Topics: 3
Hallo,
nu het (in theorie) beter weer wordt buiten wil ik aan de slag met het vervangen van de koppakking van de oude dame. Weet niet in welke staat de huidige kop is. Daarom overweeg ik om alvast een ruil kop op te bouwen voor ik de motor openhaal. Ik heb nl geen garage en wil de motor niet te lang zonder kop hebben staan.
Mijn vraag is of het de moeite waard is te zoeken naar een 398 kop? Levert dat een (met de butt-dyno) merkbaar verschil op in koppel en vermogen?
K-jet wil ik houden dus 530 en 531 koppen vallen sowieso af. Een 405 lijkt me wel wat, maar zonder verdere maatregelen zou die ervoor zorgen dat de compressie ratio daalt, toch? Dat lijkt me minder wensenlijk.
Dank,
Nico
Topics: 22
De 398 heeft volgens mij geen betere kanalen, dat is alleen voorbehouden aan de 405 en 531. Kleppen zijn ook altijd even groot (behalve bij de Heron carb kop).
Misschien is het wat om een dunne koppakking te monteren, als je de compressieverlaging van een andere kop wil compenseren? Kan ook met de gewone kop, de compressie is niet snel te hoog. Bij
http://www.r-sportinternational.com/ verkopen ze die.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 3
Dank, die dunnere (stalen) koppakkingen van RSI heb ik ook zitten bekijken met het oog op de aanschaf van een 405 kop.
Wat ik nu meen te weten is dat de grotere kanalen en verbrandingskamer in een 405 kop een daling van de compressieratio met een halve punt veroorzaken ten opzichte van de standaardkop. Dat zou op te vangen moeten zijn door de kop of het blok 0,7 mm lager te maken.
Blok afvlakken is geen optie. Blijft over de kop. Maximale tolerantie van Volvo bij het vlakken van de kop is 0,5 mm. Dan zou de resterende 0,2 mm van de pakking moeten komen.
Maar goed, dit zijn allemaal getallen uit de 2e hand, uit verschillende postings op Turbobricks. Ik heb het niet zelf nagerekend. Weet ook niet hoe dicht dit de zuigers bij de kleppen brengt in mijn motor of wat dit doet voor de "squish" waar de Turbobricksters zo vol van zijn. En voor ik uberhaupt begin zou het handig zijn de huidige CR van de cylinders te meten, da's ook nog niet gebeurd.
Kortom, dat is nog een hoop denk-, reken- en meetwerk.
Eigenlijk hoopte ik dat de 398 een mooi compromis zou zijn zonder al te nadelige gevolgen voor de compressie ratio.
Groet,
Nico
Topics: 33
ik heb een 530 kop van een b230e liggen met k-jet. ligt nu helemaal uit elkaar, straks gereviseerd te koop
Topics: 125
Van een B21E heb ik uit 1979 nog een kop liggen. Zat ook K-Jet in. Bij interesse moet je het maar via PM laten weten.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..