Topics: 36
beste mensen,
Onlangs heb ik een 244GL van mei 1982 uit Belgie geimporteerd waarvan het schuifdak dichtgekit is.
Graag zou ik dit weer open willen maken, maar het dak zit tevens licht scheef verzonken in het dak (voor net iets lager dan achter).
Wat kan ermee aan de hand zijn en welke onderdelen (behalve hoogstwaarschijnlijk de rubbers...) dienen vervangen te worden om het (handbediend) schuifdak weer werkend te krijgen?
Graag zou ik dit van de zomer eens uit willen gaan zoeken wanneer het risico op slecht weer minder is.
Mocht er iemand tips hebben, dan zijn deze meer dan welkom! Alvast bedankt!!
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Topics: 12
Zelfde hier. Handbediend dak. Geen slinger maar een greep in het dak. Klikt naar voren 'op slot' en ontgrendeld naar achteren. Zat dichtgekit, waarschijlnlijk omdat de afvoerslangen verstopt zaten. Losgesneden, rubber kapot natuurlijk. Gaat 5cm open en niet verder. Afvoerslangen ontstopt met WD40 en trekveer.
De glijrails in het dak lijken vast te zitten, dak zakt soms ook iets omlaag.
Zijn er tekeningen / handleidingen hoe dit aan te pakken ?
Topics: 22
Ik denk dat het stukken eenvoudiger is, om een iets groter dakluik aan te schaffen en die erin te lassen(na de omtrek eruit gesneden te hebben).
Misschien dat Marc, Abbabak, nog een adres weet waar ze verkocht worden, die had een hele mooie in zijn Zweedse Amerikaan.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Dank je voor je idee. Maar eerlijk gezegd is dat niet mijn ding. Pas als er echt geen alternatief meer is, zou ik kunnen zagen. Bovendien zit je dan ook met spuiten, een hemeltje en waarschijnlijk nog veel meer.
Inmiddels is m'n dak al wer gangbaar. Alleen het systeem in de rails mist wat veertjes en wieltjes denk ik. Dak komt niet uit zichzelf omhoog aan de achterzijde bij sluiten.
Maar naar mijn idee moet de dakplaat er uitkunnen, ik heb al wat schroefjes gezien.
Ach, ik hou van prutsen :-)
Topics: 47
Ik heb ook zo,n dak gehad in mijn 164 en dat was een holandia schuifdak.
Elk jaar de afvoerleidingen even schoon maken zodat het water weer weg kan en met de hand en
een borsteltje de rotzooi weg halen die zich er tussen verzameld.
Het rubber om het dak leek mij meer een soort vilt trouwens maar het is wel weer wat jaartjes
geleden dat ik de 164 had.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Ah, dus dat is een Hollandia dak. Die vilyen rand herken ik wel, ook van andere auto's trouwens. Zal eens gaan zoeken voor onderdelen en adressen.
Topics: 47
Dat dak in mijn 164 was in ieder geval wel een holandia schuifdak.
Geen slinger maar een soort ouderwetse koelkast handgreep die je iets moest verdraaien en dan kon je hem
open schuiven.
Weer terug in de rechte stand en de rem stond er weer op.
De afvoerslangen komen ergens in de carrosserie uit en die kan je beter verlengen en ergens laten uitkomen
waar je er beter bij kunt en waar het water meteen op de staat loopt.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Topics: 13
Kun je zomaar een Hollandia dak plaatsen? De 240 heeft toch een dwarsbalk tussen de deurstijlen onder tegen het dak? De ruimt tussen die balk en de voorzijde van het dak (binnen in spiegelconsole) is vrij gering. Lijkt mij te gering om er nog een schuifdak tussen te plaatsen zondar aanpassingen aan de balk, zoals verplaatsen naar achteren. Weet echter niet of dat straffeloos kan. Balk zal toch niet vor niets op die plek zijn aangebracht?
Niets wordt er, helemaal niets, uit talloos veel miljoenen.
Nou, als je op internet kijkt naar plaatwerk, zie je bij de dakdelen al verschil tussen met- of zonder schuifdak. Schuifdaken zijn ook af fabriek geleverd en daar was ook geen plaats voor die balk. Af fabriek zijn er twee lagen en waarschijnlijk iets van een frame rond het open dak. Daarom heb ik een hekel aan zomaar zagen. In dit soort dingen ben ik zeker 'origineel-freak' ;-)
Mijn dak is trouwens origineel, lijkt het. Andere greep dan Hollandia. Zie het op brochure-afbeeldingen.