Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Roest op de volvo 164, wat te doen?
#1
Ook mijn beestje heeft last van roest. Vandaag heb ik een aantal schade- en herstelbedrijven aangedaan om wat te informeren over evt. wat las- en spuitwerk. De meningen lopen uiteen. De prijzen niet minder.

Het betreft hier de volgende wagen:

[img width=800 height=533]http://www.conceptm.nl/foto/20070418-volvo164_02.jpg[/img]


De auto verkeerd in goede staat maar heeft wel wat lichte roestvorming bij de wielkasten. Vooral de wielranden, waar ze naar binnen gevouwen zijn, hebben te lijden.
[1]
[Afbeelding: roest01.jpg]

[2]
[Afbeelding: roest02.jpg]

[3]
[Afbeelding: roest03.jpg]

[4]
[Afbeelding: roest04.jpg]

[5] en iets buiten de wielrand
[Afbeelding: roest05.jpg]


Nu ben ik her en der wat aan het rondvragen. hoe aan te pakken, prijzen, etc...
Echter, kan ik niet zeggen dat het mij duidelijk wordt wat ik nu moet doen...

Moet ik voor 4 wielranden inlassen + spuitwerk echt 2000,- euro tot 3000,- euro betalen?
De auto heeft een taxatiewaarde van ca. 7500 euro dus is dat verstandig?

[3] en [4] zijn de voorste wielranden, moet ik die misschien laten zitten en hopen dat het de prijs zal halveren? Dus alleen de twee achterste wielranden laten bewerken?

Of kent iemand een spuiterij/lasser/liefhebber die dit zaakje net zo professioneel maar tegen een goedkoper tarief kan aanbieden?

Of nog een optie: Auto verkopen (aan iemand die zelf handiger is in lassen etc. dan ik) en voor iets meer uien een volledig gerestaureerde oldtimer kopen? (bah wat haat ik carrosserie)

Tips? Ideeen? Ze zijn zeer welkom!

www.conceptm.nl<br /><br />Volvo 164 (71'Wink<br />Volvo 142 (68'Wink
Antwoord
#2
Zo te zien valt het eigenlijk heel erg mee. Zo te zien is er niets doorgeroest.
Ik zou een middenweg zoeken tussen niets doen en laten lassen: Flink eroverheen met staalborstel, schuurpapier zodat de ergste roest weg is. Vervolgens kan je het beste de plekken insmeren met ferdan (of dat andere merk= voglens mij noverox).
Dan stopt het roestproces min of meer. Vervolgens verf je het met menie of een andere goede roestwerende grondlak en daarna weer wat goudkleurige verf erop.
De plekken liggen niet echt in het zicht dus dat moet je zelf ook wel kunnen.
Dit lijkt mij de goedkoopste oplossing.
Dit plekje buiten de wielrandIs denk ik het meest ernstig.
Misschien dat je hier niet wegkomt met de staalborstel, er komt misschien een gaatje tevoorschijn. Al denk ik niet dat de auto er op afgekeurd gaat worden.
De voorste wielranden zou je ook op markplaats kunnen scoren. Waarschijnlijk goedkoper dan gelast, iig mooier.
Suc6
Met een volledig gerestaureerde auto heb je misschien niet nu dit probleem, maar zal ooit toch tevoorschijn komen.
Antwoord
#3
Wat de achterwielkastranden betreft ben ik het met Dopdedouwer eens.
Die zijn zonder (of bijna zonder) laswerk in een redelijke staat terug te brengen .

Wielkastranden erin laten lassen is inderdaad zeer prijzig maar ook zeer arbeidsintensief,zeker als je het goed wil (laten) doen. Trouwens, als je over restaureren praat zou er een nieuw achterscherm op moeten .

