Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 740 TIC na opknapbeurt
#1
Het is zover, ik heb een turbo-model van Volvo gekocht. 24 december ben ik naar Kerkrade gegaan om de Volvo 740 TIC van Bossie over te nemen. Deze 740 TIC met B200ET komt uit 1984 en heeft nu 252.000 km op de teller staan. Goed onderhoud had de auto niet gehad, hij stond er slordig bij, zowel binnen als buiten. Maar al snel had ik door dat van deze Volvo iets heel moois was te maken.

Hieronder een lijstje met de plus- en de minpunten.

Pluspunten:
1. Motorisch goed.
2. hemel hangt niet.
3. Velgen nog relatief netjes.
4. Auto behoorlijk origineel (de originele knipperlichten zitten er nog bij).
5. De auto zit al aardig in de buurt van een belastingvrije status.
6. Niet onbelangrijk: een eerlijke verkoper.
7. Voor mij persoonlijk: eerste kentekenbewijs in Nederland afgegeven.

Minpunten:
1. Distributieriem moest nodig worden vervangen (laatste keer gedaan in 1999 bij 149.000 km)
2. Enkele fikse roestplekken en krassen (over de gehele carrosserie).
3. Stappenmotor / CIS-klep kapot (ook na grondige schoonmaak)
4. Interieur slordig (scheuren in de bekleding en slechte deurpanelen).
5. Bandenprofiel achter niet heel veel meer.
6. Diverse lampjes kapot.
7. Grote kras over de voorruit.

Na aanschaf heb ik ongeveer een week in de auto kunnen rijden, maar daarna kreeg ik wat problemen. Zo ging de gaffel van de koppeling kapot. Deze was bij het schanierpunt helemaal doorgeroest. Bijkomend effect was dat ik de koppelingscilinder daardoor had kapot gedrukt. De koppelingscilinder heb ik nieuw vervangen (achteraf had ik beter de rubbers van de oude kunnen vervangen). De gaffel is in het koppelingshuis gelast. Moeilijk, maar het is gelukt. Daarna kon ik eindelijk de d-riem laten verangen. Ben nu bezig steeds wat achterstallig onderhoud in te halen.

Anderhalve maand heeft de Volvo niet kunnen rijden. Niet dat de reparaties zoveel tijd kostten, maar ik kwam er door mijn werk gewoon niet aan toe.

Het is natuurlijk een prachtige wagen. Je merkt het verschil met de 244 goed, de 740 (die maar drie jaar ouder is) rijdt strakker en soepeler. De techniek is toch net iets moderner. Waarom het een 740 TIC en geen 240 TIC is geworden? Een goede 240 TIC is meestal duurder dan een goede 740 TIC. Dus als je een TIC voor weinig wil kopen, dan krijg meer waar voor je geld als je voor een 740 gaat. Een 740 daarentegen is ook minder roestgevoelig. Helemaal als je een 240 van 1984 koopt. Deze 740 is relatief dichtbij het belastingvrij rijden, en dat scheelt straks toch al gauw 600E op jaarbasis. Daarnaast heb ik al een Volvo uit de 2-serie, en daar rijd ik met plezier in.

De foto's.

[Afbeelding: P1010010.jpg]

[Afbeelding: P1010007.jpg]

[Afbeelding: P1010011.jpg]

[Afbeelding: P1010008.jpg]

[Afbeelding: P1010009.jpg]







Enkele lelijke plekken.

[Afbeelding: P1010006.jpg]

[Afbeelding: P1010005.jpg]










Deze Volvo rijdt op Euro 98, een dure benzinesoort. De komende maanden zal ik nog in deze auto rijden, maar in de zomer zal ik hem schorsen en weer in de 244 (op LPG) gaan rijden. De 740 TIC zal dan tot en met december 2009 moeten wachten tot ik belastingvrij kan gaan rijden. In de tussentijd zal ik elke keer kleine investeringen gaan doen om de auto op en top te maken.

[Afbeelding: P1010012.jpg]
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
#2
Leuke wagen! En tijd zat om hem in orde te maken :-)
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#3
Inderdaad een leuke Volvo zo'n turbo , maak er iets moois van.




Goetjes Marc
Antwoord
#4
Ik ben niet zo van de 740's, maar dit is best een bijzondere volgens mij: de allereerste series 740 TIC, waarbij eea zo rechtstreeks van de 760 is overgenomen.

Raar alleen van die roest??? Meeste 740's zijn toch helemaal hard doordat ze verzinkt zijn. MAar ziet er nog niet onoverkomelijk uit.
Antwoord
#5
Ticcie schreef:Raar alleen van die roest??? Meeste 740's zijn toch helemaal hard doordat ze verzinkt zijn. MAar ziet er nog niet onoverkomelijk uit.

de auto's zijn pas na 1988 ongeveer verzinkt dus ook de eerdere 700 roesten nog wel eens
de 740 turbo van mijn pa (1986) heeft ook roest gehad
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
#6
ik zou trouwens gewoon Ron95 tanken. Maakt geen verschil, echt niet.

Maar wel een leuke auto. Ik hoop dat je t vol houdt om m goed netjes te krijgen! ;D
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#7
Mooi om te zien dat deze auto wordt opgeknapt door een liefhebber! Ik heb er vaker mee meegereden en met het repareren van wat achterstallig onderhoud (wat roest, wielophanging enzo) heb je een hele leuke 740 turbo ;D
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#8
TheSaint77 schreef:ik zou trouwens gewoon Ron95 tanken. Maakt geen verschil, echt niet.

Weet je dat heel zeker? Want dan ga ik natuurlijk Euro95 tanken, dat scheelt toch al gauw 7-10 cent op een liter. Ik dacht zelf dat de motor dan begint te schudden en dat de trekkracht afneemt.

Waarom wordt euro98 dan geadviseerd?
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
#9
vanwege de kleppen, maar bij een auto van 20-30 jaar zal het echt niet meer uit maken.
ik tank 2x 95 octaan en 1x 98 octaan, bij m'n Guilia moest er ook nog loodvervanger bij, bij Volvo's niet Wink
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#10
Citaat:vanwege de kleppen
nee, dat is lood cq. loodvervanger die je kleppen smeert en idd niet 100% noodzakelijk.

98 is hoger octaangehalte dan 95 = klopvaster = minder snel kans op zelfdetonatie, dwz ontbranding van je benzine voor de vonk en dus voordat je zuiger het bovenste punt heeft bereikt. Heet pingelen en niet iedereen kan dat horen.

Als je altijd rustig rijdt, dan kan je 95 tanken, maar als je van plan je motor meer aan te spreken, dan zou ik zeker 98 tanken. Pingelen is nl. funest voor je motor.

In mijn Audi (met chiptuning) regelt het motormanagement eea bij een lager octaangehalte en ik kan echt merken als ik 95 tank! 98 wordt dan ook dringend geadviseerd bij chiptuning, niet bij de normale 200pk uitvoering.

Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.649 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 639 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.605 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.162 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 233.252 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.239 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.687 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.129 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.042 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.496 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: