Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
koppeling gaat (te?) zwaar
Ik heb mijn volvo 164 laten ombouwen, omdat mijn oude blok en automaat echt aan een grote revisie onderworpen hadden moeten worden.
Er is een ruilblok en bak ingezet, die uit een goed rijdende auto kwam (zo is mij verteld).
Het koppelen gaat echter echt heel erg zwaar, ik moet het pedaal echt geheel door de bodem stampen, anders gaat het niet goed. Daarnaast hou ik het niet langer dan 1 min vol om hem ingedrukt te houden, je moet echt heel veel kracht zetten. Bij het rijden maakt de bak een beetje een zingend geluid (m400), geen idee of dat normaal is. Soepel op laten komen is ook een sport, omdat er zoveel tegendruk is.
Lijkt mij niet normaal allemaal, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal (hiervoor zat er een automaat in).
Dus mijn vraag is, en het is moeilijk te beantwoorden: hoe zwaar koppelt een M400? Hoe klinkt een M400? Lastig te beschrijven natuurlijk, is er misschien iemand bij mij in de buurt (Houten) waar ik eens mee kan vergelijken?
Volvo 164 E 1973
Antwoord
Volgens Bram (buvic.com): Update 04JAN2001 I've now used this modification for about 10 months, and put a bit over 25000 miles on it. When it works, it works great. However, in stop and go traffic you really develop some leg muscles in your left leg. That clutch is heavy! It lso engages a bit roughly unless you are really gentle in engaging it. Due to the clutch being this heavy it also tends to go through clutch cables in about 6 to 8 months; the previous one (original volvo part, brand new) lasted about 8 months, and I can feel its replacement stretching already..

Maar in mijn 144 gebruik ik de 'vrij' geregeld, die M40 koppelingen gaan ook best zwaar.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
wil ik net zeggen, filerijden kan vervelend zijn, als ik dan in het Saxootje stap moet ik opletten dat ik niet de hele straat met een slippende koppeling rijdt.. (lijkt oma wel..)
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Ok, dus het is normaal lijkt het wel? Ik rijd iedere dag naar Amsterdam vanaf Utrecht via de A2 en dat was afgelopen week (vakantie nota bene) goed voor gemiddeld 10 km file. Een hele goede training voor mijn linker been dus Smile
Volvo 164 E 1973
Antwoord
enige wat je kunt doen is zeker weten dat alles soepel werkt, met name een koppeling zou wat zwaar in z'n mantel kunnen bewegen, daar kun je niet veel aan veranderen als dat überhaupt merkbaar zou zijn.. zit helaas geen smeernippel op..
Antwoord
bij mijn ombouw van hand naar automaat is de aandrijflijn een stuk stiller geworden, ik denk dat de automaat hendel de boel beter afsluit dan de rubberen hoes van een handbak.
Helaas geen Volvo meer..
Antwoord
dat kun je oplossen door van een stuk schuimrubber een manchet te makendie in het pookgat zit en alles afdicht, werkt prima.. scheelt ook warmte..
Antwoord
Jaren heb ik met een zware koppeling in mijn 145 gereden. Vanaf het begin na ombouw van automaat naar M40. Twee keer de koppelingskabel gebroken. De eerste keer heb ik hem zelf vervangen. Het bleef maar zwaar gaan. Paar jaar later drukgroep en koppelingsplaat vervangen, was toch nodig. En.......het bleef maar zwaar gaan.
De tweede keer, midden in de nacht in het centrum: opnieuw gebroken. Ik hoorde het natuurlijk al lang aankomen. Al een aantal keren hoorde ik een draad van de gevlochten kabel breken. De volgende ochtend bracht de pechdienst hem naar de garage. Toen heb ik het laten repareren. En jawel hoor, het koppelingspedaal was als nooit daarvoor zo gemakkelijk in te trappen. Magie? Denk het niet. Volgens mij heeft hij de koppelingskabel met een ruimere bocht naar de bak weten te leggen of heeft hij een langere kabel gebruikt. Misschien dat jouw kabel te haaks loopt?
245 DL 1983
Antwoord
Afgelopen week mijn auto weer opgehaald van de garage, de koppelingskabel is vervangen en het is een heel andere auto nu. Blijft zwaar koppelen, maar heb geen verzuurd been na 30 sec Smile En schakelen gaat een stuk soepeler.
De garage vertelde me dat er een draadje gesprongen was, dat dus kennelijk heel erg drwars zat in de mantel. Ben blij dat het nu gemaakt is, kan nu weer met plezier rijden, ook files.
Volvo 164 E 1973
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  andere motor geplaatst, gek probleem met koppeling? -wj- 9 6.236 23 April 2013, 11:56
Laatste bericht: -wj-
  koppeling vervangen volvo142 2 3.200 26 May 2012, 20:38
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)