Ik heb overigens nog nooit een GERESTAUREERDE 240 of 245 gezien Smile Wel zat opgeknapte exemplaren die op de Volvobeurs tot prijzen van 10.000 euro verkocht worden :o
Logisch als je de klassiekerwaarde afmeet aan het compleet restaureren van een auto (tienduizende euro's)

Antwoord
#4
even een paar foto's van afgelopen weekend. Heb de voorste wielranden gedaan + 1 achter. staalborstelen > schuren > rx5 > lak > blanke lak > rx10. Ziet er weer piekfijn uit. Op de foto zie je de zwarte rx10 laag misschien zitten alleen valt hij weg in de achtergrond...


[1]
[Afbeelding: 20070803-spuitwerk.jpg]

[2]
[Afbeelding: 20070803-spuitwerk4.jpg]

[3]
[Afbeelding: 20070803-spuitwerk2.jpg]

[4]
[Afbeelding: 20070803-spuitwerk3.jpg]


het vervelende plekje linksachter wil ik misschien toch maar door een pro laten doen. Iemand suggesties waar? kwaliteit en prijzen verschillen nogal.
www.conceptm.nl<br /><br />Volvo 164 (71'Wink<br />Volvo 142 (68'Wink
Antwoord
#5
Als je met dat plekje de wielschermrand net boven de dorpel bedoelt (op foto 5) dan zal dat geen vermogen kosten om daar een plaatje in te laten lassen en te laten spuiten.
Informeer bij een aantal carosseriebedrijven want de prijzen lopen enorm uiteen, maar dat wist je al. Smile

Wat is RX5 en RX10? Geen bodyschutz hoop ik?
Mensen zetten vaak de binnenrand van het scherm in de bodyschutz maar het vervelende is dat je dan de wielranden (die je zeker eens per jaar moet inspecteren) niet meer goed kunt bekijken op beginnende roest van de puntlassen.
Antwoord
#6
rx5 en rx10 zijn anti-roestmiddelen die ze me in heerhugowaard (nordicar) hebben aanbevolen. Rx5 zit in een spuitbus en is zo dun als water, RX10 is dikker en dient als beschermlaag tegen steenslag, vocht, etc. RX10 is niet zo dik als bijv. tectiel, het lijkt meer op een extra verflaag.

www.conceptm.nl<br /><br />Volvo 164 (71'Wink<br />Volvo 142 (68'Wink
Antwoord
#7
Laatste plekje is wat minder, daar zitten drie lagen plaat over elkaar. Dus daar zou ik lekker zelf de roest af schuren, glasvezelen en plamuren tot het glad is en spuiten maar. Je taxatiewaarde gaat er waarschijnlijk wel van naar beneden, scheelt weer in de verzekering moet je maar denken.

Misschien kom je dan ook de oorzaak tegen, dat is belangrijker. Een diepe kras? Een kier tussen plaatdelen ergens hogerop? Sierstrip of klemmetje door de lak geschuurd? Het roest daar niet vanzelf.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 roesd Roodblok 2 295 22 July 2024, 08:50
Laatste bericht: Roodblok
  Volvo 4 stereo Rin 0 585 16 February 2023, 10:31
Laatste bericht: Rin
  Knopen leer interieur volvo 240 super polar Thijmen_volvo 1 1.050 5 March 2022, 11:51
Laatste bericht: Marc1970
  Bevestiging trekhaak volvo 245 Ephekker 0 1.165 16 October 2021, 14:04
Laatste bericht: Ephekker
  Elektrische zijspiegel vervangen 240. Hoe te doen??? Lucca076 1 1.434 27 July 2021, 20:32
Laatste bericht: Wijnand
  Verlichting heater Volvo 240 (1992) Biopowerenschede 2 1.946 9 April 2021, 20:29
Laatste bericht: BartJu
  Volvo S70 Eland 1 1.989 4 March 2021, 20:10
Laatste bericht: Marc1970
  Roest op verder keurige Volvo 244 StephenF 7 3.168 4 December 2020, 10:24
Laatste bericht: Grey240Polar
  Achterbank Volvo 240 Borten 3 3.690 23 March 2020, 19:52
Laatste bericht: Marc1970
  Roest bij de voorruit markje 0 1.711 23 October 2019, 17:16
Laatste bericht: markje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)