Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wat een miserie met mijn 940
#1
Ik was in de veronderstelling een aardige 940 te hebben gekocht waarin ik met een beetje TLC wel weer een aantal tonnen kon rijden. Inmiddels ben ik een aantal hoofdbrekers en dure reparaties verder en krijg graag wat tips naar waar ik een hardnekkig euvel zou kunnen vinden en, hopelijk, kan oplossen.

Wat achtergrond-informatie:
Ik kocht De Nieuwe Ouwe met de toezegging dat een aantal reparaties recentelijk gedaan zouden zijn: 
koppakking vervangen;
distributie vervangen;
kleppen gesteld.
.. en dat het dakraam niet open wilde en het bestuurdersportier niet aan de buitenkant te openen was.

De enige zorgen daarnaast leken 2 waarschuwingslampjes in het dashboard: voor een mankerend lampje en een leeg ruitepisser-reservoir.
Bij de APK bleek dat de 2 fuseekogels ook aan z'n eind waren, het bestuurdersportier APK afkeur is, maar na dit gefixt te (laten) hebben en 4 nieuwe bandjes te hebben gemonteerd leek het dat ik een aardige koop gedaan had.

Tot ik op een warme dag na een rit van ~150km bij de gaspomp moest constateren dat er wat onheilspellende stoomwolken onder de motorkap vandaan kwamen. Dat bleek een combinatie van een (flink) lekke radiator die een gesneuvelde koppakking tot gevolg had (of in omgekeerde volgorde). Dit betekende, naast wat frustrerend openbaar vervoer, een flinke reparatie. Daarbij bleek dat de koppakking niet recentelijk was vervangen en de distributie tamelijk ondeugdelijk. Maar goed: nu is eea wel deugdelijk gerepareerd en ik was in de veronderstelling dat ik weer fijn kon sturen.

Daarna kwam/komt het regelmatig voor dat ik het idee had/heb dat ze op maar 3 cilinders loopt. Eea analyserend kan het de koppelomvormer zijn (olie v/d versnellingsbak vervangen - die schakelt nu weer een stuk beter!), de ontsteking en/of de brandstoftoevoer. Na wat onderzoek (compressie, staat van de bougies) constateerden we (een) lekkende bougiekabel en hebben we die (alle 5 - ook die van de bobine) vervangen. Omdat het euvel bleef en het zich wel op LPG, maar niet op benzine leek te manifesteren is de 940 bij een LPG-specialist gebracht. Die kon niks bijzonders constateren, behalve dat het euvel zich (nu ook) op benzine voordoet. Bovendien start ze heel slecht (!).

Wat gefrustreerd teruggekeerd konden we (in het half-donker) constateren dat er wat vonkjes zichtbaar zijn/waren door een kier in de verdelerkap. Na het vervangen daarvan, evenals de rotor, lijkt het lopen op 3 cilinders voorbij. De volgende "euvels" lijken echter lastig te verklaren - en hardnekkig:
ze start slecht, alsof de motor stikt in brandstof of juist te weinig krijgt;
bij accelereren houdt de auto in: ze wil wel vooruit, maar minder hard dan je verwacht;
het opschakelen met de automaat gaat raar.

Een aantal zaken die misschien van invloed kunnen zijn:
de kabel van de kick-down op de gasklep lijkt te lang en is mogelijk verkeerd gemonteerd;
er is een after-market alarm gemonteerd.


Ik zie in andere post(s) over een reset van- of aanpassing aan het motor-management. 

Zijn er (andere) dingen die we over het hoofd zien? Jullie tips zijn meer dan welkom! Alvast bedankt daarvoor  Heart
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
#2
Ja de kickdownkabel is wel essentieel voor een goed reagerende automaat. STel m eens 1 mm korter af.

Mijn Vialle LPi geval start ook veel te langzaam 9 van de 10 keer (koude start). Systeem mankeert niks. Is mee te leven, zeker als ik benzineprijzen zie.

Als de accu een minuut of 10 los is geweest, is het werkgeheugen leeg en leert ie opnieuw. Maar hij leert niks over de startprocedure, dat is een standaard riedel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Dankjewel voor je reactie, Marc.

Het plot is wel ietsje dikker: we konden nagaan dat de brandstofpomp het systeem niet "prime-d" voor de start: er is dus geen brandstof (benzine) voor het starten. Ook bij het (handmatig) bedienen van het relais dat dat zou moeten verzorgen, bouwt het systeem amper 2 bar aan druk op (terwijl de boekjes doen vermoeden dat er toch zo'n 3-3,5 bar aan druk op dient te komen staan voor een soepele start) en ben wel benieuwd of dat door de brandstofpomp in de tank wordt opgebouwd of door die onder de auto (bestuurdersstoel). De brandstofpomp (welke?) maakt ook best wat geluid en bovendien start ze altijd op benzine, dus die (koude) start is zoëzo duur ;-) (en het ligt dus niet aan oude/vergomde benzine). Nu ze amper aan wil slaan, start ik eerder de accu leeg dan dat ze aan de gang wil ..

