Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
vraag me af of ik op m'n 245 T ( Frans) ook een ander relais kan plaatsen omdat ik GEEN waarschuwing ( biepsignaal) krijg als ik m'n lichten aan laat staan, en of ik uberhaubt niet zoals in m'n oude 245's de verlichting aan kan laten staan, maar automatisch uitgaat (jajaja, uiteindelijk wel :-* :-*)als ik m'n motor uit zet, en is dat hetzelfe relais??
rijd in principe altijd met de lichten aan, maar Carol wil het nog weleens vergeten uit te zetten >

in m'n GLT gaat zelfs een Biepje af als je de sleutels al in de buurt van het contactslot houd, maar niet start, of als je de deur openhoud
en bij de 745 kun je ze ook gewoon aanlaten, en als je de motor uitzet gaan ze automatisch uit
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 22
Topics: 3
Lid sinds: Jul 2007
Hoi,
waarschijnlijk heb je dit al geprobeerd, maar toch: bij mijn Turbo (ook Frans toevallig) deed de waarschuwingspiep het in eerst instantie ook niet. Dat bleek niet handig, laat ik het daar maar bij houden...
Bij het inbouwen van de radio kwam ik achter de plastic flap onder het stuur twee losse stekkers tegen (1x man, 1x vrouw) die voor elkaar gemaakt leken. Ingeplugd en sindsdien werkt de piep weer.
Kennelijk hield de vorige eigenaar niet van piepjes en lette hij beter op bij het afsluiten dan ik...
Berichten: 199
Topics: 39
Lid sinds: Nov 2005
Als het zoemertje niet (meer) of alleen af en toe werkt dan kan je ook proberen de schroef in de deurschakelaar bij de bestuurder beter vast te schroeven. Bij mijn 1981'er bleek dat (=haperende massa via die schroef) de oorzaak van het haperende zoemertje. Aan de binnenkant van de auto kan je zien dat vanaf dat massapunt een kabeltje (via een blauwe stekkerverbinding) naar de zoemer loopt.
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012
www.electricvolvo.com
Berichten: 1.298
Topics: 26
Lid sinds: Mar 2008
Vraag: ik heb zo'n zoemer nog nooit gehoord. Ik heb een Nederlandse GLE uit 1992.
Daarvan kun je de lampen niet uitdoen tijdens het rijden. Ze gaan ook autom. uit
als je de motor stopt. Wel kan je met stadslichten rijden en die blijven aanstaan als
je uitstapt en die kun je dus ook vergeten. Maar een zoemertje? Nee.
Heb ik wel een zoemertje en is die dus kapot, of hoort het zo?
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
die zoemertjes ken ik niet als standaard in 240's, maar ik ben alleen met de latere 240s bezig, vroegere kunnen het misschien wel hebben. ze zijn wel bij conrad etc te koop voor rond de 5-10 euro, simpel aan te sluiten, ik ben van plan er een in te zetten, dan vergeet ik tenmiste niet de stadslichten uit te zetten als ik ze een keer aangehad heb (bijv bij langer stilstaan met lopende motor om de reflectoren te sparen.
Ook zou ik een dergelijk zoemertje kunnen gebruiken voor de Efan, die kan ik altijd inschakelen met een (verlichte) schakelaar op het dashboard en is dus ook makkelijk te vergeten haha.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 199
Topics: 39
Lid sinds: Nov 2005
De zoemers zaten inderdaad op de vroegere bouwjaren ter herinnering bij uitgezet contact aan nog brandende verlichting en sleutel nog in contactslot.
Later kreeg de 240 in Nederland en andere landen de bij uitzetten contact automatisch uitschakelende verlichting.
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012
www.electricvolvo.com
Berichten: 244
Topics: 47
Lid sinds: Jun 2005
mijn (ook) turbo uit (ook) frankrijk heeft een spookpiep.
willekeur
doet wat ie wil.
vaak werkt even schuiven op de stoel of even op de rem trappen.
vaag he ;D ;D
vind het wel lekker eigenwijs, zo'n niet te vinden muisje
huidige auto's:
Portugese Toyota Corolla scheurbak 1988
Camper Iveco Turbodaily 1979
Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97 en V70 170pk ‘01
Berichten: 478
Topics: 5
Lid sinds: Mar 2008
Mijn 760 uit '82 heeft ook een ''geluid'', laat ik het zo maar noemen

als je je verlichting aan laat staan...
760 | Groen | Snel
Berichten: 199
Topics: 39
Lid sinds: Nov 2005
hugo schreef:mijn (ook) turbo uit (ook) frankrijk heeft een spookpiep.
willekeur
doet wat ie wil.
vaak werkt even schuiven op de stoel of even op de rem trappen.
vaag he ;D ;D
vind het wel lekker eigenwijs, zo'n niet te vinden muisje
Zoiets had mijn 1981'er uit Frankrijk ook. Wat de oplossing was: van alle portierschakelaars de schroef goed vastdraaien: gebrek aan goede massa laat het zoemertje rare dingen doen.
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012
www.electricvolvo.com