6 September 2010, 18:46
Gevonden:
Naar ik mij heb laten vertellen, zou er een halogeenlamp op de markt zijn die 30% meer lichtopbrengst geeft dan een gewone halogeenlamp van 55 watt. Als ik nu een gewone halogeenlamp van 100 watt zou gebruiken, welke geeft dan het meeste licht, die van 55 watt met 30% meer lichtopbrengst of die van 100 watt? Kunt u mij ook zeggen welk merk of type lamp dit is en of ze eventueel ook in andere wattages bestaat? Geeft deze lamp misschien een geel/blauw schijnsel zoals ik soms zie? Deze halogeenlamp heeft namelijk geel/blauw gekleurd glas, wat de zichtbaarheid zou verhogen. Is dat juist? Is het gevaarlijk voor de auto om bijvoorbeeld van een H4 55/60 watt- over te gaan op een H4 80/100 watt- of zelfs H4 100/135 watt-lamp? Wordt de temperatuur niet te heet binnenin de koplamp en kunnen bedrading en relais dit wel aan?
Dirk Wuestenberg
In de wet wordt inderdaad niet gesproken over een maximum vermogen van de lamp. Het is echter verplicht uitsluitend onderdelen te gebruiken die van een E-keur zijn voorzien. Je kunt dat keur makkelijk zien in de lampenglazen. Ook op de lamp zelf is in de fitting dit keur ingeslagen. Voorzover wij kunnen nagaan, worden geen lampen gemaakt die aan de E-keur-eisen voldoen Ãn meer vermogen leveren dan 60 watt. Wij zijn wel "ns illegale lampen tegengekomen in de rallysport, waarbij de lampfitting met E-keur werd voorzien van een andere glazen peer met een vermogen van 100 watt. Daarmee was de lamp natuurlijk niet legaal geworden, maar een eenvoudige politieagent is op die manier wel te foppen. U zult dus in de reguliere handel alleen lampen kunnen kopen met het E-merk en dus niet met meer dan 60 watt. Een 100 Watt lamp geeft meer licht dan een van 55 of 60 Watt. Zelfs al gaat het om een type dat elektrisch vermogen efficiënter omzet in lichtvermogen, uitgedrukt in ´Lumen´. Enkele fabrikanten, vooronder Philips en Osram, hebben van die verbeterde halogeen gloeilampen. Inderdaad geven ze een blauwgroene reflectie in de koplampreflector. Dat kleureffect heeft op zich niets te maken met zichtbaarheid, dat die beter wordt ligt puur aan de hogere lichtopbrengst. Het gaat hier om (iets duurdere) H4 lampen die zonder meer uitwisselbaar zijn met gewone, niet ´verbeterde´ typen. (PH)
Bron Autoweek.
Naar ik mij heb laten vertellen, zou er een halogeenlamp op de markt zijn die 30% meer lichtopbrengst geeft dan een gewone halogeenlamp van 55 watt. Als ik nu een gewone halogeenlamp van 100 watt zou gebruiken, welke geeft dan het meeste licht, die van 55 watt met 30% meer lichtopbrengst of die van 100 watt? Kunt u mij ook zeggen welk merk of type lamp dit is en of ze eventueel ook in andere wattages bestaat? Geeft deze lamp misschien een geel/blauw schijnsel zoals ik soms zie? Deze halogeenlamp heeft namelijk geel/blauw gekleurd glas, wat de zichtbaarheid zou verhogen. Is dat juist? Is het gevaarlijk voor de auto om bijvoorbeeld van een H4 55/60 watt- over te gaan op een H4 80/100 watt- of zelfs H4 100/135 watt-lamp? Wordt de temperatuur niet te heet binnenin de koplamp en kunnen bedrading en relais dit wel aan?
Dirk Wuestenberg
In de wet wordt inderdaad niet gesproken over een maximum vermogen van de lamp. Het is echter verplicht uitsluitend onderdelen te gebruiken die van een E-keur zijn voorzien. Je kunt dat keur makkelijk zien in de lampenglazen. Ook op de lamp zelf is in de fitting dit keur ingeslagen. Voorzover wij kunnen nagaan, worden geen lampen gemaakt die aan de E-keur-eisen voldoen Ãn meer vermogen leveren dan 60 watt. Wij zijn wel "ns illegale lampen tegengekomen in de rallysport, waarbij de lampfitting met E-keur werd voorzien van een andere glazen peer met een vermogen van 100 watt. Daarmee was de lamp natuurlijk niet legaal geworden, maar een eenvoudige politieagent is op die manier wel te foppen. U zult dus in de reguliere handel alleen lampen kunnen kopen met het E-merk en dus niet met meer dan 60 watt. Een 100 Watt lamp geeft meer licht dan een van 55 of 60 Watt. Zelfs al gaat het om een type dat elektrisch vermogen efficiënter omzet in lichtvermogen, uitgedrukt in ´Lumen´. Enkele fabrikanten, vooronder Philips en Osram, hebben van die verbeterde halogeen gloeilampen. Inderdaad geven ze een blauwgroene reflectie in de koplampreflector. Dat kleureffect heeft op zich niets te maken met zichtbaarheid, dat die beter wordt ligt puur aan de hogere lichtopbrengst. Het gaat hier om (iets duurdere) H4 lampen die zonder meer uitwisselbaar zijn met gewone, niet ´verbeterde´ typen. (PH)
Bron Autoweek.
`88 245, B230K, M47