Topics: 69
Zelf vind ik mijn 244GLE aardig doorhangen naar achteren.
En dat is de 70 liter LPG tank leeg en hangt er geen aanhanger achter.
De meeste topics op het forum gaan over estate versies.
Ik las in "
Wegligging als een dweil" dat er verschillende soorten en maten veren zijn voor een 240 estate en dat hulpveren eventueel een uitkomst bieden.
Hoe zit dat voor de sedan?
Bij VOMD zag ik ook alleen verzwaarde achterveren voor een estate in het assortiment.
Welke veren (onderdeelnummer?) of oplossing zouden jullie aanraden om de achterkant van mijn 244 weer wat omhoog te krijgen (ook in geval van een net volgetankte LPG tank).
Topics: 24
Ik had dit probleem ook met een van mijn 244's. Ik heb gekozen voor "plastic" blokken van 4 cm onder de veren. Redelijk makkelijk te monteren en scheelt heel veel............4 cm

! Gekocht via marktplaats.
Volvo 244 DL 1974
Topics: 33
in samenwerking met gerard (zwarte flirt) heb ik ophoogblokken, die sets zijn nog niet compleet. wacht nog op de veerplaatjes uit zweden.
ik heb laatst die veren waar je het over hebt opgemeten, zijn 14mm en een beetje. de stevigste dus
als je nog even wacht zijn de complete ophoogsets klaar en online....
(ps) foutje op mijn site, uiteraard ook voor sedan
Topics: 82
De standaard estate veer (bijna 13 mm) is HD veer voor de sedan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 12
Maar de veren van een estate passen toch ook onder een sedan? Ik had ophoogringen van ca. 20mm en de stijvere veren uit een 240 'van' onder mijn '73 144.
Nu heb ik alleen stijvere veren, geen ophoogblokken in mijn 145. Maar ik heb ook geen 70l tank.
Topics: 69
Na zojuist even in het onderdelenboek gekeken te hebben, zie ik inderdaad dat de achterveren voor een sedan en estate gelijk zijn en dat het verschil zit in de dikte. Ben nog een 240 newbie. Bij de Amazon sedan en combi zijn veel dingen net anders, dus dat is mijn referentie.
Meteen maar even met een schuifmaat onder de auto gekropen.
Met een staalborstel even de prut eraf en daarna heb ik op een willekeurige winding 12,4mm gemeten.
Maar laat die nu weer net niet in het lijstje staan wat ik heb (maar dat is ook een 240-260 boek voor modeljaren 1985/1987).
Wat is nu wijsheid?
(In termen van wegligging en kosten)
a) Ophoogblokken tussen mijn huidige veren (ervan uitgaande dat die gewoon nog prima zijn)
b)
Verzwaarde achterveer van 245 (dus 14mm variant) eronder
Topics: 176
Citaat:Wat is nu wijsheid?
Imho: blokken; kost nix en weinig werk (als het meezit)
Zolang je nog niet zeker weet of de huidige veren op zijn.
Voor wat veer-dikte-wijsheid:
KKllliiikk
Topics: 38
s9606564 schreef:b) Verzwaarde achterveer van 245 (dus 14mm variant) eronder
Zou dat niet te veel van het goede worden? Zou je dan niet beter dezelfde die je nu hebt, maar dan niet 27 jaar ingezakt, kunnen nemen? Of de gewone voor de 245...?
Topics: 37
Ook ik rij sinds kort een 244, en het viel mij op dat deze type's aan de voorkant iets hoger staan. Ik heb aan de voorkant 40mm verlagingsveren gemonteerd en achter zitten nog de standaard veren na montage van de lpg tank staat de auto mooi horizontaal. De auto staat nog hoog genoeg op z'n poten om fatsoenlijk over de meest idiote wegdrempels te rijden. Ik heb voor de achterkant ook nog een set progressieve verlagingsveren (13,28mm)liggen maar ik twijfel nog om die te monteren omdat de huidige setting eigelijk best goed bevalt.
Topics: 12
Met stuggere, dikkere veren wordt je auto wat stuiteriger. Maar dat heb ik liever dan zacht zwabberend amerikaans, zoals de 140/240 series van origine zijn. Met alleen ophoogblokken blijft het veergedrag gelijk, behalve dat je permanent met je zware lading rijdt... die LPG tank. En dat maakt je zwabberiger.