14 October 2023, 13:59
Ik was in de veronderstelling een aardige 940 te hebben gekocht waarin ik met een beetje TLC wel weer een aantal tonnen kon rijden. Inmiddels ben ik een aantal hoofdbrekers en dure reparaties verder en krijg graag wat tips naar waar ik een hardnekkig euvel zou kunnen vinden en, hopelijk, kan oplossen.
Wat achtergrond-informatie:
Ik kocht De Nieuwe Ouwe met de toezegging dat een aantal reparaties recentelijk gedaan zouden zijn:
koppakking vervangen;
distributie vervangen;
kleppen gesteld.
.. en dat het dakraam niet open wilde en het bestuurdersportier niet aan de buitenkant te openen was.
De enige zorgen daarnaast leken 2 waarschuwingslampjes in het dashboard: voor een mankerend lampje en een leeg ruitepisser-reservoir.
Bij de APK bleek dat de 2 fuseekogels ook aan z'n eind waren, het bestuurdersportier APK afkeur is, maar na dit gefixt te (laten) hebben en 4 nieuwe bandjes te hebben gemonteerd leek het dat ik een aardige koop gedaan had.
Tot ik op een warme dag na een rit van ~150km bij de gaspomp moest constateren dat er wat onheilspellende stoomwolken onder de motorkap vandaan kwamen. Dat bleek een combinatie van een (flink) lekke radiator die een gesneuvelde koppakking tot gevolg had (of in omgekeerde volgorde). Dit betekende, naast wat frustrerend openbaar vervoer, een flinke reparatie. Daarbij bleek dat de koppakking niet recentelijk was vervangen en de distributie tamelijk ondeugdelijk. Maar goed: nu is eea wel deugdelijk gerepareerd en ik was in de veronderstelling dat ik weer fijn kon sturen.
Daarna kwam/komt het regelmatig voor dat ik het idee had/heb dat ze op maar 3 cilinders loopt. Eea analyserend kan het de koppelomvormer zijn (olie v/d versnellingsbak vervangen - die schakelt nu weer een stuk beter!), de ontsteking en/of de brandstoftoevoer. Na wat onderzoek (compressie, staat van de bougies) constateerden we (een) lekkende bougiekabel en hebben we die (alle 5 - ook die van de bobine) vervangen. Omdat het euvel bleef en het zich wel op LPG, maar niet op benzine leek te manifesteren is de 940 bij een LPG-specialist gebracht. Die kon niks bijzonders constateren, behalve dat het euvel zich (nu ook) op benzine voordoet. Bovendien start ze heel slecht (!).
Wat gefrustreerd teruggekeerd konden we (in het half-donker) constateren dat er wat vonkjes zichtbaar zijn/waren door een kier in de verdelerkap. Na het vervangen daarvan, evenals de rotor, lijkt het lopen op 3 cilinders voorbij. De volgende "euvels" lijken echter lastig te verklaren - en hardnekkig:
ze start slecht, alsof de motor stikt in brandstof of juist te weinig krijgt;
bij accelereren houdt de auto in: ze wil wel vooruit, maar minder hard dan je verwacht;
het opschakelen met de automaat gaat raar.
Een aantal zaken die misschien van invloed kunnen zijn:
de kabel van de kick-down op de gasklep lijkt te lang en is mogelijk verkeerd gemonteerd;
er is een after-market alarm gemonteerd.
Ik zie in andere post(s) over een reset van- of aanpassing aan het motor-management.
Zijn er (andere) dingen die we over het hoofd zien? Jullie tips zijn meer dan welkom! Alvast bedankt daarvoor
Wat achtergrond-informatie:
Ik kocht De Nieuwe Ouwe met de toezegging dat een aantal reparaties recentelijk gedaan zouden zijn:
koppakking vervangen;
distributie vervangen;
kleppen gesteld.
.. en dat het dakraam niet open wilde en het bestuurdersportier niet aan de buitenkant te openen was.
De enige zorgen daarnaast leken 2 waarschuwingslampjes in het dashboard: voor een mankerend lampje en een leeg ruitepisser-reservoir.
Bij de APK bleek dat de 2 fuseekogels ook aan z'n eind waren, het bestuurdersportier APK afkeur is, maar na dit gefixt te (laten) hebben en 4 nieuwe bandjes te hebben gemonteerd leek het dat ik een aardige koop gedaan had.
Tot ik op een warme dag na een rit van ~150km bij de gaspomp moest constateren dat er wat onheilspellende stoomwolken onder de motorkap vandaan kwamen. Dat bleek een combinatie van een (flink) lekke radiator die een gesneuvelde koppakking tot gevolg had (of in omgekeerde volgorde). Dit betekende, naast wat frustrerend openbaar vervoer, een flinke reparatie. Daarbij bleek dat de koppakking niet recentelijk was vervangen en de distributie tamelijk ondeugdelijk. Maar goed: nu is eea wel deugdelijk gerepareerd en ik was in de veronderstelling dat ik weer fijn kon sturen.
Daarna kwam/komt het regelmatig voor dat ik het idee had/heb dat ze op maar 3 cilinders loopt. Eea analyserend kan het de koppelomvormer zijn (olie v/d versnellingsbak vervangen - die schakelt nu weer een stuk beter!), de ontsteking en/of de brandstoftoevoer. Na wat onderzoek (compressie, staat van de bougies) constateerden we (een) lekkende bougiekabel en hebben we die (alle 5 - ook die van de bobine) vervangen. Omdat het euvel bleef en het zich wel op LPG, maar niet op benzine leek te manifesteren is de 940 bij een LPG-specialist gebracht. Die kon niks bijzonders constateren, behalve dat het euvel zich (nu ook) op benzine voordoet. Bovendien start ze heel slecht (!).
Wat gefrustreerd teruggekeerd konden we (in het half-donker) constateren dat er wat vonkjes zichtbaar zijn/waren door een kier in de verdelerkap. Na het vervangen daarvan, evenals de rotor, lijkt het lopen op 3 cilinders voorbij. De volgende "euvels" lijken echter lastig te verklaren - en hardnekkig:
ze start slecht, alsof de motor stikt in brandstof of juist te weinig krijgt;
bij accelereren houdt de auto in: ze wil wel vooruit, maar minder hard dan je verwacht;
het opschakelen met de automaat gaat raar.
Een aantal zaken die misschien van invloed kunnen zijn:
de kabel van de kick-down op de gasklep lijkt te lang en is mogelijk verkeerd gemonteerd;
er is een after-market alarm gemonteerd.
Ik zie in andere post(s) over een reset van- of aanpassing aan het motor-management.
Zijn er (andere) dingen die we over het hoofd zien? Jullie tips zijn meer dan welkom! Alvast bedankt daarvoor
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.