Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Zoals de titel eigenlijk al zegt: Ik ben een 244 met een flatnose-motorkap aan het opbouwen om zeker te weten dat alle plaatdelen nu goed passen. Bij de motorkap heb ik een klein probleem: Het sluit niet mooi aan op de paravan, en aan de linkerkant staat de motorkap halverwege bij de veerpoot iets hoger t.o.v. het spatbord. Ik heb geprobeerd de hoogte met de scharnieren af te stellen, dat gaat op zich wel, maar als ik de hoeken op gelijke hoogte met de paravan heb staat de motorkap in het midden bij het rooster een paar mm te hoog. Zou hier wat aan te doen zijn? Deze motorkap is vrijwel roestvrij, dus als deze nog te redden is zou ik dat graag doen.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Is de motorkap niet ietwat krom? Gebeurt vaker en wordt veroorzaakt door te zwaar lopende scharnieren. Zitten de voorschermen wel op de goede hoogte?
Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Het lijkt er inderdaad op dat deze motorkap iets krom is, ik was benieuwd of iemand de ervaring heeft hoe dat is op te lossen. Het gaat om een motorkap afkomstig van een donorauto, de originele was nog iets krommer en had wat roestplekjes. De voorschermen zitten gemonteerd zoals ze horen te zitten. Aan de linkerkant zit de rand ter hoogte van de veerpoot een paar mm hoger dan het scherm, terwijl de hoek bij de paravan en de hoek bij de koplamp gelijk liggen met het scherm.
Dus, zou het te doen zijn om deze motorkap op een of andere manier 'recht' te krijgen?
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 379
Topics: 60
Lid sinds: Nov 2007
Dag
Klinkt alsof de scharnieren te veel spanning geven ja. En de motorkap gebogen in een kromming (brugvorm) gaat staan van achter naar voren. Is de spanning in de scharnieren ook nog eens verschillend dan zie je links en rechts ook nog eens verschillen. Ik heb al twee keer meegemaakt dat bij wisseling van kap de punten boven de paravan en spatbord uitstaken. Heb begrepen dat dit ook aan verbogen scharnieren kan liggen. Maar lukt me niet/weet niet, hoe dat te veranderen.
Je kijkt zo door een spleet de motorruimte in.
Berichten: 1.247
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Heb van een monteur begrepen dat het aanbevolen (en vaak vergeten) wordt de scharnieren geregeld te smeren.
Misschien zijn constructeurs uiteindelijk daarom overgegaan op motorkappen met uitzetijzers ipv met veermechanismes.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Ik geloof meteen dat die scharnieren regelmatig smeren vaak helpt, en dat er dan geen problemen mee zijn. De motorkap van mijn andere 244 sluit veel beter aan, en lijkt niet krom. Die auto is bijna 41 jaar oud.
De komende tijd denk ik nog even na over wat ik er verder mee kan doen. Misschien is het ook niet onverstandig om het hier eens met de schadehersteller over te hebben. Ik heb een aantal stukken paravan vervangen, achteraf bleek dat de rand die aansluit op de motorkap in de eerste instantie op sommige punten wat te laag zat. Na alles goed te hebben opgemeten bij de andere auto wist ik nu ook zeker waar ik naartoe moest werken, en was het redelijk snel opgelost. Dus daarvan weet ik zeker dat het klopt. Hopelijk is het goed op te lossen zonder dat ik een andere motorkap nodig heb.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Als je zeker wilt weten of het aan de kap of aan de auto ligt zou je ook de motorkappen eens om kunnen wisselen.
Berichten: 9.899
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
26 October 2020, 12:58
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 October 2020, 12:58 door Marc1970.)
Oh ja verbogen 240 motorkapscharnieren zijn vreselijk. Ik wel een uur staan rammen op die scharnieren, om de hoeken terug te krijgen. Het deel wat verbuigt is het alleronderste stripje wat aan de wielkast gebout is, dus een lang eind ijzer en een fikse hamer en gaan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
(26 October 2020, 11:01)Arjan. schreef: Als je zeker wilt weten of het aan de kap of aan de auto ligt zou je ook de motorkappen eens om kunnen wisselen.
Dat is een idee, maar voorlopig heb ik de andere 244 vrijwel dagelijks nodig dus dat doe ik liever niet.
Wat ik wel bij de andere auto heb gedaan is een aantal maten rondom de paravan opgemeten als referentie. Daar lijkt nog nooit aan te zien gelast, en andere schades kan ik ook niet vinden.
Dat heb ik dus allemaal met mijn restauratieproject vergeleken. Daarvan weet ik nu zeker dat het helemaal klopt. Het moet dus aan de motorkap liggen. Ik heb trouwens ook nog een andere set scharnieren liggen, die set heb ik ook al eens geprobeerd, met hetzelfde resultaat: De hoeken bij de scharnieren liggen te laag, of het midden bij het rooster ligt te hoog.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 9.899
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik denk wel dat je een motorkap uiteindelijk kan verbuigen, waarom niet. De kunst is natuurlijk dat gelijkmatig te doen. Iets als een pijpbuigijzer in het groot, waarmee je de krachten netjes verspreid over een flinke lengte
Je kan m op een oud matras leggen, of stapels banden of zo, en dan langzaam op de bolle kant gaan duwen, erop zitten. Begin met een roestige.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969