Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"Tikkende" kleppen
Hoi.
Ik heb geen probleem, maar wel een kleine irritatie en ongerust gevoel. De irritatie zal blijven als mijn buurman en monteur gelijk heeft, maar misschien kan ik via het forum mijn ongerustheid wat kwijtraken Wink

Ik heb laatst mijn volvo met B23a motor een grote beurt laten geven bij mijn buurman die een autobedrijf heeft in Hoorn. Behalve dat hij er te dunne olie in heeft gegooid (10W 40) ben ik best tevreden over het geboden werk. Hij heeft de distributie vervangen met de spanrol enzo, en alles wat je normaal doet bij een grote beurt. De kleppen zijn ook gesteld, en in samenspraak met de lpg inbouwer die bij de buurman om de hoek zit is besloten om de klepspeling bewust wat ruim te houden omdat de kop nog moet inrijden op LPG. Nu klinkt dat allemaal reuze logisch, en de auto "tikt" minder dan voor het kleppenstellen, maar ik irriteer mij nog steeds aan het getik wat er nog wel is. Het getik is overigens niet echt overduidelijk hoor, mijn vrouw hoort het bijvoorbeeld bijna niet eens. Het geluid lijkt nog het meest op dat van een naaimachine, al dacht mijn vrouw na enig aandringen van mij dat ze een krekel hoorde ;D. Al mijn vorige auto's hadden hydraulische klepstoters, en die heb ik nooit gehoord, vandaar dat ik wat ongerust ben over het getik. Mijn vraag is nu eigenlijk of het dus zo hoort dat mijn auto tikt, en of andere volvo's dat ook hebben?.
Antwoord
Lijkt me logisch, luister nog eens na 50 km of zo. Dan zou het geluid minder moeten zijn. Als het ervoor niet was zijn het zeker de kleppen en zou ik me er niet druk over maken.... Smile
Overigens, lopen als een naaimaschientje ? ;D
[img][/img]
Antwoord
Gaat ik ook weer even een 'domme' opmerking maken.

Wat voor MERK olie is erin gegaan ? dat ie te dun is hoeft niet perse.

Mijn ervaring is namelijk dat sommige blokken, in dit geval heb ik het bij een opel c20xe blok heb gehad(en bij mn huidige B200ET merk ik ook heel duidelijk verschil) , dat al ik er goedkope olie in gooide bleef ie ook behoorlijk tikken. verving ik dat voor castrol RS olie, nergens geen last van.

Misschien werkt dit niet bij -alle- volvo blokken, maar dit zijn just my 2 cents.
Antwoord
Jelmar schreef:Gaat ik ook weer even een 'domme' opmerking maken.

Wat voor MERK olie is erin gegaan ? dat ie te dun is hoeft niet perse.

Mijn ervaring is namelijk dat sommige blokken, in dit geval heb ik het bij een opel c20xe blok heb gehad(en bij mn huidige B200ET merk ik ook heel duidelijk verschil) , dat al ik er goedkope olie in gooide bleef ie ook behoorlijk tikken. verving ik dat voor castrol RS olie, nergens geen last van.

Misschien werkt dit niet bij -alle- volvo blokken, maar dit zijn just my 2 cents.

Ik heb bij mijn eigen 244 ook gemerkt dat het merk/soort van de olie invloed heeft op de mate van tikken van de kleppen.
Antwoord
Auto tikt warm meer als koud lijkt wel, maar dan is de olie wat dunner waardoor je dat tikken misschien wat meer hoort. Aan de andere kant lijkt het mij logisch dat door de warmte de klepstelen uitzetten, en er dus minder ruimte zou moeten zijn om te "tikken"? Er zit 10W40 olie van Texaco als ik het goed heb, dat gebruikte de buurman ook voor mijn TDI voorheen, en in die motor was ik erg tevreden over die olie.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Kleppen tikke 240 b230f laatste type KennOne 8 8.146 5 September 2016, 14:48
Laatste bericht: Marc1970
  Gezonde kleppen + zittingen herkennen keter 11 9.824 6 November 2012, 21:35
Laatste bericht: oudevolvo
  [240 B23 LPG] Hoe snel zijn kleppen uitgesteld? Ideale kleplengte / ? MartjeB 14 11.143 9 April 2012, 20:14
Laatste bericht: Zuurstar
  Kleppen stellen B21a van 244 uit 1975 vol244 11 9.183 2 September 2011, 22:25
Laatste bericht: vol244
  kleppen afstellen b23a okkehel 1 1.862 9 June 2011, 22:31
Laatste bericht: Black Moose
  Kleppen stellen b18a, goed gedaan of niet? Jeroen V 7 8.438 15 May 2011, 12:03
Laatste bericht: Jambon
  lpg en kleppen, twijfel nu eindelijk weg Belg 17 9.056 14 April 2011, 11:29
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkende motor en enorm olielek S40rijder 4 3.392 23 December 2010, 13:17
  kleppen afstellen om backfire te voorkomen bij 240? christophe 1 2.649 30 November 2010, 22:55
  Kleppen uitwisselen (cilinderkop) TheSaint77 26 37.148 22 June 2010, 23:44
Laatste bericht: janspeed

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)