Topics: 3
Het voorlopige lijstje van aandachtspunten;
- Nakijken probleem met de achterwielophanging, de auto stuitert bij het op- en afrijden van (onder andere) verkeersdrempels, dit is een harde stuiter, dus geen deinende beweging maar echt een bonk. Bij het afrijden van de drempel krijg ik echt het gevoel dat de achter wielen even lost komen van de ondergrond (en dat is al bij minimale snelheden) Er is al geopperd dat het zou kunnen zijn dat de auto verzwaarde achterveren heeft, maar hier twijfel ik aan. Als dat zo is dan is het toch wel heel erg oncomfortabel.. Zou het kunnen dat de schokbrekers versleten zijn? Of zou ik dan andere klachten moeten hebben.
- bijwerken/conserveren diverse (beginnende) roestplekjes en beschadigingen rondom;
- Wielkastranden achter, zijn nog goed, maar vertonen wel beginnende oneffenheden, ik ben me nog aan het beraden wat hier het beste plan van aanpak is, rigoureus; de binnen/onderzijde helemaal blank slijpen/schuren, schoonmaken en en opnieuw in de lak en (bijvoorbeeld) bodyschutz zetten. Of alleen de plekjes bijlakken. (ik neig naar de grondige aanpak.)
- onderzijde auto nalopen en indien nodig in de boduyschutz zetten (de auto gaat volgende week de brug op om de huidige staat goed te bekijken)
- Deuk links achter. er zijn meer deukjes in de auto, maar die van in tegenstelling tot deze deuk bijna niet op, ik wil kijken of ik de deuk kan uitdeuken zonder de auto verder te beschadigen.
- beginnend roesplekje onder de motorkap, daar waar de auto op de schokbreker=veer rust (weet niet of ik het goed omschrijf)
- De zwarte coating op het vlakliggende deel onder de zijramen en op de raamstijlen is op diverse plaatsen beschadigd, dit wil ik opschuren en opnieuw in de lak zetten. het lijkt een soort struktuurlak, of in elk geval een matte lak.
- Radio werkt niet (goed) de antenne ontbreekt en de rechterspeaker is stuk.
- De raamrubbers aan de onderzijde van de te openen ramen zijn droog en poreus, deze wil ik vervangen.
- Hondenrek zoeken en plaatsen
- Dakrek maken en plaatsen. Ben hier nu een schetsje van aan het maken, zal ik binnenkort plaatsen.
- Vloermatten voorin.
ik zal het forum eens goed gaan doorspitten naar info over het bijwerken van de beschadigingen alsmede het verder conserveren van de auto. Ook zoek ik naar de juiste lakkleur van de auto zodat ik de juiste kleur bijspuit straks.
Topics: 82
12 October 2016, 08:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 October 2016, 08:59 door Marc1970.)
Die zwarte 'eyeliner' is een sticker. Wielkasten heb ik ooit schoon gemaakt, de roestblaren eraf gestoken, ook daar waar de schokbrekers aan de balk zitten, en de wielarmen. Dan roeststopper erop, of zinkverf, dan willekeurige verf, en teer erover. Vooral daar waar binnen en buitenplaat aan elkaar zitten, die kier goed opvullen. En de onzichtbare naar binnen gevouwen delen extra dik.
En van binnenuit spullie uit de spuitbus, Tectyl ML, lekker veel dat het in die felsnaad zakt.
Deuken weet ik niks van, dat geeft karakter aan je karretje. Krassen en gebarsten lak doe ik wel wat aan, de laklaag moet functioneel blijven.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Als je buitenkant/hoek vd wielkastrand als L ziet, zitten de bobbels dan op het staande deel of het liggende? Op het staande deel is vrij ernstig, daar prik je zo een gat in (Volvo's roesten van binnenuit). Dan zou ik die hele auto terugbrengen.
Marc1970 schreef:Die zwarte 'eyeliner' is een sticker.
ah ok, dat verklaard. Vond het al apart dat de "lak" gekrompen leek.
Is dat iets wat je bijkunt werken of over kunt schilderen?
Of is die sticker er redelijkerwijs af te halen en te vervangen door een nieuwe (of door zwarte lak)
Marc1970 schreef:Deuken weet ik niks van, dat geeft karakter aan je karretje. Krassen en gebarsten lak doe ik wel wat aan, de laklaag moet functioneel blijven.
Daar heb je op zich een punt. Maar als ik de deuk vanuit de binnenkant terug zou kunnen duwen zou dat al een boel schelen. Maar misschien werkt dat zo helemaal niet
Marc1970 schreef:Als je buitenkant/hoek vd wielkastrand als L ziet, zitten de bobbels dan op het staande deel of het liggende? Op het staande deel is vrij ernstig, daar prik je zo een gat in (Volvo's roesten van binnenuit). Dan zou ik die hele auto terugbrengen.
Dan zit het met name op het liggende gedeelte en daar waar (volgens mij) 2 plaatdelen op elkaar aansluiten, aan de binnen zijde van de wielkast, staat op 1 plek "open"
ter verduidelijking;
Hele vlakke deuken in bolle panelen willen nog wel eens met een duwtje er uitploppen maar de rest bestaat toch echt uit uitgerekt metaal, wat niet meer kosteloos terugkeert. De verf is na 30 jaar ook niet meer zo flexibel dat die dat allemaal pikt zonder barsten. Koester uw deuken.
Ik denk dat die sticker nog wel te vinden is. Window scrapers zeker, bij Dave Barton o.a.
12 October 2016, 10:14
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 October 2016, 10:17 door Marc1970.)
Op die manier, met die roestschade is de wielkastrand nog goed te redden/behoeden voor erger. Go for it! Voor het nieuwe pekelseizoen aanbreekt.
Dat stuk van de 240 moet er uitzien als het onderwaterdeel van een rijnaak op een werf. Glimmend zwart.
Topics: 20
Om te voorkomen dat je wielkasten gaan roesten zoals Marc beschrijft zou ik een paar busjes Fluid film bestellen en dan van binnenuit (achter de bekleding van de beide wielkasten) alle holle ruimten vol spuiten. Hetzelfde zou ik ook doen met de holle ruimten in de motorkap (zeker de voorkant waar twee platen metaal bij elkaar komen), de achterklep, portieren en de geventileerde kokers. Fluid film blijft kruipen en komt op plaatsen waar tectyl of Dinitrol niet komt. Ik heb het bij de mijne ook gedaan en was met 6 spuitbussen klaar. De onderzijde laat ik volgend jaar doen.
Als je de auto lang wilt houden kan je overwegen om de hele auto zo'n behandeling te geven. Daarvoor kan je bij Dries Bakkenes in Barneveld terecht. Voor een 240 vraagt hij iets van 650 euro en is 'ie perfect beschermd en voor jaren. Ben je de auto een week kwijt, maar is roest geen zorg meer.
Topics: 20
Die shadowlines zijn stickers en kan je bij Volvogue bestellen. Ze hebben ze ook voor de C stijl, mocht die ook beschadigd zijn.