17 December 2007, 19:15
na heeeeel lang denken en denken en denken en na alleen maar diesels.... heb ik nu dan eindelijk een auto op lpg
na heel veel aan-ge-raad van vrienden..
een tijdje zitten zoeken naar auto's die veel ruimte bieden en goed lopen op lpg( een volvo was eerlijk gezegd niet het eerste waar ik aan dacht) wat dat laatste betreft was de keuze vrij snel gemaakt en toen ik erachter kwam dat een 940 op lpg op het totale kosten plaatje praktisch net zoveel zou kostten als mijn 300 kilo lichtere diesel.... was de keuze vrij snel gemaakt.
ik heb voor een 940 gekozen vanwege de ruimte en de simpelheid van de techniek. Een 240 vind ik ook mooi maar die is toch iets kleiner en er stond me niet een aan op het moment dat ik er daadwerkelijk eentje nodig had.
Verder heb ik ook nog gekeken naar een 850 estate maar gezien de extra onderhoudskosten en het verlies van binnenruimte toch voor de 940 gegaan.
Hierbij verklap ik alvast mijn volgende auto want ik vind zo'n 850 2.5 20v wel errug lekker klinken maar dan gaar mijn voorkeur toch uit naar eentje op g3. Maar dat is nu slechts toekomsmuziek.
dinsdag wezen kijken naar een 940 en de koop gesloten, maar aangezien er een nieuwe apk op zou komen kon ik de auto vrijdag overnemen.
voor de apk zijn er nieuwe stuurkogels op gekomen, nieuwe voorbanden, nieuwe brandstof pomp+ een nieuwe leiding aldaar en een wiellager. bovendien moest de claxon gemaakt worden. de schokdempers waren al vervangen en de motor was bij de vorige eigenaar al gereviseerd. verder zitten er een vrij nieuwe koppeling in (<25000 km)
ik moet zeggen dat de km stand van 385000 km absoluut niet te merken is.
Blok is mooi droog.
natuurlijk zijn er ook wel wat kleine dingetjes aan... vandaag de afstandsbedieningen gerepareerd, nieuwe bougies (vanwege een licht variërend toerental.) nieuwe bougie kabels besteld.
ik peilde de olie en die is zo'n beetje koperkleurig en daar schrok ik eigenlijk een beetje van (ook niet verwacht omdat het blok al mooi loopt...) maar gelukkig heb ik een bevriende monteur. Omdat ik niet exact weet wanneer de distributie riem vervangen is gaat de volvo daar binnenkort even heen om het volgende te laten doen:
- distr, riem vervangen (spanrol natuurlijk ook)
- olie nieuw.
- thermostaat nieuw erop auto wordt niet helemaal warm 8) (koelvloeistof meteen vv)
- rem olie verversen en ontluchten (moet nu net iets te hard trappen denk ik)
- kleppen stellen.
van het zomer gaat het dakraam eruit zodat het beetje roest dat daar begint te vormen verholpen kan worden
en zelf de bougie kabels maar dat is appeltje eitje natuurlijk.
hierna hoop ik nog meer rijplezier te krijgen...
ben benieuwd foto's volgen zodra ik de volvo gepoetst heb
mvg Ruud Meulenberg
2 nadelen: auto loopt niet of nauwelijks op benzine... en stationair loopt heen en weer tussen 500 en 850 toeren. beetje krap denk ik...
na heel veel aan-ge-raad van vrienden..
een tijdje zitten zoeken naar auto's die veel ruimte bieden en goed lopen op lpg( een volvo was eerlijk gezegd niet het eerste waar ik aan dacht) wat dat laatste betreft was de keuze vrij snel gemaakt en toen ik erachter kwam dat een 940 op lpg op het totale kosten plaatje praktisch net zoveel zou kostten als mijn 300 kilo lichtere diesel.... was de keuze vrij snel gemaakt.
ik heb voor een 940 gekozen vanwege de ruimte en de simpelheid van de techniek. Een 240 vind ik ook mooi maar die is toch iets kleiner en er stond me niet een aan op het moment dat ik er daadwerkelijk eentje nodig had.
Verder heb ik ook nog gekeken naar een 850 estate maar gezien de extra onderhoudskosten en het verlies van binnenruimte toch voor de 940 gegaan.
Hierbij verklap ik alvast mijn volgende auto want ik vind zo'n 850 2.5 20v wel errug lekker klinken maar dan gaar mijn voorkeur toch uit naar eentje op g3. Maar dat is nu slechts toekomsmuziek.
dinsdag wezen kijken naar een 940 en de koop gesloten, maar aangezien er een nieuwe apk op zou komen kon ik de auto vrijdag overnemen.
voor de apk zijn er nieuwe stuurkogels op gekomen, nieuwe voorbanden, nieuwe brandstof pomp+ een nieuwe leiding aldaar en een wiellager. bovendien moest de claxon gemaakt worden. de schokdempers waren al vervangen en de motor was bij de vorige eigenaar al gereviseerd. verder zitten er een vrij nieuwe koppeling in (<25000 km)
ik moet zeggen dat de km stand van 385000 km absoluut niet te merken is.
Blok is mooi droog.
natuurlijk zijn er ook wel wat kleine dingetjes aan... vandaag de afstandsbedieningen gerepareerd, nieuwe bougies (vanwege een licht variërend toerental.) nieuwe bougie kabels besteld.
ik peilde de olie en die is zo'n beetje koperkleurig en daar schrok ik eigenlijk een beetje van (ook niet verwacht omdat het blok al mooi loopt...) maar gelukkig heb ik een bevriende monteur. Omdat ik niet exact weet wanneer de distributie riem vervangen is gaat de volvo daar binnenkort even heen om het volgende te laten doen:
- distr, riem vervangen (spanrol natuurlijk ook)
- olie nieuw.
- thermostaat nieuw erop auto wordt niet helemaal warm 8) (koelvloeistof meteen vv)
- rem olie verversen en ontluchten (moet nu net iets te hard trappen denk ik)
- kleppen stellen.
van het zomer gaat het dakraam eruit zodat het beetje roest dat daar begint te vormen verholpen kan worden
en zelf de bougie kabels maar dat is appeltje eitje natuurlijk.
hierna hoop ik nog meer rijplezier te krijgen...
ben benieuwd foto's volgen zodra ik de volvo gepoetst heb

mvg Ruud Meulenberg
2 nadelen: auto loopt niet of nauwelijks op benzine... en stationair loopt heen en weer tussen 500 en 850 toeren. beetje krap denk ik...