Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
waar zit de dieselpomp ?
Ik heb een 244 diesel uit '92, maar laatst startte ik mijn brave diesel, reed een stukje, en toen was het afgelopen.... de diesel wilde niet meer starten Sad De diesel maar naar huis gesleept, en hoewel ik bijna niks weet van een diesel motor, heb ik de diesel aanvoer slang los gehaald, en daar kwam geen diesel uit....de aanvoer slang weer aangesloten, en de retour slang los gehaald, maar daar kwam ook niks uit....

Mijn verdenking is nu, de diesel pomp is stuk, maar waar kan ik deze vinden ?
Antwoord
De d24 dieselmotor heeft de opvoerpomp in de brandstofinspuitpomp geintegreerd.
Deze brandstofinspuitpomp zit achterop de motor aan de bestuurderskant.
Als er geen plaatwerk tussen bijrijder en de pomp zou zitten is dit zo'n beetje de aanblik op de pomp om je een idee te geven van de locatie;

[Afbeelding: PA020052-1.jpg]

Zoals je ziet is de pomp aangedreven door de nokas die op zijn beurt weer wordt aan gedreven door de distributieriem voorop de motor.
De pomp is zelf-aanzuigend d.w.z. als je de tank leeggereden hebt kan je door gewoon lang doorstarten de motor uiteindelijk weer starten.

Op zich is dat niet bevordelijk voor je startmotor dus is het beter om in ieder geval het filter bijvoorbeeld met een trechtertje te vullen aan de zuigslangzijde (dit is de "vuile kant"van je filter ).
Om uit te sluiten dat de tank verstopt zit zou je ook kunnen proberen om een blik met diesel op de grond te zetten en je filter daaruit te laten zuigen.
Als je een doorzichtige pvc slang neemt kan je gelijk zien of je pomp zo wie zo nog aanzuigt.
Slaat je motor daar op aan dan is je blik zo leeg want de pomp zuigt veel meer aan dan voor inspuiting nodig is en voert de rest weer via de retour af naar je tank.

Het zou ook nog kunnen zijn dat je filter verstopt zit als er slecht onderhoud is gepleegd of men heeft bijvoorbeeld nooit ontwatert onder aan het filter.WATER RUINEERD JE POMP EN VERSTUIVERS
Een nieuw filter kan dan geen kwaad (zeker als historie onbekend is).
Probeer nooit het filter tijdelijk te overbruggen want ongefilterde brandstof is ook funest voor de fijnmechanica.

succes, groet Jan

P.S. als het vroor tijdens de door jou beshreven korte rit zou het ook vlokvorming in je diesel kunnen zijn.
Antwoord
Bedankt, 240diesel !!

Aan die dingen had ik nou nooit gedacht (ik dacht al dat er gewoon een bezinepomp zou zitten(die ik niet kon vinden)) bedankt voor de tips ! alleen heeft mijn vader de auto vandaag net naar de garage gebracht......
Antwoord
nou dan wachten we maar af wat de garage gaat vinden.

beslis nooit te snel want een garage komt maar zo met voorstellen richting de 1000 euro voor een ruilpomp en montage.
even op dit forum informeren kan nooit kwaad......

succes
Antwoord
Bedankt 240diesel ! de garage heeft laten weten dat de nokkenas in 3 stukken is gebroken, en dat de kop beschadigt is, en dat er nu een nieuwe nokkenas+kop in moet.....dat is wel heel erg zeg !

Nu ben ik op zoek naar een betaalbare kop+nokkenas, heb er al eentje gevonden die ca 500 euro moet kosten, maar dat vind ik wel erg duur...

Weet misschien iemand waar ik wat vandaag zou kunnen halen voor een lagere prijs ?

Bedankt !
Antwoord
dat is dikke pech lenlux,

ik weet zo geen adres voor 2e hands cil.kop maar op het volvo 700-forum heb ik pas ook een discussie gelezen over cil.koppen voor de D24 (aanduiding van onze 6 cilinders)zoektermen ; D24 / D24T / D24TIC
voor alle 2e hands geldt; je moet een beetje geluk hebben.

lees ook nog even de aparte diesel subgroep door op dit forum, erik heeft ook e.e.a. uit de doeken gedaan over revisie en een revisiebedrijf.

ik denk dat de kosten van een reparatie voor jou al gauw in de richting gaan van een gebruikte motor maar ja wat heb je dan.......

aan de andere kant....als je je huidige blok laat repareren voor zeg 1000 euro weet je ook nog niets over de staat van je compressie (ik neem aan dat je die voor die tijd niet voor de lol gemeten hebt)
voor hetzelfde geld zitten je zuigerveren vastgekoekt en heb je sterk verminderde compressie etc.

ik zou zeggen lees alle forums en verzamel zo veel mogelijk info, daarna moet je toch zelf een besluit nemen dat vaak gebaseerd is op eigen gevoel en financien.

succes en als je specifieke vragen hebt.....blijf ze stellen, hier of in de dieselsubgroep
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motorsteun rechts origineel Volvo, waar te krijgen? TeunTimmermans 1 2.076 7 August 2021, 17:57
Laatste bericht: skidje
  Olielekkage, maar waar? Grey240Polar 22 14.340 18 May 2019, 09:33
Laatste bericht: Grey240Polar
  Olielekkage Volvo 240, maar waar? Erikvolvolvo 1 3.389 28 May 2016, 16:55
Laatste bericht: Dopski
  HELP, vacuumslang uit inlaatspruitstuk. waar moet deze? Eggie 9 7.703 21 July 2013, 14:39
Laatste bericht: Eggie
  Waar is dit ding voor? Volvo dude 4 3.063 23 October 2012, 21:15
Laatste bericht: Volvo dude
  Waar zit de koelvloeistof temperatuur sensor? B19et Basta 9 6.011 16 October 2012, 19:24
Laatste bericht: Basta
  Waar zit de resistor pack voor injectoren? GOLDEN TURBO 0 1.653 16 September 2012, 22:51
Laatste bericht: GOLDEN TURBO
  Waar staat het motortype? Drk 5 3.997 23 April 2012, 16:05
Laatste bericht: Marc1970
  Dieselblok kopen - waar op te letten? Patrick245 1 1.949 2 April 2011, 09:17
Laatste bericht: Marc1970
  Motorcode waar te vinden? okkehel 11 9.263 16 November 2010, 18:57
Laatste bericht: okkehel

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)