Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Revisie SU Carburateurs 2x HIF6
In dit topic wil ik een restauratieverslagje typen van het opfrissen van de twee SU carburateurs van een B20b, type HIF6. Voor het overzicht pas ik deze startpost steeds aan voor het overzicht.

Bij de koop van de auto was het opvallendst dat de buitenkant er prima uit zag maar onder de motorkap was het als of er niemand aandacht aan besteed had; de vervangbare onderdelen waren nieuw/recent. De rest was onaangeraakt vies. Vanuit roestpreventie nix mis mee ;D.

We zijn begonnen met het aan de buitenkant goed schoonmaken van de carburateurs. Vervolgens de vlotterkamer en de zuigers eens onder de loep genomen en van ÃÃn carb de choke bediening eraf gehaald. Toen was de avond om...

Plaatje van aankoop: En wat foto’s van de viezigheid op tafel:
1 2 3 4 5
[Afbeelding: kfAS%2BA%3D%3D.jpg] [Afbeelding: th_carbs8.jpg] [Afbeelding: th_carbs0.jpg] [Afbeelding: th_carbs10.jpg] [Afbeelding: th_carbs9.jpg]

Het asje van de choke heeft aan beide kanten gaatje (+sleufje) wat bij verdraaien een ander gaatje tegenkomt om een kanaaltje open te zetten van vlotter- naar gaskamer. Bedieningsasjes erafgehaald om schoon te maken. Nu het bedieningsmechanisme eraf is kun je de stand van het asje niet meer zien. Volgens Haynes versimpelde weergave was er maar ÃÃn gaatje, we wisten dus niet in welke stand het bedieningsmechanisme weer op het asje moet. Dit kan 180graden verkeerdom zitten of goed. Het maakt niet uit of je hoe je het bedieningsmechanisme monteert aan beide zijden van het asje zit een gaatje dus altijd goed.
Na de plaatjes uit de greenbooks te hebben bekeken bleek dat de choke er in zijn geheel vrij makkelijk te verwijderen moest zijn, net even wat meer kracht zetten (dat deed ik in eerste instantie niet uit angst iets te slopen.).

6. Plaatje van de choke helemaal uit elkaar boven de voorste onder de achterste carburateur (boven is schoon onder is vies). Bierdopje is carburateur ;D 7. Plaatje van bodempje vlotterkamer met stof/gruis. Ik denk dat dit oxidatie is van het bimetaaltje dat de sproeierbuis in hoogte kan stellen. 8. Vacuumkamer en zuiger+naald; bah.
6. 7. 8.
[Afbeelding: th_carbs1.jpg] [Afbeelding: th_carbs6.jpg] [Afbeelding: th_carbs4.jpg]

Na alles schoongemaakt te hebben de voorste carburateur weer in elkaar gezet, nog zonder nieuwe pakkingen en naalden etc... De zuigers en vacuumhuizen "gematched" (bleek verkeerd). Het vlotterniveau was niet wat het zou moeten zijn. Hij kwam ca 2mm boven de onderkant uit, als je de carb ondersteboven hield. Volgens de greenbooks hoort de vlotter op 0,5-1,5mm onder de rand te hangen. (de afstelpositie is ondersteboven). Vlottertje opnieuw afgesteld op 1mm onder de rand.
(opletten trouwens met haynes zij hebben het ook over 0,5-1,5mm maar op het plaatje lijkt het erop dat de vlotter er bovenuit moet steken in plaat van eronder.)

9. Ziet er zo een stuk beter uit.
9.[Afbeelding: th_carbs2.jpg]

Binnenkort gaan we weer verder. Maar ik heb toch alvast wat vraagjes.

- De sproeierbuis en spoeiernaald zijn zaken die verslijten. Dat zou je moeten merken aan het rijk lopen van de motor. Dat deed deze motor, maar dat zou ook een verkeerde afstelling kunnen zijn. Nu de naald en spoeier eruit zijn valt slijtage ervan niet op. Ik meen ergens gelezen te hebben dat je aan de naald kunt voelen of hij versleten is of niet. (heeft dan een plat vlak of is niet helemaal rond meer. Ook de buis is dan ovaal. Dit heb ik beiden niet kunnen waarnemen. Wel lag er bruinachtig gruis op de bodem van de vlotterkamer (koperslijpsel van de naald? Is oxide van het bimetaaltje van de sproeier verstelling).
Hoe kun je precies zien of de naald is versleten?

- Er zullen wel nieuwe naalden in moeten, daar zijn er behoorlijk veel van. In Haynes kan ik het type naald niet vinden. Heeft iemand hier meer documentatie over? Op internet vind ik 3 mogelijke opties BBB, BAL, KN, maar er zijn er nog veel meer. Vooralsnog gok ik op de eerste.
a: Zoals hier al aangegeven: haynes en het greenbook: voor de 2x SU HIF6 in een B20b zou je de BBB naald moeten hebben.

Verbeteringen:
- alles goed schoongemaakt
- alle pakkingen en rubbers vervangen.
- alles voorzien van wat vet/olie (soepele scharniertjes)
- nieuwe vlotternaalden en vlotters op juiste hoogte gesteld
- nieuwe spoeiernaalden en –buizen van het juiste type. (Er zat BAZ in ipv BBB, BAZ is voor een B20D als ik het goed heb gezien.
- zuigerhuizen en zuigers “gematched”.
- alles nice afgesteld.
- chokekabels en mechanisme uit elkaar gehaald, gepoetst en geolied (gaat weer als een boterbiesje)
- zuigerhuisjes opgepoetst
- ATF (demper)olie bijgevuld.

