Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Klepstel plaatjes
#11
Vandaag kleppen gesteld van mijn 240 uit 81 met b21 motor. Reden: Ik heb de auto net een maand, op LPG uiteraard. Alleen stationair liep ie te hoog, met als reden een schuddend blok. Dus klepspeling gecontroleerd. Die klopte niet, en varieerde van 0.25 tot 0.40 mm.

Het speciale gereedschap heb ik niet, maar toch is het gelukt. Het enige dat je nodig hebt is een stalen blokje van 15 mm lang,12 mm hoog, en 10 mm dik. Verder een oude fitting die je tot een scherp puntje vijlt, en een iets dikkere fitting.

Eerst klepspeling nauwkeurig opgemeten en genoteerd, vervolgens klepplaatjes eruithalen om te dikte te meten met een micrometer. Het eruithalen is ff oefenen met het zelfgemaakte gereedschap, maar 8 stuks in 20 minuten is te doen.
Eerst duw je betreffende klep open met de nok van de nokkenas door de koelvin je verdraaien (met strakke v-snaren)
Vervolgens leg je het stalen blokje precies op de rand van de stoter, en draai de nok weer omhoog. Het blokje houdt de klep nu open doordat het klem zit tussen de nokkenas en de stoter. Nu pak je het puntige schroevendraaiertje, en wurm tussen het inkepingetje van de stoter. (zorg wel dat deze van te voren al gunstig gedraaid staat zodat je erbij kunt) Als je fitting puntig genoeg is druk je zo het vulplaatje omhoog. Eventueel doe je het laatste stukje met een iets dikkere fitting.

Ik had de pech geen klepstelplaatjes te hebben, dus eerst een voor een opgemeten en opgeschreven achter de reeds eerdere klepspelingwaardes. Vervolgens teruggeplaatst, en zo een voor een. Vervolgens nieuwe gehaald bij Nordicar in Heerhugowaard (8 stuks 24 euro) Motor loopt veel beter, schudt vrijwel niet meer!! Omdat ik alle waardes van de klepstelplaatjes heb opgeschreven en bovendien naar onderen toe(van de nokkenas af)heb gelegd hoef ik volgende keer alleen de klepspeling maar te meten, en vervolgens op het lijstje te kijken welke klepstelplaatjes bij betreffende klep liggen. Vervolgens berekenen welke plaatjes gecorrigeerd moeten worden, eerst nieuwe halen, en dan plaatsen.

Antwoord
#12
Dat scheelt, mijn indruk is dat in- en uitlaatkleppen onderling binnen 0,10 mm moeten zitten om het schudden te verhelpen. LPG stationair wat rijker zetten helpt ook.

De maten van je 'klepstelblokje' zijn niet zo duidelijk, 10 mm dik of 12 mm hoog?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#13
12 mm hoog, en 15 mm lang.

Voor alle duidelijkheid, 10 mm "diep''
Antwoord
#14
Dat blokje is dus zoiets als het plaatje op volgende link?
http://www.volvo240-260register.nl/forum...ght=#18600

Daar is het blokje langer gelaten. Ik weet niet of dat juist handig is?
Antwoord
#15
roel604 schreef:12 mm hoog, en 15 mm lang.

Voor alle duidelijkheid, 10 mm "diep''

Bedoel je zo ?

[Afbeelding: 25ku2kz.jpg]
Antwoord
#16
jos245 schreef:
roel604 schreef:12 mm hoog, en 15 mm lang.

Voor alle duidelijkheid, 10 mm "diep''

Bedoel je zo ?

[Afbeelding: 25ku2kz.jpg]

Hoi Jos,
De maten die jij bij dat blokje geplaatst hebt, zijn dat bruikbare maten of ben jij ook nog zoekende?
Antwoord
#17
Ik weet niet of de maten op de foto juist zijn. Het was eigenlijk mijn vraag aan Roel of ik het goed heb getekend.
Antwoord
#18
@ Roel: Foto's !!

(Blokje en andere ding (fitting met scherpe punt)
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#19
blokje is dus ook van Timen Smit(leuke man overigens)
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#20
Rob schreef:@ Roel: Foto's !!

(Blokje en andere ding (fitting met scherpe punt)
[img width=800 height=600]http://i39.tinypic.com/25sse47.jpg[/img][img width=800 height=600]http://i44.tinypic.com/35jb12x.jpg[/img][img width=800 height=600]http://i39.tinypic.com/wklmcg.jpg[/img]

Met het blauwe schroevendraaiertje (scherp) wip ik eerst het plaatje los. Met het bottere zwarte schroevendraaiertje duw ik vervolgens het plaatje omhoog. Mn. de scherpe punt moest ik steeds afvijlen. Niet wrikken met dit schroevendraaiertje anders breekt het puntje af. Wrikken deed ik dus met de botte zwarte schroevendraaier.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  klepstel gereedschap chefkokfred 3 5.539 10 August 2016, 18:46
Laatste bericht: BramvanBlokland
  versnellingsbak rubber vervangen, wat plaatjes. en olie lekkage! 245GLE1981 7 8.226 23 July 2015, 21:23
Laatste bericht: skidje
  Klepstel plaatjes LJ 0 2.618 24 March 2007, 13:29
Laatste bericht: LJ

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)