16 March 2010, 23:26
Vandaag kleppen gesteld van mijn 240 uit 81 met b21 motor. Reden: Ik heb de auto net een maand, op LPG uiteraard. Alleen stationair liep ie te hoog, met als reden een schuddend blok. Dus klepspeling gecontroleerd. Die klopte niet, en varieerde van 0.25 tot 0.40 mm.
Het speciale gereedschap heb ik niet, maar toch is het gelukt. Het enige dat je nodig hebt is een stalen blokje van 15 mm lang,12 mm hoog, en 10 mm dik. Verder een oude fitting die je tot een scherp puntje vijlt, en een iets dikkere fitting.
Eerst klepspeling nauwkeurig opgemeten en genoteerd, vervolgens klepplaatjes eruithalen om te dikte te meten met een micrometer. Het eruithalen is ff oefenen met het zelfgemaakte gereedschap, maar 8 stuks in 20 minuten is te doen.
Eerst duw je betreffende klep open met de nok van de nokkenas door de koelvin je verdraaien (met strakke v-snaren)
Vervolgens leg je het stalen blokje precies op de rand van de stoter, en draai de nok weer omhoog. Het blokje houdt de klep nu open doordat het klem zit tussen de nokkenas en de stoter. Nu pak je het puntige schroevendraaiertje, en wurm tussen het inkepingetje van de stoter. (zorg wel dat deze van te voren al gunstig gedraaid staat zodat je erbij kunt) Als je fitting puntig genoeg is druk je zo het vulplaatje omhoog. Eventueel doe je het laatste stukje met een iets dikkere fitting.
Ik had de pech geen klepstelplaatjes te hebben, dus eerst een voor een opgemeten en opgeschreven achter de reeds eerdere klepspelingwaardes. Vervolgens teruggeplaatst, en zo een voor een. Vervolgens nieuwe gehaald bij Nordicar in Heerhugowaard (8 stuks 24 euro) Motor loopt veel beter, schudt vrijwel niet meer!! Omdat ik alle waardes van de klepstelplaatjes heb opgeschreven en bovendien naar onderen toe(van de nokkenas af)heb gelegd hoef ik volgende keer alleen de klepspeling maar te meten, en vervolgens op het lijstje te kijken welke klepstelplaatjes bij betreffende klep liggen. Vervolgens berekenen welke plaatjes gecorrigeerd moeten worden, eerst nieuwe halen, en dan plaatsen.
Het speciale gereedschap heb ik niet, maar toch is het gelukt. Het enige dat je nodig hebt is een stalen blokje van 15 mm lang,12 mm hoog, en 10 mm dik. Verder een oude fitting die je tot een scherp puntje vijlt, en een iets dikkere fitting.
Eerst klepspeling nauwkeurig opgemeten en genoteerd, vervolgens klepplaatjes eruithalen om te dikte te meten met een micrometer. Het eruithalen is ff oefenen met het zelfgemaakte gereedschap, maar 8 stuks in 20 minuten is te doen.
Eerst duw je betreffende klep open met de nok van de nokkenas door de koelvin je verdraaien (met strakke v-snaren)
Vervolgens leg je het stalen blokje precies op de rand van de stoter, en draai de nok weer omhoog. Het blokje houdt de klep nu open doordat het klem zit tussen de nokkenas en de stoter. Nu pak je het puntige schroevendraaiertje, en wurm tussen het inkepingetje van de stoter. (zorg wel dat deze van te voren al gunstig gedraaid staat zodat je erbij kunt) Als je fitting puntig genoeg is druk je zo het vulplaatje omhoog. Eventueel doe je het laatste stukje met een iets dikkere fitting.
Ik had de pech geen klepstelplaatjes te hebben, dus eerst een voor een opgemeten en opgeschreven achter de reeds eerdere klepspelingwaardes. Vervolgens teruggeplaatst, en zo een voor een. Vervolgens nieuwe gehaald bij Nordicar in Heerhugowaard (8 stuks 24 euro) Motor loopt veel beter, schudt vrijwel niet meer!! Omdat ik alle waardes van de klepstelplaatjes heb opgeschreven en bovendien naar onderen toe(van de nokkenas af)heb gelegd hoef ik volgende keer alleen de klepspeling maar te meten, en vervolgens op het lijstje te kijken welke klepstelplaatjes bij betreffende klep liggen. Vervolgens berekenen welke plaatjes gecorrigeerd moeten worden, eerst nieuwe halen, en dan plaatsen.