Topics: 2
Sinds een paar dagen heb ik last van een enorme "klong" aan de bestuurderszijde als we over een drempel rijden.
Bij nader onderzoek blijkt de schokbreker wel heel erg versleten te zijn.
Ik heb een GLT uit 1989 en hier zitten gasgevulde schokbrekers onder, de auto is verlaagd.
Mijn vraag welk merk schokbreker kan het ik best monteren en heeft er iemand een goed(koop) adres.
Moet ik ook nog rekening houden dat de auto is verlaagd met aanschaf van nieuwe schokbrekers. ???
Topics: 10
BvD schreef:Sinds een paar dagen heb ik last van een enorme "klong" aan de bestuurderszijde als we over een drempel rijden.
Bij nader onderzoek blijkt de schokbreker wel heel erg versleten te zijn.
Ik heb een GLT uit 1989 en hier zitten gasgevulde schokbrekers onder, de auto is verlaagd.
Mijn vraag welk merk schokbreker kan het ik best monteren en heeft er iemand een goed(koop) adres.
Moet ik ook nog rekening houden dat de auto is verlaagd met aanschaf van nieuwe schokbrekers. ???
Ok heb ze pas bij de Volvo laten vervangen voor 265 inclusief. Maar ja mijn Diesel is niet verlaagd, zou je even na moeten vragen.
244 GL D6 aut. 1981 ,
![[Afbeelding: img00121d.jpg]](http://img34.imageshack.us/img34/9238/img00121d.jpg)
en de Smurfette (GL Automatic) uit 78
Topics: 38
Komt die klong wel bij de schokbreker vandaan?
Het zou zomaar kunnen zijn dat er hier en daar wat ophangrubbers versleten zijn, dit geeft ook een klong :o
Neemt niet weg dat het geen kwaad kan om schokbrekers die er niet echt fris meer uitzien te vervangen.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Topics: 21
[img width=800 height=585]http://img201.imageshack.us/img201/6213/img052gi8.jpg[/img]
Nr 3 verbindingpen maakt ook veel lawaai als die gebroken is. Die was bij enkele jaren geleden gebroken.
V90 1998<br /><br />740GL gerestaureerd 1985<br /><br />Fiat Panda 2012
Ik heb alles nagekeken bij de wielophanging maar kan niets vinden zelfs geen lekkage bij de schokbreker.
Nader onderzoek leert dat de schokbrekers van een Turbo en GLT (de mijne dus) gevuld zijn met gas. Ik denk dan ook dat er gas is weggelekt.
Bij oliegevulde schokbrekers zie je de lekkage overduidelijk bij gas dus niet.
Klopt, alleen zou het symptoon van een lekker schokdemper enorm nadeinen van de auto moeten zijn en geen 'Kloing' geluiden. Oftewel, ik denk dat je schokdemper idd slecht is, maar dat hetgeen je nu hoort toch iets anders is.
Het verticale stab.stangetje wat hierboven werd bedoeld kan breken of kan uit z'n rubbers slijten. Dan hoor je een flinke rammel als je over hobbels rijdt. Datzelfde kan ook met je grote stab.stang overdwars aan de hand zijn. Of je veer zelf is gebroken, of je veerschotel is doorgerot etc, dan heb je uiteraard ook een stuk meer deining.
Gasgevulde schokdempers zijn er wat minder dan oliegevulde, maar je zou een set gele koni's kunnen overwegen, die heb ik onder mijn Turbo en bevallen zeer goed. Zijn alleen niet goedkoop..... Neem in ieder geval geen Monroe's: sowieso niet zo heel goed, maar er zit ook een systeem in dat alleen werkt als je auto niet is verlaagd.
Topics: 135
ik heb ook een flinke rammel rechtsvoor. De eerste keer dacht ik zelf dat het wiel gewoon los zat want je voelt het ook lichtjes samen met het geluid.
Het zou dus het nr. het veerpennetje kunnen zijn. Die maar eens opsnorren ergens voor ik begin. En ik heb nog een set gele Koni's liggen. Die ga ik er dus maar eens onder zetten binnenkort. Is dat te doen voor mn huis op straat of is dat niet aan te raden?
Eigenlijk moet ik m dan maar meteen verlagen (de wegligging wordt er echt vele male beter van heb ik laatst gemerkt bij Ed!) want dan heb ik t toch al los. Alleen nog een set veren op de kop tikken.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Topics: 22
Ik zou 8 juli naar Amersfoort komen, want voor op straat is het toch een wat gecompliceerdere klus.
Op een brug ben je met beide kanten, zonder tegenvallers 4 uur bezig.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Inmiddels heb ik de schokbrekers vervangen en was inderdaad de schokbreker aan de bestuurderszijde dusdanig stuk dat deze de "klong" veroorzaakte.
De schokbreker was geheel lek en hierdoor sloeg hij gewoon inwendig tegen de aanslag.
Het werk viel me niet tegen ongeveer 2 uur per zijde gewoon op de krik onder de carport.
Topics: 27
En wat heb je vervangen en hoeveel heeftr het gekost?
Volvo 245 GLE 1979