Topics: 1
Hallo collega's,
ben sinds paar weken ibv 240 estate Polar '93. Bij aankoop bleek de achteras een dreunend geluid te maken, maar dat zou wel overgaan met andere banden.Mooi niet dus.
Volvodealer heeft middelst drijfaslager, achterasruibbers en motorsteunrubbers vervangen,. Helt beetje, maar euvel blijft. vanaf 80 km en voorl in 5e versnelling. Wie weet raad?
Topics: 84
Ik had ook enorm dreunen vanaf 110 km/h, wisselend bij gasgeven/gas los, dashboardkastje klapperde ervan. Dit begon bij 80 met trilling in het stuur als van ongebalanceerde banden, dan weer niks tot 110, dan ineens kwam het plafond naar beneden. Ik heb uitgebreid de aandrijving bestudeerd en gemeten en vergeleken en de meest urgente problemen aangepakt (vooral die rubbers) maar dat hielp niks tot bijna niks.
Zelfs geprobeerd de balancering vd aandrijfas te manipuleren door er stukjes lood op te plakken, had geen invloed (niet beter of slechter). Hiermee heb ik de meest voorkomende oorzaken van aandrijfdreun wel gehad. Mijn conclusie was dat de aandrijving van de 240 best wel wat scheve rubbers, stangen en wat zoal kan compenseren.
Het waren gewoon de voorwielen. Voor en achter omgewisseld, dreunen weg, gewoon weer 130 met een beschaafde brom.
Moet er trouwens niet aan denken wat dat kost bij de Volvo dealer, garantie hopelijk?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 1
dag marc,
dank voor je reactie. Ik heb ook al proefgereden met 4 compleet andere wielen van een 240, maar klachten blijven. En jaja, kosten bij VOLVO dealer nu al rond 900 euri. Jammer, want mijn 240 is werkelijk 100% roest- en lekvrij vrij en ook verder als nieuw. (289.000km).
Inmiddels heb ik een aardig bedrag in m'n hoofd voor wie 'm ivan de brom kan afhelpen.
Groeten, greet
Topics: 84
Als het de aandrijflijn is zijn er nog twee rubbers die eventueel toe doen en waar ik je nog niet over gehoord heb, nl. het draagrubber van de versnellingsbak en de rubberschijf van bak naar aandrijfas. En de cardankoppelingen kunnen kapot gaan, maar dat zou wel snel zijn. En de as kan ooit een keer scheef in elkaar gezet zijn. Geluid uit de aandrijflijn of wielen is meestal onafhankelijk van versnelling of toerental, alleen van de gereden snelheid.
Als je naast de dreun ook nog een gruizig geluid (vooral in de vijfde versnelling, en niks in de vierde) hoort vanonder de pook, kan de versnellingsbak de boosdoener zijn. Het kan lijken of dit geluid uit de achteras komt.
Ik had dit eerst, de bak was gaar, lekte olie uit de achterste keerring, vieze bende. Auto had dit al toen hem kocht, met 312000 km. Tweedehands versnellingsbakken zijn er genoeg in Overijssel (autocross), als je een knopje in de pook hebt zitten zoek je een M46, met vijf echte versnellingen een M47. Bakken uit de Volvo 740 passen ook, altijd de benzineversie ivm het koppelingshuis.
Tenzij je een automaat hebt natuurlijk, daar weet ik niks vanaf.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 3
zet de auto eens op een paar blokken aan de achterkant, zodat de wielen de grond niet raken(wel stevig neerzetten) en ga dan eens "rijden".
heb je het gedreun dan nog?, dan zit het in ieder geval aan de achterzijde.
probeer hetzelfde nadat je de wielen hebt verwijderd.
probeer het ook eens met het linker of rechterwiel geblokkeerd, zo kun je misschien lokaliseren waar het precies vandaan komt.
groeten,
Tonie