Topics: 116
Misschien een rare vraag maar zit er een verschil in de vervroeging als de motor onbelast is (in z'n vrij)? Ik vraag dit omdat mijn motor onbelast prima klinkt maar bij belasting "raar" gaat doen (erg inhouden, plofje hier en daar)
Topics: 288
onbelast vraagt ie geen vermogen, belast wel, pas dan merk je goed of er iets niet klopt. Is de onsteking zelf in orde, centrifugaal gewichtjes vast of stuk..
Ik ben net weer even bezig geweest met de volvo en merk dat ik als ik als een idioot aan de vervroeging zuig ik in de verdeler niets zie bewegen. Zou dit wel moeten kunnen? Misschien is dit de oorzaak van mijn slecht lopende blok.
zou zomaar kunnen, of de vervroeger is stuk (los kan ook nog..) of hij lekt, dan kan ie ook nog voor valse lucht zorgen..!
Ikzelf gebruik de vacuumvervroeger niet, is afgedopt..
de voetplaat kan ook vast zitten..
Jambon bedankt weer voor de snelle reakties top!
Maar ik begrijp niet hoe de verdeler moet vervroegen als je de vacuumaansluiting afgedopt hebt. Dat lijkt mij dan hetzelfde als een niet werkende vervroeger.
Nog even voor de duidelijkheid, als het werkt moet ik met zuigen de boel zien bewegen?
Topics: 22
Een deel van de vervroeging komt door centrifugaal gewichtjes. Hoe sneller de as draait, hoe vroeger het tijdstip. Hier bovenop zit het effect van de vacuumvervroeger: die draait de basisplaat in zijn geheel.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
ik gebruik simpelweg de vervroeging niet..
Als je er aan zuigt moet als het goed is de boel iets verdraaien. Ik heb geen idee of de latere ontstekingen ook nog een oliepotje ad zijkant hebben, en een olieviltje onder de rotor. Zo ja, laat daar dan een druppel olie (van je peilstok als ie niet te zwart is..) in druppen. Alleen als die voorziening er op zit. Als de plaat niet beweegt dan kun je proberen er beweging in te krijgen door met een schroevendraaier tegen het nokje te drukken waar de vervroeger overheen zit, liefst zonder uit te schieten.. Dat moet met enige druk al in beweging komen..
oh en hij kan natuurlijk ook vastzitten in "aangezogen" toestand..! Dat zeg meer de plaat vast zit of de vervroeger. Tik er eens voorzichtig tegen.. handvat schroevendraaier..
Topics: 163
Met de mond zuigen leverde bijna geen beweging op.
Je moet echt veel kracht zetten. Met de hand gaat het best wel soepel, het is overigens maar een paar graden die verdraaiing (1-2 ofzo).