Klaar:
[Afbeelding: carbs_vies3.jpg]

Eigenlijk kunnen die carburateurs nog mooier, door ze te polijsten (stapsgewijsopschuren). Ze zijn toch al behoorlijk opgeknapt, zeker als je het verschil ziet met deze foto van hoe het eerst was (links) met nu (rechts):
[Afbeelding: kfAS%2BA%3D%3D.jpg] [Afbeelding: DSC06105.JPG]
Antwoord
Ik ben van plan Nederlandstalige werkplaatsboeken(groene boekjes) te gaan scannen. Helaas is dat nogal veel werk, dus als het de rest van de vakantie regent lukt het misschien nadat ik mijn stuurbekrachtiging heb vervangen. :Smile :Smile
Maar als je even naar me toe komt, kopieer ik dat deel wel even.
De naald slijt het meest vlak bij de opening en de punt rond af.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
U got a PB Big Grin
Antwoord
Had je ongetwijfeld al gevonden maar het 240-groene boekje over carburateurs (TP11740-2) heeft ook een sectie over de SU-HIF6. Weet niet of die vergelijkbaar is...
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
Een goed versleten naald krijgt een taille, kan je voelen als je erlangs veegt met je vinger (=supergevoelig meetinstrument).

Volgens mij is KN de standaard naald voor de 2xHS6, en BBB voor de 2xHIF6. In de 140 Haynes staat dat toch wel?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Een goed versleten naald krijgt een taille, kan je voelen als je erlangs veegt met je vinger (=supergevoelig meetinstrument).

Volgens mij is KN de standaard naald voor de 2xHS6, en BBB voor de 2xHIF6. In de 140 Haynes staat dat toch wel?

Haynes beschrijft alles, moet je wel een paar keer doorlezen, HIF6 is bij mij BBB..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
De pagina's uit de greenbooks op K-Jet.org die over de HIF6 gaan heb ik even uitgeprint. Er stond ook een greenbook over de motoren uit de 140 uit jaar -74. Daar werd ook gesproken over de HIF6.

Haynes ga ik nog eens nakijken, maar 2 vermoedens en 1 praktijkgeval is voor mij wel voldoende om voor de BBB naald te gaan Wink
Antwoord
Dat was zeker extra nuttige informatie die greenbooks. De "openstaande" vragen uit de startpost zijn opgelost. (ik heb ze daar aangevuld.)

Het vlotterniveau was niet wat het zou moeten zijn. Hij kwam ca 2mm boven de onderkant uit. Volgens de greenbooks hoort de vlotter op 0,5-1,5mm onder de rand te hangen. (de afstelpositie is ondersteboven zonder benzine). Vlottertje opnieuw afgesteld op 1mm onder de rand.
(opletten trouwens met haynes zij hebben het ook over 0,5-1,5mm maar op het plaatje lijkt het erop dat de vlotter er bovenuit moet steken in plaat van eronder.)

De sproeierbuizen zijn verschillend; in spiegelbeeld van elkaar, logisch.
Wat ik minder logisch vond is de kleur; de ene had wit plastic de ander zwart. Hoort dat? Misschien geeft dit het "spiegelbeeld" aan?

* plaatjes toegevoegd.
Antwoord

UPDATE BOVENAAN

Het is in ieder geval gelukt.

[Afbeelding: carbs_vies3.jpg]

gemonteerd in de auto (nog niet helemaal klaar op de foto):
[Afbeelding: DSC06105.JPG]

resultaat van 1:6,5 naar bijna 1:10 (vakantierit).
Antwoord
Van 1:6,5 naar 1:10 moet een heel comfortabel gevoel geven tijdens het rijden. Motor veel soepeler!!
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  kop revisie / aandraai en stel info simme 10 409 9 April 2025, 08:05
Laatste bericht: Marc1970
  synchroniceren van zenith-stromberg carburateurs van een b30 volvohenkie 9 8.032 3 January 2016, 21:08
Laatste bericht: Jambon
  Stotterende motor na revisie zenith 175CD RJV 4 3.417 15 October 2015, 11:30
Laatste bericht: RJV
  B21ET wil niet starten na revisie hooge048 48 36.188 9 March 2015, 16:31
Laatste bericht: hooge048
  Welke carburateurs op de 2.3 345GLS 8 9.613 12 May 2014, 20:32
Laatste bericht: 345GLS
  Volvo 244 SU HIF6 probleempje DeKleef 11 6.744 31 March 2014, 12:16
Laatste bericht: DeKleef
  Verdamper revisie Rob 3 2.999 14 October 2013, 16:15
Laatste bericht: Jambon
  Revisie B230FK vraagjes Volvo dude 14 9.542 30 April 2013, 09:59
Laatste bericht: Volvo dude
  B20a deel revisie Martijn142 42 18.987 20 April 2013, 09:16
Laatste bericht: sludge
  Revisie verdamper succes! Wimme 6 3.866 18 December 2012, 22:27
Laatste bericht: Wimme

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)