Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
dumpvalve
hoe werkt precies een dumpvalve en hoe wordt ie aangesloten/afgesteld
ik bedoel zo eentje die naar buiten afblaast zodat je het psssttt geluid krijgt

en heeft dit ook nog voordelen of nadelen
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
Een open dumpventiel opent bij een bepaald drukverschil en laat de overtollige lucht er uit, kort gezegd.

De aansluiting is erg simpel. De ene kant zit op je drukpijp, en dan heb je nog een aansluiting die achter de gasklep zit. Als je het gas loslaat en dus de klep sluit krijg je meer druk voor de klep dan er achter, en als het verschil te groot wordt opent de dump en dan krijg je dus het psssstt geluid.

Voordelen zijn dat je turbo langer mee gaat en dat hij nog steeds draait na het doorschakelen. Zonder dump wordt er druk opgebouwd en de turbo kan al snel niet meer pompen, en hij komt dan dus tot een vrij abrupte stop. Maar de meeste turbo's hebben een ingebouwde dump dus dat argument gaat eigenlijk niet op.
Het nadeel met een open dump en k-jet is dat je lucht naar binnen blijft halen terwijl de motor niks gebruikt. De motor krijgt dus te veel benzine in die tijd.

Sommige lui zeggen dat een open dump niet goed werkt met k-jet, en anderen zeggen dat het geen enkel probleem is. Ik heb het zelf nog niet kunnen proberen, maar dat komt van het voorjaar Smile
242DL -75 | 265GLE -79 | 244TIC -81 | V70 TDI -98
Antwoord
Wolff...jij had er zo een op je turb...maar je bent hier niet vaak meer helaas dus... :-(

Misschien kan M A R C het vertellen (Europeantuning.nl) of anders wellicht kaassie?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
een CBV is misschien een betere optie dan een dumpvalve

Control Bypass Valve: klepje dat je aansluit op je luchtinlaat voor je turbo en op je inlaatspruitstuk. Hierdoor blaast de turbo zijn eigen lucht in de rondte als ie niet wordt belast (bijv. bij het overschakelen).

Turbo blijft dan m.i. beter op toeren dan met een dumpvalve.

vlgs. mij een standaard bosch klep die verschillende merken gebruiken. Ik ga 'm op het werk bestellen voor de VW/AUdi 2.0 turbo motoren.

Enige wat ik ergens las is dat ie vermogens hoger dan 300pk niet aankan en dan kan gaan lekken.

Geen moooie pssst geluidjes, maar goed voor je turbo. En ik merk nu dat bij hard acceleren de turbo echt 'uitklapt' bij het overschakelen, dus hij moet ook ietsje sneller worden door beter oppakken.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Dumpvalve. Jelmar 40 24.289 12 September 2007, 22:33
Laatste bericht: Dopski
  Past een dumpvalve uit een 740? Vaan 1 2.090 18 August 2006, 14:12
Laatste bericht: Lukas Lagerweij

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)