Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Turbo stuk?
#1
Hallo beste Turbo-ers,
Sinds afgelopen zondag kampen ik en mijn wagen, 240 Turbo bj 1992, met een probleem.
Al een week geleden viel me op dat de (koude) motor bij optrekken inhield en soms een takt of meer oversloeg.
Ik dacht dat het mogelijk een onstekingsprobleempje was. Maar sinds afgelopen zondag lijkt het erop dat de turbo het niet meer doet.
De tubodrukmeterwijzer ging niet meer voorbij het gekleurde gedeelte en de motor was sloom en kwam bijna niet meer op gang.
Toen ik dezelfde dag terug naar huis ging, deed de turbo het weer wel ineens en was ik blij dat de turbo het kennelijk weer deed.

Vandaag heen en terug naar mijn werk deed de turbo het weer niet en het lijkt erop dat het blijvend is.

Ik vraag me af of het een elektrisch probleem is (ontsteking of iets dergelijks), een brandstofprobleem (injectie) of iets met de turbo an sich!
Zoals gezegd dienden de problemen zich in eerste instantie aan met inhouden bij koude motor en af en toe een onstekingsslag overslaan, maar bij warme motor verdwenen de verschijnselen, totdat afgelopen zondag het erop lijkt dat de turbo de geest heeft gegeven.

Nou ben ik een behoorlijke leek op dit gebied en vraag ik me af of jullie weten waar het aan zou kunnen liggen en of jullie misschien een goede volvo240 specialist cq. garagist kennen die kan onderzoeken wat er aan de hand is.

Graag julie reactie.

vriendelijke groeten,

Peter van Doornum
Bennekom (GLD)
olvo 245Turbo
Antwoord
#2
Gerard Mulder zit niet ver bij je vandaan. Even zoeken in het Telefoonboek. Zit in Lienden en doet eigenlijk alleen maar 200's. Tip: Bel em net voor de school-herfstvakantie.

Kijk eens of je de wastegate van de turbo heen en weer kan halen ? Demonteer de inlaatbuis van de turbo eens en voel of er speling op het asje van de turbo zit en of dit asje nog wil draaien ? Veel succes en sterkte.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#3
Ik zou zeggen begin eens met een grote beurt (ook wel stage 0 tuning genoemd). Vervang alle rotte slangen, kabels, complete ontsteking, carterontluchting schoonmaken, etc.etc.

Turbo is stuk of niet. Kan niet soms wel/soms niet. Ik vermoed dat het ergens anders zit. De K-Jet is een heel betrouwbaar systeem, dus vooralsnog denk ik in de richting van slangen/kabels/etc. Het zou ook een haperende wastegate kunnen zijn, maar dat is op dit punt (zonder stage 0) niet te zeggen.

Een versleten turbo zal in eerste instantie olie doorlaten. Laat de auto een kwartier stationair draaien en kijk naar de uitlaat. Komen er blauwe wolkjes uit de uitlaat is ie al ver op weg. Geef je dan ook nog eens een flink dot gas en er komt een behoorlijke blauwe wolk uit kun je beter uitkijken voor een ander exemplaar.


Gr Wink
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#4
Hallo,

Bedankt voor de reactie en de tips.
Ik heb net de inlaat van de turbo bekeken, nadat ik de slang komende vanaf het luchtfilter heb verwijderd en het schoepenrad zat vast.
Daarna heb ik iets gewrikt met de schroevendraaier en kwam hij los en draaide zo los als een veertje. Zonder speling! Ik blij en een proefritje gedaan, maar helaas zonder resultaat.
Toen ik thuis kwam de boel weer losgemaakt en het schoepenrad zat weer vast.
Kan dit de oorzaak van het probleem zijn? En loopt ergens de turbo aan, maar waardoor (geen smering o.i.d.)

graag jullie reactie(s)

Peter van Doornum
olvo 245Turbo
Antwoord
#5
Dat klinkt niet best.. Of er zit aangekoekte zooi in de turbo, of er ligt inderdaad een lager uit...

Je zou kunnen proberen het blok te spoelen. Dat kan op 2 manieren:
- met een spoelmiddel of een bekertje ATF in de olie. Kwartiertje laten stationairlopen, aftappen, filter vervangen (!) en nieuwe olie
- aftappen, met een goedkope olie een paar honderd km rijden, aftappen, filter vervangen (!) en nieuwe olie

Of je doet beide methodes direct na elkaar.

Nadelen: wees bedacht op olielekkages, vooral bij de 1e methode. Deze zijn doorgaans tijdelijk van aard, maar kan wel degelijk een lekke keerring oid opleveren.

Of misschien kun je de turbo loshalen en deze handmatig spoelen: ATF erin, draaien, aflaten, etc....


Maar als er een lager uitligt kun je beter uitkijken voor een ander exemplaar. Sad


Gr :-\
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#6
als het alleen het lager is, en de rest nog goed (de wieltjes + as) , doet C&E een revisie voor 260 eu, ex. btw.
Antwoord
#7
Met een schroevendraaier een compressorwiel wrikken ???

Arghh...

Ik zou eerder de slangen van de compressor losmaken, de wastegate aansluiting loshalen en de actuator demonteren, de V-clamp losmaken en het compressorhuis demonteren om te kijken of hier overmatige rotzooi inzit. Niet: dan turbo overleden, wel, dan zit het tenminste niet in je IC / motor.

Maare... Je turbinewiel draait met een snelheid van zo rond de 100.000 - 120.000 toeren per minuut. Daar wil je geen onbalans in hebben door met een schroevendraaier te prikken ???

Gerard heeft trouwens ook nog wel een paar gebruikte turbo's liggen.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#8
een 240 heeft altijd een garrett turbo, en dus geen v-band klem op de turbo net als de misterbitchie turbo's. Wink
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 Turbo naar LH 2.4 HansDAF 0 112 20 July 2025, 23:42
Laatste bericht: HansDAF
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 3.095 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.983 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.655 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.799 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.439 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 6.123 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 8.230 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 17.456 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 12.141 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)