Topics: 41
Mijn 244 gl '77 is wat doorgezakt/laag hangent aan de achterkant, gastank etc.

en nu lijkt het mij mooier om de voorkant ook zo laag te hebben.... net als de achterover topic

Is er ook een makkelijke methode om de voorkant lager te krijgen zonder dat ik andere veren eronder hoef te doen ? (en het liefst niet eens de veer eruit hoef te halen haha)
Bedankt !
Topics: 5
Topics: 22
een of meer "coils" van de veren afsnijden. daardoor wordt ie lager en iets stugger. Een coil ervanaf geeft al redelijke verlaging. Heb gehoord van mensen die dat gedaan hebben met de veren nog in hun 240 gemonteerd.
Door het verlagen kunnen de schokbrekers wel wat sneller slijten.
kijk maar eens op turbobricks, daar is veel info te vinden over het goedkoop verlagen 8)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 135
volgens mij is dat officiëel niet toegestaan...
ik zou een verlagingsset overwegen.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Topics: 5
Ik zou ook met op spanning staande schroefveren niet gaan rommelen.
Denk ook dat je met de APK keurmeester een probleem krijgt, als hij ziet dat er aan de veren gezaagd/geslepen is.
Door het zagen/slijpen wordt de veer zo warm, dat hij vast veel sterkte zal verliezen, gebroken veer ligt zo op de loer.
Topics: 38
Je kunt ook twee windingen van de veer aan elkaar koppelen dmv een klem. Hierdoor komen ze (bijna) op elkaar te liggen en bereik je dezelfde verlaging als met het afzagen van een winding, alleen kun je dit weer ongedaan maken. :wink:
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Ik heb op mijn 75-er 2 windingen weggehaald en ken veel lui die precies het zelfde gedaan hebben. Geen enkel probleem voor de keuring (hier iig), zo lang de veren maar goed op hun plek blijven zitten bij volle uitslag van de schokbrekers.
Ik zou het niet aan durven om het zooitje te kapen zonder de veren los te halen.. Is misschien een middagje werk om ze los te halen en weer terug te zetten als je het juiste gereedschap bij de hand heb.
Voor:
Na:
242DL -75 | 265GLE -79 | 244TIC -81 | V70 TDI -98
Topics: 41
twee windingen met een klem...goed idee zeg ! dan hoef ik de veer er ook niet onderuit te halen ! iemand tips om zo'n klem te maken(kan wel wat bedenken, maar kan beter misschien)
@nico_v ziet er goed uit zeg, en dat met 2 windingen ! zeer mooi ! ik wil alleen de hele veerpoot er niet onderuit halen omdat ik dan ook het rem circuit moet afkoppelen....
Topics: 135
volgens mij zijn die klemmen te koop in de handel.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
lenlux schreef:@nico_v ziet er goed uit zeg, en dat met 2 windingen ! zeer mooi ! ik wil alleen de hele veerpoot er niet onderuit halen omdat ik dan ook het rem circuit moet afkoppelen....
Dat hoeft niet hoor

Eerst span je de veer, daarna maak je de poot aan de bovenkant en onderkant los (1 moer boven, 3 bouten onder als ik het me goed herinner), daarna kan je de poot een stuk omlaag trekken zonder al te veel spanning op de remslangen te zetten. De demper helemaal indrukken en dan kan je de veer er zo uit plukken als je de juiste positie gevonden heb. Een beetje gepiel is het wel, maar het gaat prima zonder echt alles los te moeten halen.
Ik zou het zelf liever kapen dan met van die klemmetjes te gaan rijden, ik zou de hele tijd bang zijn dat ze los schieten

Maar het beste is toch wel echte verlagingsveren en kortere dempers.
242DL -75 | 265GLE -79 | 244TIC -81 | V70 TDI -98