Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bandenmaten 245
Ben toch altijd weer onzeker over die bandenmaten.
Ik kan een stel goede winterbanden overnemen in de maat 195 65 14.
Nu heb ik nog een stel stalen velgen liggen, waar slechte 195 70 14 banden op zitten.
Ook heb ik nog een stel stalen velgen met daarop de originele band (slecht) 185 R14.

Welke set velgen kan ik het best nemen, of passen die winterbanden op beide type velgen?
Antwoord
De winterbanden passen op beide velgen.

Alleen de afroldiameter is kleiner, waardoor de snelheidsmeter iets teveel aan gaat geven, ook zal de motor naar verhouding bij de echt gereden kilometers meer toeren maken, maar beide zal het slechts een beetje schelen, maar ik zou zonder meer alle nadelen voor lief nemen en gewoon die winterbanden laten monteren.
In de praktijk zal je van de teveel aanwijzende snelheidsmeter en de iets meer toeren makende motor weinig merken.
De voordelen van de winterbanden spreken voor zich, denk ik.
Antwoord
He bedankt voor je snelle antwoord. Mooi, dan doen we dat.
Antwoord
Rij nu sinds het voorjaar met 195/70 R14 onder m'n 245, volgens de navigatie wijkt m'n snelheidsmeter weinig af (scheelt hooguit 2 a 3 km/u) met de orginele bandenmaat. De velg maakt inderdaad niet veel uit in je vraag. Let op: op de (hoe zeg je dat) assen kan een pin zitten die weer niet op iedere velg past (er ontbreekt een gaatje), deze pin is er echter heel makkelijk af te draaien et voila de velg past. (zeiden ze bij scanparts en die weten wel iets van Volvo af :lol: )
Voordeel van deze maat is dat je meer keus en betere banden kan vinden.
Liggen nu winterbanden onder (op setje extra velgen, is beter voor je 'zomerbanden' om die ook op de velg te laten en scheelt later kosten), kunnen we eind december lekker mee glijden in Zweden....

Kijk wel goed naar welke winterbanden je d'r onder legt (profiel, toestand wangen (droogtescheuren etc) en kijk eens op http://www.adac.de daar hebben ze een mooie test staan over winterbanden, de 'B' merken komen d'r niet zo goed af, goedkoop is in dit geval dus gauw duurkoop..ik heb d'r nu Vredestein snowtrac 2 onder liggen, bevallen op nat wegdek (testen zonder gezin in de auto is wel handig Big Grin ) zeer goed, auto 'plakt' aan de weg! [-X
Volvo 245 B230F 1989
Volvo BM L90 1988
Antwoord
Als het goed is, zit in elke originele Volvo-velg een paspengaatje, maar het gaatje en ook de paspen kunnen weleens van diameter verschillen
(slechts 1-2 mm), waardoor zonder de paspen te verwijderen de velg niet op de naaf past.
Antwoord
Pierre van Aert schreef:Als het goed is, zit in elke originele Volvo-velg een paspengaatje, maar het gaatje en ook de paspen kunnen weleens van diameter verschillen
(slechts 1-2 mm), waardoor zonder de paspen te verwijderen de velg niet op de naaf past.

Ja, klopt, maar ik heb hele orginele 245 velgen bij scanparts op de kop kunnen tikken, stalen velgen met de (Zweedse) spijkerbanden d'r nog op, stonden ze raar te kijken bij de bandenboer......heeft u daarop gereden?
Alleen in deze velgen zat dus niet dat paspengaatje. (de velgcodering kwam overeen met mijn 'orginele' velgen.
Volvo 245 B230F 1989
Volvo BM L90 1988
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Passende bandenmaten volvo 144 1971 dirkveldwachter 6 7.120 21 October 2016, 12:30
Laatste bericht: polestar-volvo
  velgen/ bandenmaten noordkaper 6 4.729 15 February 2006, 14:15
Laatste bericht: Pierre van Aert
  Bandenmaten scimitar 3 4.165 22 September 2005, 10:45
Laatste bericht: nico_v

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)