Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Richten mistlampen
Ik wil mijn mistlampen graag goed richten. Weet iemand door een goed protocol voor?
Dank,

Bas
Antwoord
Voor breedstralers en mistlampen geldt bijna het zelfde, het zijn hulplampen. Lampen die je extra inzet in bepaalde situaties. Wat ik tot nu toe altijd gezien heb dat de lichtstraal tuusen het "schijnveld" van je dimlicht en de auto zit. Als je ze dus goed afsteld mogen ze je tegenligger niet verblinden.

Zelf heb ik ze afgesteld op een donker weggetje en om de beurten een lamp afgedekt en afgesteld.

Suc 6 ermee
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
Waarschijnlijk gaan ze alleen aan bij gebruik van groot licht (anders keuren ze het niet goed bij de apk).

Ga dus een keer op een donkere landweg staan en stel die lampen op gevoel af. Je merkt zelf wel wanneer ze goed staan, ofterwel er is niet echt een "protocol" voor. Het is maar net wat je fijn vindt.
Antwoord
Dirk242 schreef:Waarschijnlijk gaan ze alleen aan bij gebruik van groot licht (anders keuren ze het niet goed bij de apk).

voor de apk is dat geen afkeur hoor en bij de meeste auto''s kun je ze alleen aanzetten in de dimlichtstand

Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
Huh, dat is helemaal nieuw voor me. In de doos van Hella stond het zelfs op het "aansluitpapier".
Antwoord
Er moeten minimaal 2 koplampen aanwezig zijn en mogen maximaal 4 branden.
Als het verboden is met verblindende verlichting te rijden, dan mogen er maar 2 koplampen branden.

De koplampen moeten zodanig afgesteld zijn dat ze het overige verkeer niet hinderen door verblinding.

Dus mistlampen moeten hetzelfde als dimlicht zijn afgesteld. Het heeft ook geen zijn ze hoger af te stellen omdat het effect dan net is als bij grootlicht bij mist alsof je tegen een muur van licht aanrijdt.
Ze moeten de weg vlak voor de auto zichtbaar maken.

Dimlichten kun je afstellen door je auto horizontaal op 5 meter van een muur te zetten.
De hoogte van het hart van de lamp op de muur af te tekenen.
De lijn die het licht op de muur schijnt moet dan 5 cm onder die "hartlijn" zijn.

voor mistlampen geld dus hetzelfde. en uiteraard niet de hartlijn van het dimlicht als de mistlampen lager zitten dan de koplampen. maar de "hartlijn" van het mistlicht.

Antwoord
Citaat:Dimlichten kun je afstellen door je auto horizontaal op 5 meter van een muur te zetten.
De hoogte van het hart van de lamp op de muur af te tekenen.
De lijn die het licht op de muur schijnt moet dan 5 cm onder die "hartlijn" zijn

Of even naar de plaatselijke garage rijden en daar het klusje laten klaren met behulp van professionele apparatuur, koste mij deze week hele 6,20 euro dus daar ga ik niet voor zitten klooien Wink ;D
245 GL => B230F  aka De Rooie

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motorkap richten Mark244 9 5.238 27 October 2020, 00:08
Laatste bericht: Marc1970
  How to mistlampen installeren Volvo 240 Polar KennOne 2 3.699 10 February 2016, 13:51
Laatste bericht: Potvisboer
  mistlampen grill / gt grill Laurens Zondag 2 3.382 9 October 2013, 22:02
Laatste bericht: Laurens Zondag
  originele mistlampen bigbird 35 21.223 3 November 2010, 20:51
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)