Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Visco fan plaatsen ipv vaste fan? 142 B20 1972
Ik heb zo,n 4 bladige vaste fan op mijn b20 zitten en met stilstaan met lopende motor loopt de temp op.
Nog niet verontrustend hoog geweest maar het kan beter.
Nu heb ik een visco fan liggen met 6 metalen bladen en een centraal gat in het midden.
Daar heb ik nog een soort verloop of koppeling voor nodig om deze te monteren op de b20.
Heeft iemand ervaring met deze fan op een B20?
Zijn er andere meer pasklare oplossingen die beter werken?
Ik heb zitten denken aan een elektrische fan maar ik ben meer een fan van mechanische spullen in zo,n oud beestje.
Onder het mom van houd het simpel dan kan het ook niet stuk.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
ik heb m'n Kenlowe al een 20 jr voor de radiateur staan, geen gesjor meer aan de pomp, die hoe nu alleen nog maar te pompen, gaat wat langer mee ook. En s'winters trekt ie geen extra koude lucht meer door de radiateur, eerder warm.. Onlangs nog een "29 Bentley gezien met het zelfde thermostaatje, hoort niet, wel veel beter.. Buiten dat, ik heb er eentje op gehad, het ding begon plotseling kabaal te maken, vervolgens deed ie z'n best om door de radiateur heen te komen.. kassa dus..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Er is een adapter is er wel maar is moeilijk te vinden, (als je die echt wilt zijn ze eerder op een 164 te vinden dan een 140) De oude visco koppelingen zijn niet echt duurzaam zeker als ze al een tijdje niet gedraaid hebben, met minimale speling heb je al een ratelend geluid in combinatie met de metalen fan. Een plastic 5 spaaks zonder visco uit een latere 140 zou al een upgrade kunnen zijn..

Denk ook eens aan het reinigen van het systeem voor betere koeling
Antwoord
Ik had dezelfde plannen...
Wilde het ook mechanisch houden en ik had ooit een visco van een 240-sloper gehaald. Die wilde ik erop zetten maar de waterpomp van een B2xx heeft een andere steekmaat. Dus ik geprobeerd die gaten die in de standaard (aluminium) adapter die standaard op de b20 zit door te boren op de bevestigingsplaat van de viscovan.
Paste allemaal keurig! Maarrrr dat kwam omdat er op dat moment geen radiator inzat, die was ik namelijk ook aan het vervangen. deze paste daarna niet meer... Hij kwam tegen de radiateur aan, net een paar cm te dik. Sad

Het kan wel ... (lastig uitleggen zonder plaatje)
Je zou dan de "radiator afdek plaat" eraf moeten houden en de radiateur zo neer zetten dat de bevestigingsogen van de radiateur aan de andere kant zitten. van het front (?) Hierdoor staat de radiator iets voorover en dat scheelt net die paar cm die je nodig zou hebben... Maar ik had net die "radiator afdek plaat" gepoetst en geverft dus wilde ik graag behouden... Big Grin
Antwoord
Bedankt voor de antwoorden, misschien dat ik dan toch voor een elektrische fan ga.
Nu heb ik weer zin om even rond te neuzen op de sloperij met een tas met gereedschap.
Op zoek naar een elektrische fan en een thermostaat die de fan gaat schakelen.
Volgende week maar eens kijken hoe mijn been aanvoelt en wat voor weer het word.
Antwoord
Die van een Citroen BX past erg goed in een Amazon, dus ook vast wel in een 140.
Antwoord
Volgens mij is de stalen fan goed genoeg, en is er iets mis met je koeling. Ik heb tenminste nog geen oplopende wijzer meegemaakt.
Kan je de temperatuur eens infrarood nameten, op verschillende plaatsen?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
indien elektrisch de keuze wordt, kun je ook gaan voor een 2 delige versie bestaande uit 2 kleinere vents, indien de temp blijft oplopen komt fan 2 bij.. Volgens mij hadden de laatste MGB's dat ook. Dan kijk je bv (dacht ik..) naar een Polo..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Marc?
Jij hebt ook zo,n kleine 4 bladige stalen fan?
Ik mis denk ik wel een kunststof beschermkast om de fan heen.
De fan staat best wel een eind van de radiator af en trekt niet echt veel lucht door de radiator.
Heeft de 140 serie wel zo,n kast?
De naald klimt maar heel langzaam omhoog trouwens en ik weet ook niet of hij doorloopt het rode gebied in.
Tijdens het rijden staat hij net voor het midden en na een 15min file of stilstaan staat hij op 5 over 12 zeg maar.
Zet ik het contact uit met tanken bijvoorbeeld en stap ik daarna weer in dan loopt de wijzer heel even naar het rode toe maar nog niet
in het rode.
Antwoord
Mijn 144's hebben ook zo'n stalen blender met 4 messen. Geen kast of tunnel. Ze zitten wel vrij dicht bij de radiateur, bij de ene die hier voor de deur staat 1 cm, bij de andere hooguit 3 (schatting).

Na even stilstaan (koelwatercirc. stopt dan) en weer starten gaat de naald wel omhoog maar da's zeer tijdelijk en normaal.

Eigenlijk denk ik dat alles boven T E M P (da's het oude dashboard) voor het rode gebied in orde is, anders zou er geen rood gebied zijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorruit en sierlijst plaatsen Kees144 4 4.711 11 December 2012, 13:47
Laatste bericht: twaintje
  164 uit 1972 gekocht! Nomen Nescio 60 39.678 24 April 2011, 08:29
Laatste bericht: f3rdy
  hoe haal ik visco los van waterpomp B30E ? pwassink 2 3.208 15 March 2009, 12:41
Laatste bericht: pwassink

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)