VROM in Zweden. Zijn er hier op het forum meer gekken die daarheen gaan?
De restauratie van de Amazon Combi is overigens te volgen om
http://www.vandekasteele.net. Momenteel staat het project een beetje stil. Al het plaatwerk is verricht. Alleen de achterklep (onder) moet nog strak gemaakt worden. Daarna is het aan de spuiter om het geheel in kleurnummer 94 te spuiten. De binnenkant is reeds gedaan, evenals de deurinstappen. Ziet er prachtig uit. Op de foto komt dat niet helemaal over door de flits.
Aan de 144 moet ook nog het nodige gebeuren wil ik er van de zomer mee naar Zweden kunnen. Zo loopt op langere afstand het koelwater op LPG te warm. Denk dat ik toch moet geloven aan een zogenaamde tropenradiator met drie dubbele koelrijen. Vorige week heb ik de radiator voor de Amazon weggebracht ter revisie. Compleet nieuw binnenwerk voor 110 Euro (geen tropenblok). Dat zijn nog betaalbare bedragen. Dat zal voor de 144 hetzelfde zijn aangezien de radiators nagenoeg hetzelfde zijn.
Daarnaast staat nog altijd op het verlanglijstje: IPD-stabilisatorstang. Heb alleen begrepen dat monteren van een achter stang niet aan te bevelen. Dat zou voor overstuur zorgen. Iemand ervaring met IPD-stangen onder een 144? Of geldt hetzelfde advies als bij een Amazon; gewoon een 25 mm stang voor monteren? Iemand suggesties toevallig?
Wist overigens niet dat Slee144 zich hier ook schuil houdt. Ik ken hem beter als Marijn.

Het leuke van dit forum is overigens dat hier niet alleen grijze baarden rondhangen! Ik zal mijn ervaringen delen, heb met genoegen de verhalen gelezen van 'de bruine 242' en allerlei Turbo projecten waar je van gaat kwijlen. Nee, niet alleen de Zweden zijn een gek volkje met sites als garaget.org. Wij kunnen er ook wat van!
Volvo 245 GLE, november 1992<br />Volvo 144, januari 1968, B18A<br />Volvo Amazon Combi, september 1967, B18A
Berichten: 6.712
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Haha precies.
Ik kom hier al een tijdje en kon me niet voorstellen dat jullie hier nog niet actief waren. Wel blij dat er weer een stel enthousiate 140 rijders zijn bijgekomen.
Ook grappig:
Een tropenradiator om naar Zweden te rijden.
Heb je het hele koelsysteem al een keertje doorgespoeld?
Berichten: 27
Topics: 5
Lid sinds: May 2006
Heb het systeem al twee keer doorgespoeld en opnieuw ontlucht. Op korte ritten (40 km) en geen snelweg blijft ie netjes op temperatuur. Afgelopen week naar Amsterdam gereden, uiteindelijk bij Utrecht noodgedwongen mijn kachel open moeten zetten om het metertje te doen zakken. Doe ik dat niet, dan loopt ie te warm en spuit uiteindelijk de koelvloeistof eruit. Dus binnenkort hang ik er een ander koelblokje in. Sowieso koelen de oude radiators slechter dan de gereviceerde.
1. Het materieel, volledig rood koper, koelt vele malen beter dan de 40 jaar oude blokken.
2. Radiator zit vaak vol met aanslag waardoor ie ook minder koelt.
3. Er zitten een hoop beschadigingen in mijn koelribben, dat is ook niet bevorderlijk voor het koelen.
In het zuiden van Zweden kan het in augustus behoorlijk warm zijn, vergis je niet. Het is een overgangsklimaat naar landklimaat. Heb al meerdere malen meegemaakt dan temperaturen van 25+ geen uitzondering zijn. Neem daarbij Noord-Duitsland in augustus en filevorming rond Hamburg. Dan wil je wel een goed koelsysteem. Toevallig zag ik een grote fan op Marktplaats staan die oorspronkelijk op latere B20 motoren zat gemonteerd. Dat levert ook al meer airflow. Heb er een bod op gedaan, wie weet.
Marijn - slee144 - heeft een elekrische fan voor zijn radiator zitten. Dat scheelt ook een hoop. Moet ik ooit ook nog eens naar opzoek. En zo blijf je bezig. Leuke hobby, maar het heeft wel een prijskaartje als je perfectionistisch bent.
Hoe staat het overigens met jouw groene? Hoeveel km's rijd je er per jaar mee? Geen grote problemen meer gehad? Wat staat er op de planning, of heb je die niet?
Groeten!
Volvo 245 GLE, november 1992<br />Volvo 144, januari 1968, B18A<br />Volvo Amazon Combi, september 1967, B18A
Berichten: 6.712
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ik heb niet echt waanzinnige plannen met de auto.
Ik wil deze zomer naar Frankrijk met de groene draek, dus koeling en rijden op benzine zijn nu de aandachtspunten.
Koeling lijkt prima in orde, ik rij juist redelijk veel snelweg heb nooit problemen gehad. Metertje staat altijd redelijk laag.
Rijden op benzine is waar ik nu mee bezig ben, carburateur weer even wat aandacht geven.
Plannen, ideen en hobbie-acties staan trouwens hier:
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=3979.0
Ik heb ook zon weblog als jij, maar die moet ik weer eens updaten.
Berichten: 6.712
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Berichten: 27
Topics: 5
Lid sinds: May 2006
Goeie 's avonds! Nee, heb niet heel het topic doorgelezen, voornamelijk plaatjes gekeken. Vraag me alleen af waarom je de grill hebt veranderd, zal je vast ergens geschreven hebben maar ik ben lui. Op foto ziet m'n 'blauwe' er best goed uit. Als je er met je neus bovenop staat heeft ie wel wat beschadigingen en kleine deukjes. Maarja, wat wil je, hij is bijna 41 jaar oud.
Volvo 245 GLE, november 1992<br />Volvo 144, januari 1968, B18A<br />Volvo Amazon Combi, september 1967, B18A