Topics: 38
De brul wordt gesmoord door je visco-fan.
Je visco is de koppeling tussen je fan en de waterpomp-pouly.Als de visco koud is, is deze nog wat "stram" zodat hij niet vrij draait.
Na starten van je motor onstaat er toch enige slip waardoor je visco wat opwarmt en deze vrij begint te draaien.
Dat vrij draaien levert dan op dat je motor gewoon toeren maakt terwijl de fan krachteloos wat "meefladdert" zonder verplaatsing van veel lucht welke die karakteristieke brul geeft.
Topics: 84
Je fan doet wat-ie moet doen, maar de aandrijving werkt anders dan hierboven beschreven. Deze visco-olie is niet gevoelig voor warm of koud. Fan bestaat uit twee delen, het aangedreven deel wat op de waterpomp gebout zit, en het aan te drijven deel met de fanbladen eraan. Hierin zit ook een AFSLUITBAAR reservoir. Ertussen zit superdikke siliconen olie (wordt nauwelijks dunner als-ie warmer wordt, ook belangrijk).
Het aangedreven deel slingert de olie in no time tegen het aan te drijven deel, maar hier zitten twee ontsnappingsgaatjes in. Hierdoor wordt de olie in het reservoir in het aan te drijven deel gedrukt. En de olie kan dus niet meer als overbrenging fungeren, en de fanbladen draaien 'vrij'. Zo vrij dat je ze met een krant kan stoppen (echt waar).
Maar nu wordt de radiateur te heet, een bimetaaltje voorop de fankoppeling opent de retourklep en siliconen olie ontsnapt uit het reservoir en kan weer voor overbrenging zorgen.
Meer en foto's zie:
http://volvolvo.nl/forum/topic,5427.0/
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 38
AHA, duidelijk gevalletje klok/klepel mijnerzijds! :

Goede uitleg/correctie Marc, bedankt!
Topics: 11
Dus de brul is even goed, en goed als deze daarna, 5 sec of iets langer daarna verdwijnt?
Mis de brul eigenlijk...
Ben verwend met 402 cui V8 als hobby-auto, ik weet het. Ook de volvo-brul kan me bekoren.
Is mijn fan stuk? Of werkt naar behoren?
Zo weer fietsen, dat is het beste voor mij, dat rammelt lekker!
Tring tring
Topics: 289
@Marc..? ..wat weet jij niet..? ..moet toch iets zijn..!?
Topics: 84
Nou ja, ik weet dat niet allemaal uit mijn hoofd, maar ik heb het allemaal wel eens uitgezocht omdat ik het zelf nodig had voor ÃÃn van mijn Volvo's, zodoende.
Als je Volvo's in het sub 500 euro segment koopt, kom je een hoop problemen en rare dingen tegen.
Zag gisteren dat de 164 nog een derde demper heeft, dat wist ik bv. niet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
HHaaa
Vanmorgen de vrouw op weg naar dr werk, maar de auto slaat slecht aan. Lijkt op 1 cilinder te pruttelen.
Dus met de taxi naar dr werk gebracht, vond ze niet leuk!
Zaterdag de Volvo naar de uitlezert, dan zal er vast weer wat vervangen moeten worden... Leuke auto, nooit geen problemen gehad. Nu eea vervangen uit voorzorg; don't fix it if it ain't broke!
Ach nu is er iig wat stuk!
Blijft leuk, mag die volvo wel eigenlijk, lekker eigenwijs. echt een auto voor de vrouw!
Pruttel pruttel
Ben ik weer,
Volvo wilde niet meer, verzoop zichzelf. Dus de taxi heeft een paar dagen gereden. De vrouw vind diesel stinken, maar fietsen doet ze dan ook weer niet...
Kort\lang=kort Lambda-sonde vervangen en eindelijk een auto waarmee je gas kan geven! Best een fijne auto zo!!!
Leermoment: uitlaat en kat goedkoop: zo ook de kwaliteit. Origineel scheelt veel in kwaliteit!!! Walker en zooi, niet doen!
Veren achter op tijd vervangen, nu eindelijke op hoogte: Sachs is wel goed!
Als je lambda-sonde vast zit met plakband is dat een zonde! Niet tobben.
Ach, morgen mag ze aan de bak, fijn een stukje rijden. Vele vakantiekilomters maken.
Volvo is de enige met een cd-speler, dat maakte de keuze een stuk makkelijker.
Tuut tuut
Uw taxirijdert!
Topics: 107
yellowsub schreef:Vanmorgen de vrouw op weg naar dr werk, maar de auto slaat slecht aan. Lijkt op 1 cilinder te pruttelen.
Dus met de taxi naar dr werk gebracht, vond ze niet leuk!
Ach nu is er iig wat stuk!
Blijft leuk, mag die volvo wel eigenlijk, lekker eigenwijs. echt een auto voor de vrouw!
Vrouwen hebben in het algemeen de neiging een auto snel beu te zijn als ie niet of slecht start
Topics: 35
jos245 schreef:Vrouwen hebben in het algemeen de neiging een auto snel beu te zijn als ie niet of slecht start 
Dat heet dan gezond verstand, haha!
Maar ondanks zijn kwaaltjes ben ik de 242 nog lang niet beu hoor 8)