Berichten: 518
Topics: 43
Lid sinds: Nov 2006
Mijn 244 is afgekeurd wegens een te hoog CO-gehalte. De meter gaf ca. 2.5 aan, terwijl dit onder de 1.5 moet zijn. Wie kan mij helpen met afstellen? Ik neem aan dat het nauwkeurig afstellen alleen met een CO-meter kan?
Bvd,
Harry
Volvo 740 tic '84.
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Meting kan inderdaad alleen maar goed gedaan worden met de betreffende apparatuur. Er is meestal een stelschroef aanwezig waar aan gedraaid kan worden om dit af te stellen. Weet niet wat voor motor er in ligt (carburateur of injectie?). Zaken als verstopt luchtfilter, valse lucht, slechte kabels / bougies etc. Kunnen CO waarde ook sterk beinvloeden. Hierdoor is deze soms niet goed af te stellen en loopt bij een juiste waarde de motor niet meer lekker stationair. Sowieso dus zaken om even na te kijken.
Berichten: 518
Topics: 43
Lid sinds: Nov 2006
Luchtfilter en bougies zijn pas vervangen, kabels zijn goed. De stelschroef zit bij het linkervoorwiel. Ik heb de auto bij Kwik-Fit laten keuren, ervan uitgaande dat hij er meteen door zou komen. Afstellen kunnen ze daar niet. Ja, wel een koplamp, even draaien aan de knop en...kassa, 10,95 bovenop de APK-keuring van 39,95.
Maar goed, nu het afstellen van het CO-gehalte nog. Is er iemand die mij wil helpen met het CO-gehalte?
Volvo 740 tic '84.
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Vlgs mij is die CO norm kul voor een auto uit 1981, zie hier:
http://www.innovam.nl/apktroubleshooter/...aspx?id=25
Zoek een gezellige "mom and dad" garage ergens achteraf die campers en oldtimers keurt, ten eerste slopen ze je auto niet en ten tweede rekenen ze niks voor het afstellen van koplampen, carburateurs en meer kleinigheden. Bosch garages bijvoorbeeld.
Regel het zodat je een week reparatietijd krijgt voor dezelfde prijs.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.714
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Marc1970 schreef:Vlgs mij is die CO norm kul voor een auto uit 1981, zie hier: http://www.innovam.nl/apktroubleshooter/...aspx?id=25
Zoek een gezellige "mom and dad" garage ergens achteraf die campers en oldtimers keurt, ten eerste slopen ze je auto niet en ten tweede rekenen ze niks voor het afstellen van koplampen, carburateurs en meer kleinigheden. Bosch garages bijvoorbeeld.
Regel het zodat je een week reparatietijd krijgt voor dezelfde prijs.
Dat klopt dus voor benzine auto's.
Met LPG inbouw telt idd een 1.5% norm. Voor mijn 76-er op LPG wel iig (ook bij kleinere onafhankelijke garage die ook oldtimers doet).
Daarnaast staat in de tabel volgens mij in het LPG-deel de 0.3 en de 1.5% verkeerd, tenzij men ooit besloten heeft
MINDER streng te worden....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
Harry schreef:Ik heb de auto bij Kwik-Fit laten keuren
denk je goedkoop uit te zijn ...
Ik heb er ook wel eens over gedacht om bij kwikfit te laten keuren maar jouw verhaal is weer een reden om het niet te doen!
Zit er lpg in je auto? Misschien kan je dan bij een bedrijf langs gaan dat lpg installaties inbouwt. Misschien willen zij het wel doen.
Kan je daarna weer terug naar de kwikfit, ik neem aan dat ze hem dan wel afmelden, toch?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 1.386
Topics: 54
Lid sinds: Mar 2005
henqui schreef:Harry schreef:Ik heb de auto bij Kwik-Fit laten keuren
denk je goedkoop uit te zijn ...
Ik heb er ook wel eens over gedacht om bij kwikfit te laten keuren maar jouw verhaal is weer een reden om het niet te doen!
Zit er lpg in je auto? Misschien kan je dan bij een bedrijf langs gaan dat lpg installaties inbouwt. Misschien willen zij het wel doen.
Kan je daarna weer terug naar de kwikfit, ik neem aan dat ze hem dan wel afmelden, toch?
Hier heb ik al zoveel verhalen over gehoord (kwik fit) dat geen haar op mijn hoofd er over denkt daar nog naar toe te gaan , en hebben we trouwens ook niet hier .
Euromaster hadden we wel trouwens maar is nu anders en heet nu anders maar daar werkt een verrekte goeie (volvo) monteur
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Berichten: 199
Topics: 39
Lid sinds: Nov 2005
Ik heb de APK van mijn 245GL (1981) bij de Volvo-dealer laten doen. Er werd ook afgekeurd vanwege een te hoge CO, oorzaak: aanzuigen valse lucht langs de pakking van het inlaatspruitstuk en langs de behuizing van de injectoren. Advies was om de pakking en de O-ringen van injectorhouder en injectoren zelf te vervangen. Vandaag gedaan en alles weer in elkaar geschroefd, meteen ook het koelsysteem doorgespoeld met chemische cleaner en daarna gevuld met nieuwe koelvloeistof. Starten en lopen, trekt al veel beter, dus op naar de herkeuring!
Ga nog wel de injectoren laten cleanen bij Autobedrijf Het Oosten in Enschede, daar hebben ze een speciaal ASNU-apparaat staan. Hopelijk loopt ie dan ook weer wat ronder (nu pruttelt hij nog een beetje in stationair).
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012
www.electricvolvo.com