Topics: 10
Hallo,
ik las ergens dat het heel makkelijk is om de ruit te verwijderen.
Nu is het helaas zo dat ik nogal wat roest (3 plekken) onder het rubber/op de rand van de klep heb zitten.
Dit wil ik graag aanpakken, nu staat de auto toch in principe in winterstaling.
Hoe kan ik de ruit verwijderen? Is hier een handleiding van of is dit heel simpel?
Alvast bedankt!
UK Volvo 245 GLT 2,3 Aut Estate B230E 131 pk (90.000 miles) 08-1988<br />NL Saab 9-3 2.0 Full Pressure Turbo SE 185 pk / 270 Nm (230k+ kms) 06-1999
Topics: 38
verwijderen kan op 2 manieren;
-de wat brutale manier die ervaring / gevoel vereist
1 persoon gaat in de auto zitten en drukt met z'n voet tegen het raam
je houdt dan goed in de peiling wat het raam doet en het rubber
als de druk groot genoeg is zal het raam wat naar buiten gedrukt worden en wordt het rubber over de rand getrokken.
probeer niet te veel tegelijk en ga rustig zo het hele raam af langs de onder- en zijkanten.
tegelijk houdt de ander het raam buiten wat tegen zodat deze niet onverwacht naar buiten stuitert.
het is een methode die door ervaren mensen in 5 min. uit te voeren is.
-de tweede methode is wat veiliger en een helper is ook hier wel veilig /handig
werk met bot gereedschap (zodat het rubber niet beschadigd ) het rubber omhoog vanaf de binnenzijde en probeer het over de rand te helpen
de drukkracht die boven beschreven is is dan veel kleiner je kunt met je vlakke hand het raam helpen.
zo kan je beetje bij beetje het rubber loswerken tot je het punt voelt waarbij je de hele ruir er zo uitdraaid.
succes is goed te doen en neem je tijd de 1e keer.
bereid je wel voor op een akelig gezicht als je het raam er uit hebt!
wat een paar plekjes lijken worden soms grote plekken / gaten als je het raam er uit hebt.
het is handig als je dus iets voorbereid bent op een onangename verrassing...
maar laat je niet weerhouden door deze opm.
het raam gaat er ook vrij simpel weer in!
Topics: 36
240diesel schreef:verwijderen kan op 2 manieren;
-de wat brutale manier die ervaring / gevoel vereist
1 persoon gaat in de auto zitten en drukt met z'n voet tegen het raam
je houdt dan goed in de peiling wat het raam doet en het rubber
als de druk groot genoeg is zal het raam wat naar buiten gedrukt worden en wordt het rubber over de rand getrokken.
probeer niet te veel tegelijk en ga rustig zo het hele raam af langs de onder- en zijkanten.
tegelijk houdt de ander het raam buiten wat tegen zodat deze niet onverwacht naar buiten stuitert.
het is een methode die door ervaren mensen in 5 min. uit te voeren is.
-de tweede methode is wat veiliger en een helper is ook hier wel veilig /handig
werk met bot gereedschap (zodat het rubber niet beschadigd ) het rubber omhoog vanaf de binnenzijde en probeer het over de rand te helpen
de drukkracht die boven beschreven is is dan veel kleiner je kunt met je vlakke hand het raam helpen.
zo kan je beetje bij beetje het rubber loswerken tot je het punt voelt waarbij je de hele ruir er zo uitdraaid.
succes is goed te doen en neem je tijd de 1e keer.
bereid je wel voor op een akelig gezicht als je het raam er uit hebt!
wat een paar plekjes lijken worden soms grote plekken / gaten als je het raam er uit hebt.
het is handig als je dus iets voorbereid bent op een onangename verrassing...
maar laat je niet weerhouden door deze opm.
het raam gaat er ook vrij simpel weer in!
LET OP!!
Methode 1 werkt alleen als het rubber nog zacht is. Indien het rubber hard is krijg je tientallen kleine littekentjes en de glasscherven in je onderbroek!
Ask me how I know.....
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Topics: 10
Omdat ik niet zoveel zin heb in glasscherven in mijn onderbroek denk ik dat ik voor de subtiele aanpak ga...
Ik zal het tapijt in de kofferbak goed afdekken in ieder geval.
Ben inderdaad wel bang voor een hoop ellende, maar wil toch eerst proberen om zelf de schade provisorisch te herstellen.
Mijn plan van aanpak voor de reparatie, graag jullie aan-, opmerkingen en tips:
- ruit verwijderen
- roest en loszittende verf verwijderen, schoonmaken
- overgebleven roest behandelen met Noverox (2x)
- strakmaken met polyesterplamuur
- goed afplakken en horizontale deel spuiten met MOTIP (2x)
- ruit terugplaatsen
En dan nog een vraagje: hoe krijg ik het raam er weer in?
UK Volvo 245 GLT 2,3 Aut Estate B230E 131 pk (90.000 miles) 08-1988<br />NL Saab 9-3 2.0 Full Pressure Turbo SE 185 pk / 270 Nm (230k+ kms) 06-1999
Topics: 82
Goed plan, moet ik ook nog eens aanpakken, spuiten kan je gerust 6 (dunne) lagen dik doen. Om ruiten te verwijderen heb ik 40 kleine plaatjes geknipt van blik (2x3 cm) en die kan je achter het rubber zetten. Dan valt de ruit er bijna vanzelf uit (letterlijk, de ruit overleefde een vlucht van 2 meter).
Voor terugplaatsen staat een goede beschrijving met foto's op
http://www.dafclub.nl/, onder kopje "Techniek" staat "Vervangen raamrubber".
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969