Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Citaat:met Cornelis Vreeswijk uit de speakers
IJmuidenaar en dus plaatsgenoot van mij!
Alleen maar leuke mensen hier.... 8)
Een 164 met een handbak (zie je niet vaak),helaas zonder overdrive.
Nu nog die afgrijselijke standaard velgen eraf en "breed" erop.
Mooie kar...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Prachtig! Ben zelf ook helemaal verliefd op de Volvo 164. Toch een prachtige snoet, deze wagens!
Ze zijn naar mijn weten allemaal met de diagonale Volvostreep van de band gerold. Helaas worden ze er idd nogal eens vanaf gesloopt :-[ Ze zijn moeilijk te vinden en je betaalt er de hoofdprijs voor :-[
Berichten: 20
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2010
Ach, ik vind het zonder ook wel iets hebben.
Collega van mn zus had de voorkant op een foto gezien en zei:
''heeft je broertje een Bentley gekocht?''
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
;D Op en top een klassebak, zo'n 164! ;D
Berichten: 9.850
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Zeker mooi. En natuurlijk met de originele velgen blijven rijden, kom op zeg.
De B30 heeft een fiber tandwiel, zeker. De stalen versie is in de Penta blokken te vinden, want in dat blok wordt de koelwaterpomp ook nog aangedreven door de krukas.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 55
Topics: 1
Lid sinds: Jul 2009
Marc1970 schreef:Zeker mooi. En natuurlijk met de originele velgen blijven rijden, kom op zeg.
De B30 heeft een fiber tandwiel, zeker. De stalen versie is in de Penta blokken te vinden, want in dat blok wordt de koelwaterpomp ook nog aangedreven door de krukas.
En deze bewering klopt helaas ook niet, ik heb een penta B30 in m'n auto liggen en daar zat toch wel degelijk een fiber tandwiel in. De koelwaterpomp wordt aangedreven door de moer die het grote tandwiel bijeenhoudt. Dus er is geen sprake van een grotere belasting van het tandwiel..
Berichten: 9.850
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Hè wat jammer nou. Hoe zit het dan toch met die stalen tandwielen? De tandwielen die je nu bij Penta kunt kopen zijn allemaal staal (à 450 euro!).
Maar als de moer de pomp aandrijft, wordt de pomp via die moer toch ook aangedreven door het tandwiel? Ik bedoel, die moer draait niet vanzelf rond.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
en is er misschien een fiber versie in de Penta geschroefd..?
Net als voor de B20 is er ook een stalen set voor de B30, je hoort je iets meer schijnt..
En als je goed zoekt is er ook nog een afstelbare versie..
Berichten: 55
Topics: 1
Lid sinds: Jul 2009
Marc1970 schreef:Hè wat jammer nou. Hoe zit het dan toch met die stalen tandwielen? De tandwielen die je nu bij Penta kunt kopen zijn allemaal staal (à 450 euro!).
Maar als de moer de pomp aandrijft, wordt de pomp via die moer toch ook aangedreven door het tandwiel? Ik bedoel, die moer draait niet vanzelf rond.
Ja je hebt gelijk
Dat is mooie afzetterij want het zijn precies dezelfde distributietandwielen als voor een 'normale' B30

(bewijs ligt in mijn schuurtje

)
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
f3rdy schreef:Marc1970 schreef:Zeker mooi. En natuurlijk met de originele velgen blijven rijden, kom op zeg.
De B30 heeft een fiber tandwiel, zeker. De stalen versie is in de Penta blokken te vinden, want in dat blok wordt de koelwaterpomp ook nog aangedreven door de krukas.
En deze bewering klopt helaas ook niet, ik heb een penta B30 in m'n auto liggen en daar zat toch wel degelijk een fiber tandwiel in. De koelwaterpomp wordt aangedreven door de moer die het grote tandwiel bijeenhoudt. Dus er is geen sprake van een grotere belasting van het tandwiel..
Mijn literatuur zegt ook wel degelijk dat "stalen tandwielen ook wel in pentablokken terug zijn te vinden". Verder niet gespecificeerd. Zou er kunnen uit afleiden dat ze in een aantal, maar niet alle pentablokken werden toegepast?