Inmiddels zijn we (door het resetten van de auto?) zo ver dat de druk in het benzine-systeem weer op orde lijkt te zijn - en ze dus wel op benzine wil lopen - al gaat het starten nog niet van harte (maar dat zou "normaal" zijn volgens Marc). Het bedienen van de schakelaar om over te schakelen op LPG geeft wel aan dat dat lukt, maar het benzine-systeem blijft op druk en de auto lijkt op benzine te blijven lopen.

Heeft de reset de regel-unit voor het LPG in de war gemaakt? Waar zit dat ding - en is die ook te resetten? Zou het kunnen dat de pomp in de brandstoftank het begeven heeft (dat hoop ik niet, want de LPG-specialist gaf aan dat dat een grapje is dat zo'n €650,- gaat kosten)?

't Lijkt erop dat, wanneer we het ene hebben aangepakt, het volgende (onverklaarbare) ding zich alweer aandient ..  Huh Dodgy
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
#4
Mocht het de lpg-pomp zijn die stuk is, dan zijn er adresjes die goedkoper de pomp vervangen dan voor 650,- bijv. Diana autoservice in Drenthe. Klaar terwijl u wacht en eventueel komt hij aan huis.
Heb ik bij mijn Vialle pomp vd 940 TI ook gedaan.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#5
De LPG unit is een soort parasiet van de benzine ECU, hij onderschept simpelweg de openingstijden voor de benzine injectoren en rekent die razendsnel om naar soortgelijke waardes voor LPG. De systemen hebben geen weet van elkaar en vertellen elkaar niks.

De benzinedruk wordt gemaakt door de pomp onder de stoel, en geregeld door een tonnetje voorop de injectorrail, met een vacuumslangetje eraan. Dat deel moet wel kloppen om goed op benzine te draaien. Tonnetje lekt intern wel s. De ECU kan dat tot zekere hoogte compenseren mbv van de lambda sonde etc, maar dan krijg je wel afwijkende benzine-waardes.
En goed op benzine draaien is weer nodig om goed op LPG te draaien in deze opzet.

Ca. 1 per maand start mijn 940 na twee omwentelingen, dus het kan wel. Maar meest gaat er 3-4 seconde overheen. Ik start geen hele accu leeg.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
nou, we zijn weer een stuk verder - en heb goede moed dat de zoektocht ten einde is.

De bak is gespoeld (niet geflusht) en dat bleek niet te vroeg. De bakolie was niet meer mooi rood, maar best bruin geworden. Nu ze weer een stuk roder is, schakelt de bak weer wat soepeler en voelt eea aan zoals het hoort (y);

Alsof het allemaal nog niet genoeg was wat bezweek, lichtte ook "ineens" het lampje van de lambda-sonde op. Nou ja, ze is niet heel makkelijk te bereiken, maar het vervangen bleek een sinpel klusje (wat overigens geen invloed had op de rest van de storing(en));

Na een avondje studeren blijkt dat er modelletjes zijn met twee brandstofpompen (eentje in de tank en eentje onder de bestuurdersstoel - bij het filter) en latere modellen waarbij de tweede is wegbezuinigd. Het blijkt dat mijn 940 een modelletje van het latere type is. Omdat de brandstofdruk niet hoger komt - ook niet na het vervangen van de regelaar, hebben we beredeneerd dat de pomp in de tank aan het overlijden is. Na het monteren van een tweede pompje, komt - en blijft! - het systeem prima op druk en zijn de startproblemen voorbij; jeuj! Overigens is het pompje sterk genoeg om de brandstof door die in de tank heen te zuigen - mocht ze helemaal de geest geven;

De problemen die we ervoeren op LPG lijken ook als sneeuw voor de zon verdwenen, dus die zullen gerelateerd zijn aan de de brandstofdruk - die invloed zal hebben gehad op de verbrandingscondities waarop de LPG-ECU geparasiteerd is;

Intussen viel de dashboard-verlichting uit (wat niet handig is bij het aflezen van oa je snelheid in 't donker). 't Bleek een kapotte dimmer waarvoor inmiddels een vervangend exemplaar onderweg is met de post.

Zo blijft, naast wat lampjes in het dashboard, enkel de cruise-control over die niet werkt. 'n Mooi klusje voor als het ooit stopt met regenen ..

Allemaal erg bedankt voor de adviezen en het meedenken - en zoëzo vanalles moois voor 2024!
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Mijn 940 ervaringen tot nu toe. scimitar 10 21.697 4 September 2012, 15:57
Laatste bericht: scimitar
  Zoek een remlicht-controler , kleur geel voor mijn 940 !!! Woodhouse 0 2.674 21 July 2012, 14:03
Laatste bericht: Woodhouse

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)