Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
brandstof
Hallo allemaal, ik heb eerst even naar mogelijk bestaande threads gezocht, helaas nog geen waar het antwoord bij staat.
Project:
Alles van een 244 glt 1988 op een 262c gezet. Dit is klaar.
Originele kabelboom zonder knippen over gezet.
Originele auto starten lopen.
In deze auto wil mijn brandstofpomp niet met de sleutel aangaan, brandstofrelais vervangen geen oplossing. In haynes gekeken , daar wordt een andere stekker gebruikt voor het relais welke op mijn kabelboom ook zit maar niet wordt gebruikt. Bij mij zit hij bij de computers. Als ik het relais openmaak en zelf de verbinden handmatig maak werkt de pomp wel. Op internet naar een draadschema gezocht en gevonden (mooi) http://oak.cats.ohiou.edu/~ridgely/Volvo...IM_OCR.pdf
Hierin staan verwijzingen naar de brandstof computer . Zo ver zou ik liefst niet willen gaan.
Kan ik dit euvel omzeilen?
Duurt allemaal al lang genoeg,

Dank voor alle opties!
Antwoord
Da's wel een erg groot bedradingsschema.

Die motor is met elektronische injectie, een B230F dus. Wit relais. Er staat blijkbaar wel 12V op pin 30, maar de relais worden niet aangezet. Of iets met het contactslot, of iets met de BDP sensor. Ik denk het eerste. Zodra je de sleutel op II zet hoort de pomp even te gaan draaien om druk op te bouwen, ongeacht of je de sleutel doordraaid of niet.

Ik weet niet welke pin dat is, dacht 85, die moet 12V krijgen vanaf het contactslot. Heb je dat ook overgezet van de GLT?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
ik ben niet zo`n kei in electronica achteraf vandaar dat ik dus echt álles t/m het contactslot en zekeringenkast heb meegenomen zonder het te demonteren
De bedradingschema`s spreken elkaar tegen maar het schema zoals dat te vinden is op de link komt overeen.

Je hebt gelijk, hij springt niet even aan voordat hij gestart wordt. Als ik hem zelf er tegenaan dus gaat hij aan, en weer uit als hij (denk ik) op druk is.
Overigens, ÃÃn van de twee wordt wel dicht getrokken maar heeft verder geen invloed op de pomp.
Dank voor het meedenken.
Antwoord
Die wel dichtgaat is voor pin 87/1, geeft spanning aan de ECU, luchtmassameter etc. Voor de pompen en nog wat andere zaken moet je 12V op pin 87/2 krijgen.

Ik kan maar geen plaatje van de binnenkant van dat relais vinden. Niet dat dat zou helpen, ik heb alle inputs nog niet op een rijtje.

Zeker weten dat je een goed relais hebt?
Antwoord
Kan ik die 12v niet van een andere geschakelde zekering pakken?
Ik heb de hele middag med dat relais open in de auto zitten rommelen, het plaatje heb ik in mijn hoofd, wat wilde je laten zien?
plaatje:
http://www.definingryan.com/2009/08/fixing-susan/
dat gaat volgens mij ook hierover....
Antwoord
Ooit kon ik wel eens vinden welke schakelingen op welk moment gebeuren tijdens het starten etc. Dat schema van je link, TP30808, heb ik. Niet duidelijk welke LH het is, 2.2 of 2.4, lijkt veel op elkaar.

Maar je kan gerust 12V van een gezekerde + op 87/2 zetten. 30 is de makkelijkste (heeft een 25A zekering in de motorruimte), want die zit ernaast!
Dus pak de stekker van het relais, pak een goeie draad en steek 1 kant in 30, de andere in 87/2 en de pomp gaat draaien (ws. zelfs zonder dat je het contact aanzet).
Antwoord
Wat ik over pin 85 en 12V van het contactslot zei, klopt niet. Het injectierelais van LH 2.4 is helemaal verbonden met de ECU, die beslist welke spoelen op welk moment sluiten (door ze te aarden).

Als 1 van de spoelen niet sluit lijkt dat dus of een foute spoel, of een kapotte ECU te zijn. Welk Bosch nummer staat er op de ECU?
Antwoord
zoiets had ik al gezien in het grote schema, daarom zoek ik een alternatief om het te omzeilen. Kan ik dit omzeilen met de eerder genoemde oplossing?
Ik kijk vandaag even naar het nummer.

Dank
Antwoord
Het hele relais is vrij makkelijk te omzeilen natuurlijk door de + van 30 door te stekkeren naar 87/1 en 87/2. Alle componenten krijgen dan spanning als je de sleutel op II draait en als het goed is start de motor.

ALs de motor afslaat, blijven de pompen etc draaien tot je de sleutel op 0 draait, dat is minder goed. Het relais eigenlijk een veiligheidsafsluiter voor de pompen i.g.v. een ongeluk.

Het relais controleren als volgt: De spoel naar 87/1 doet het, die kan je laten klikken door + op 30 en - op 86/1 te zetten.
De spoel naar 87/2 klikt als je + op 85 en - op 86/2 zet.
Antwoord
Zo!

Kerel van VOMD gevraagd of hij een computer had, kan nl wel om de hete brij heen draaien, maar in theorie kon het alleen de computer zijn omdat de kabelboom orgineel is. Trail and error.

Trail and gedeeltelijk succes. Andere computer erin en alles lijkt te functioneren,
brandstof relais werk naar behoren, maar het is niet het goede nummer dus de auto rijd nóg niet. Morgen goede computer halen....

Dank

Bedankt voor je hulp!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Oplossing: gecombineerde benzine / LPG brandstof meter BartJu 4 8.194 11 January 2017, 14:27
Laatste bericht: BartJu
  Storing in de brandstof-aansturing. Jambon 14 11.788 26 June 2016, 10:06
Laatste bericht: Jambon
  Brandstof-pomp relais?? Juri Ondracek 8 6.191 30 October 2006, 17:41
Laatste bericht: criminiels
  Brandstof pomp sputtert Mastertje 9 7.373 30 August 2006, 22:08
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)