Berichten: 203
Topics: 11
Lid sinds: Jan 2008
die slang is voor het EGR (reiniging van de uitlaatgassen) systeem dacht ik
dus (warme) uitlaatgassen worden teruggestuurd naar de luchtfilterbuis enzo terug naar de carburator
zit er ook in bij mij (B230k)
als dat loskomt denk ik dat die rubberslangen uitgezet zijn, normaalgezien spant dat redelijk ...
edit : @ hieronder, idd ja, effe vergeten ...
MY88 240 GL b230kH z34/34 / MY84 245 TURBO B21ET / MY87 740 GLE TD D24T / MY90 240 B200E
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
EGR (Exhaust Gas Recirculation) loopt achter het blok langs, is een dun metalen pijpje. Kan op allerlei blokken zitten, misschien ook wel op deze B23A, maar staat los van Pulsair.
Hier een hele uitleg over Pulsair:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineSe...lsairValve
Over EGR:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineSe...l#EGRValve
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Ah, Pulsair. Dat woord heb ik vaker gezien. Nu weet ik in ieder geval waar ik naar moet zoeken en hoe ernstig het is als de slang eraf ligt... Bedankt weer!
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Al weer een tijdje erg rustig in dit topic, dus tijd om maar weer eens wat te melden.
Het einde van de LJ-47-RZ is inmiddels ook op papier gekomen. De schorsing verliep bijna dus ik heb de papieren maar opgestuurd naar de RDW. Brief gekregen dat ze het gehad hebben dus zal wel goed zijn zo. Had eigenlijk wel een vrijwaringsbewijs verwacht maar dat zal dan wel niet horen. Nu nog een mooi plekje zoeken om de kentekenplaten op te hangen, blijft toch je eerste auto.
De '83-er doet het prima. De eerste 5000 km zitten erop, dus van de verzekering mag ik er eigenlijk niet meer in rijden. Maar eens op zoek naar een andere maatschappij. Ben inmiddels ook lid geworden van het register dus denk dat ik het maar via hun ga regelen. Ervaringen mee?
Nog wel wat kleine probleempjes zoals een gaatje in de raamsponning (daar hoort neem ik aan geen afwateringsgat) zodat er na elke regenbui water in de voetenbak rechts staat en er zit volgens mij een te korte sierlijst boven de achterbumper, gok dat die van voor iets korter is en dat die achterop zit...
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Nieuw speelgoed, nu nog een paar slokken vrije tijd en dan kan het er in...
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Test voor je aan de gang gaat met die koplampwissers even of ze het ook doen. Anders heb je straks een uur geklooid, zit het er in en werkt het niet.
Ik heb er ook een setje van liggen en toen ik goed ging kijken liep er water uit. Open gemaakt en zitten van die kleine rotmotortjes in zoals vroeger in je auto's van je racebaan zaten. Je gelooft het gewoon niet als je het ziet maar het zal toen wel niet anders gekund hebben ga ik vanuit. :

:
Deze motortjes liggen als het goed is in een dik bad van vet zodat ze toch niet zo nat worden als je zou denken. Maar ik zou wachten met openen tot je zeker weet dat het nodig is (lees als ze het niet doen bij de test) want je zult zien dat er een tandwielkastje in gefabriekt is dat uitelkaar dondert als je de behuizing opent. Ra-ra hoe zat dat ook alweer....
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Thanks voor de tip, zijn verkocht als werkend maar even checken kan idd geen kwaad. Zal eerst even droog oefenen voor ik ze er in zet.
Berichten: 891
Topics: 39
Lid sinds: May 2010
Die wissers herken ik aan het ijzerdraadje waarmee een plastic clipje vast zit. Die dingen werken uitstekend!
Ik heb contact gemaakt via twee kabeltjes aan een 12v accu. Hierop reageerde de motortjes door vrolijk op en neer te gaan zwaaien.
Ga daar maar vanuit Arjan

.
Heb je trouwens net gemaild over de spiegels.
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Ga er ook zeker vanuit dat de motortjes het doen, maar dan moet de bekabeling in de auto het natuurlijk ook doen. Twee vliegen in een klap door ze vooraf even aan te sluiten dus...
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Afgelopen weekend een flinke deuk in mijn sleutel-ego geknutseld. Ik dacht even een toerenteller in mijn auto te zetten maar dat viel vies tegen.
Het begon met dat mijn tellerkabel niet los bleek te gaan door deze een kwartslag te draaien, bleek na een hoop geklooi een heel andere aansluiting te zijn dan ik verwacht had. Bleek een clipje te zijn dat je weg moet duwen door een gaatje in het omhulsel. Maar voor je daar achter bent terwijl je ondersteboven ligt te rommelen in een krap donker gat achter je dashboard.
Daarna bleek de toerenteller niet te passen op de plaats van de klok. Er zijn blijkbaar meerdere soorten tellerbakken geweest en die uit '83 is duidelijk anders dan die uit '84. Zie hieronder mijn tellerbak en een tellerbak waar mijn toerenteller wel meteen in gepast had (geleend van Marktplaats). Na wat hak- en breekwerk in de behuizing van mijn klok de toerenteller er toch netjes ingekregen, dus aangesloten en teruggezet. Motor gestart en 1 gok wat de toerenteller deed... niks
Daarna de toerenteller er weer uitgehaald en rechtstreeks aangesloten op de accu en de bobine, maar ook toen geen reactie. Hij slaat alleen een klein stukje uit op het moment dat de + en - aangesloten worden. Uiteindelijk de tellerbak maar weer teruggezet en bier gaan drinken...
Mijn tellerbak
Geleend plaatje