Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
aandrijving ruitenwissers
Tijdens montage ruitenwissermotor aandrijfstang ruitenwisser die bevestigd wordt aan de motor los geschoten van "pulley",
wordt bevestigd met een kabel die aan de aandrijfstang zit.

Ik weet niet hoe dit weer gemonteerd moet worden, ik hoop dat iemand
mij kan helpen

De benamingen van de onderdelen zullen wel niet helemaal kloppen maar ik hoop dat iemand het begrijpt

olvo 240GL 1988
Antwoord
Stek48 schreef:Tijdens montage ruitenwissermotor aandrijfstang ruitenwisser die bevestigd wordt aan de motor los geschoten van "pulley",
wordt bevestigd met een kabel die aan de aandrijfstang zit.

Ik weet niet hoe dit weer gemonteerd moet worden, ik hoop dat iemand
mij kan helpen

De benamingen van de onderdelen zullen wel niet helemaal kloppen maar ik hoop dat iemand het begrijpt

""wordt bevestigd met een kabel"" > Heb je het hier over een Volvo 200 serie ??
Ik kan me niet herinneren dat er aan het ruitewissermechnisme en motor een kabel zit.

Het stangetje van het ruitewissermechaniek kan maar op een manier aan de ruitewissermotor geschoven worden
vanuit het interieur (onder/achter het dasboardkastje) Vervolgens het borgclipje er terug opschuiven.
Antwoord
Ja dat Klopt. bevestiging aan de ruitenwissermotor maar deze stang gaat naar een "pulley" die de ruitenwissers aandrijft en daar is hij
losgeschoten. Bevestiging aan de motor is geen probleem.

Het gaat om een Volvo 240
olvo 240GL 1988
Antwoord
Stek,

ben je er uit gekomen?

Ik weet inmiddels wat je bedoelt met die ijzeren kabel. Aan de stangetjes voor de bediening van de ruitewissers (achter het dashboard tegen het schutbord) zit een metalen geleiderol waarover een ijzeren kabel loopt die de stangetjes aandrijft.

Ik kan er evt. een foto van maken als het nodig is. Ik heb zo'n mechanisme los liggen.
Antwoord
bedankt voor uw antwoord, inderdaad dat bedoel ik, weet niet hoe dat bevestigd wordt,
een foto zou mij op weg kunnen helpen,

alvast bedankt
olvo 240GL 1988
Antwoord
Onder het fotograferen viel bij mij ook het hele spul uit elkaar :-(

Ik zal morgen overdag nog even kijken of ik kan zien hoe dat mechanisme nou in elkaar steekt.

[Afbeelding: th_42645_PICT0133_122_952lo.JPG][Afbeelding: th_42659_PICT0132_122_163lo.JPG][Afbeelding: th_42662_PICT0135_122_219lo.JPG][Afbeelding: th_42669_PICT0138_122_73lo.JPG]

Antwoord
jos245 schreef:Hetzelfde wat gisteren bij mij gebeurde toen ik het mechanisme oppakte met een hand is waarschijnlijk ook bij gebeurd: als je een van de stangetjes naar voor of naar achter beweegt schiet het ijzeren koord van de ronde geleider.( Er zitten overigens op elke geleider 2 ijzeren koordjes naast elkaar.)
Dat koord krijg je niet terug op de schijf gedrukt omdat het er vrij strak omheen zit, immers zou anders het koord er ook af kunnen lopen als de ruitewissers op en neer bewegen.

Op foto 1 zie je dat er aan het uiteinde van het koord een moertje zit .Dit moet je een paar slagen loszetten om het koord weer terug over de rand van de schijf te duwen waarna je het moertje weer strakker aandraait. In het midden van het moertje kun je een fijn schroevedraaiertje plaatsen om meedraaien van het koord te voorkomen als je met een sleutel de moer verdraait.

Althans dit is hoe ik denk dat het zit na het mechanisme nog eens bekeken te hebben.

Ik weet niet of je er makkelijk bij kunt ; eerlijk gezegd vrees ik het ergste (dashboard loshalen?).

Een les voor iedereen: als je de ruitewissermotor verwisselt, zorg dan dat het stangetje dat je loshaalt niet te veel naar voor of achter beweegt anders zit je met een hoop extra werk :'(
Antwoord
Bedankt, de beelden geven mij een goed idee hoe het moet zitten,
zal binnenkort proberen het weer te monteren, zal je laten weten of het
gelukt is.
olvo 240GL 1988
Antwoord
Hallo Jos245

Het is gelukt, nog bedankt voor de foto's en tips, heb inderdaad het moertje wat los gedraaid en daarna het koord weer juist kunnen bevestigen, was wel een lastige plaats om alles weer vast te zetten, na het verwijderen van het speaker rooster in het midden van het dashboard bovenop kon ik met een kleine schroevendraaier erbij en kon ik het moertje ook weer wat vaster draaien, alles werkt nu naar behoren.

Nogmaal bedankt en een prettig weekend

Peter = Stek48
olvo 240GL 1988
Antwoord
nou heb ik ook wat met die ruitenwissers, ze kraken/kreunen, en het geluid komt bij het meganisme weg, gaan ook heeel stroef. tot pof niks meer.
ik de rwmotor eruit maar die loopt wel als ik m direct aan de accu hang, klinkt trouwens niet echt fris, maar goed doet t wel. ik krijg dus nadat ie het een tijdje met gekreun en daaarna langzamer met gekreun nu dus helemaal geen stroom meer t was echt pof uit. en de zekering zit nog gewoon in.
zit er soms ergens iets van een relait wat geploft is of zo weet iemand wat ik kan proberen.
heb al wel iets olie tussen mechaniek gespoten en met de hand ruitenwissers bewogen gaat nu wel weer iets soepeler(met de motor eraf gehaald natuurlijk)
Vitara
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ruitenwissers werken niet Bart240 4 3.866 1 March 2019, 22:30
Laatste bericht: Nicolaas H
  Ruitenwissers doen het niet meer Bostel 2 3.026 6 September 2018, 21:18
Laatste bericht: Bostel
  Interval ruitenwissers jos evers 5 5.199 25 December 2017, 09:40
Laatste bericht: jos evers
  [244] Ruststand ruitenwissers Rob 6 5.147 17 October 2016, 22:33
Laatste bericht: Nicolaas H
  klokken, klepels en haperende ruitenwissers hugo 3 3.829 30 August 2016, 13:41
Laatste bericht: Pedor
  Ruitenwissers gaan niet meer uit. Jerry 3 4.302 30 July 2016, 21:20
Laatste bericht: Jerry
  Type ruitenwissers? Hanatarash 2 2.934 26 January 2016, 18:20
Laatste bericht: Hanatarash
  Afstellen ruitenwissers Hanatarash 3 4.682 13 January 2016, 09:55
Laatste bericht: Hanatarash
  Ruitenwissers DanielR 1 4.438 6 August 2014, 21:21
Laatste bericht: boedr
  Ruitenwissers defect van V70, motortje hoor je wel lopen, zekering is goed Doortje 4 5.974 15 May 2014, 09:27
Laatste bericht: Doortje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)