Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Metalig gerammel bij een G3-installatie
Tijdens een proefrit met een V70 stationauto kwam ik een duidelijk gerammel (metalig) tegen bij de G3-gasinstallatie, de op de plaats van het reservewiel zit (de laadvloer was er af zodat ik duidelijk alles zien en kon horen). De verkoper wist mij te vertellen dat ik dat nu hoorde omdat de laadvloer er niet opzat, maar dat het geluid normaal is. Bij het overschakelen naar benzine was dat gerammel verdwenen.

Nu kan ik mij herinneren van andere auto's met gasinstallaties die in de kofferruimte waren ingebouwd (en dus een zichtbare tank hadden), dat ik nog nooit een dergelijk geluid gehoord heb. Wie weet wat er aan de hand kan zijn? Hoe kan ik de gasinstallatie controleren?
Antwoord
Als het toevallig een Vialle LPI installatie is zit daar een flinke pomp IN de donut-tank, die op verschillende toerentallen gas aanlevert.
Is goed waarneembaar bij doorgassen, met name in een V model, en al naar gelang de staat van ontbinding van die pomp maakt hij meer herrie.

Pompen gaan afhankelijk van het bouwjaar nog wel eens stuk ook, is vrij dure hobby om die hele pomp (vaak tank met pomp) te wisselen btw ..
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
Ja het is een Vialle-installatie zover ik kan nagaan. Moet ik me nu zorgen maken om dat gerammel? De installatie lijkt er al behoorlijk wat jaren in te zitten. Hoe kan ik beoordelen/testen of hij aan vervanging toe is?
Antwoord
Kense schreef:Ja het is een Vialle-installatie zover ik kan nagaan. Moet ik me nu zorgen maken om dat gerammel? De installatie lijkt er al behoorlijk wat jaren in te zitten. Hoe kan ik beoordelen/testen of hij aan vervanging toe is?

Dit is afhankelijk van een paar zaken, er bestaan meen ik drie types

Vast in de tank, van buiten benaderbaar (rond deksel met open slobgaten aan de buitenkant) , en van buiten benaderbaar, rond dicht deksel .

De eerste haalt met wat mazzel 100K, tweede variant is variabel, derde zou verbeterd zijn, is ook uit te wisselen (door vialle-inbouwstation!)
maar daar zijn nog niet zoveel ervaringen van mensen met flinke kilometrages mee op dit moment.

Ten aanzien van de coulance / welwillendheid van Vialle was het redelijk teleurstellend, 2 jaar is twee jaar, en kosten zijn best fors.

Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
Ik heb net wat informatie ingewonnen bij een Vialle-installateur en hij kon natuurlijk over de telefoon geen definitieve diagnose stellen, maar wist mij wel te vertellen dat de Vialle-installatie met een twin-tank waarschijnlijk te lijden heeft aan een kapotte lager in de pomp of erger. Ook bij stationair draaien hoor ik gerammel. De twin-tank heeft als bijkomende nadeel ten opzichte van een ring-tank, dat er slechts 1 bedrijf is in Nederland dat die dingen kan herstellen/reviseren. Inschatting van de mogelijke kosten:1200 euro. Reden te meer voor mij om eens te gaan praten met de verkoper!
Antwoord
Inderdaad reden om eens met die verkoper te gaan praten want hij weet echt wel dat een pomp die herrie maakt niet normaal is :-[
Antwoord
Belangrijk met de LPi installatie van Vialle is de tank niet helemaal leegrijden. Dit zou slecht zijn voor de pomp omdat het vuil onderin de tank word verpompt op die manier. Ik heb me dit laten vertellen door iemand bij wie op die manier ook de pomp is overleden.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Volvo 142 B23 schreef:Belangrijk met de LPi installatie van Vialle is de tank niet helemaal leegrijden. Dit zou slecht zijn voor de pomp omdat het vuil onderin de tank word verpompt op die manier. Ik heb me dit laten vertellen door iemand bij wie op die manier ook de pomp is overleden.

Je hoort dit wel vaker (ook dat je bijvoorbeeld de benzinetank niet helemaal leeg moet rijden "want dan verstoppen de filters"). Ik denk dat het onzin is. Ik neem aan dat de uitstroomopening naar de pomp ergens onderin de tank zit. Ook als de tank vol is, dan zal eventueel vuil naar beneden zakken, dus het doet er niet toe of de tank vol of leeg is. Verder, als het inderdaad zo kritisch is dat de pomp geen vuil rondpompt, dan ontwerp je een filtertje, of je ontwerpt de uitstroomopening zodanig dat je nooit het "onderste" uit de tank haalt (bijvoorbeeld door de uitstroomopening wat hoger te plaatsen).

De enige reden dat je een benzinetank niet helemaal leeg moet rijden is dat bij injectiesystemen het hele brandstoftraject leeg raakt. Als je dan benzine in de tank doet, dan pompt de benzinepomp eerst nog even lucht, dus het kan even duren voordat er weer benzine richting de motor gaat. Dus als je pech hebt, zal je flink door moeten starten. En als je helemaal pech hebt, dan kan je accu daar weer niet tegen, en sta je met een volle tank maar een lege accu?Smile
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  LPi installatie w-volvo 0 1.173 17 December 2012, 16:56
Laatste bericht: w-volvo
  raar probleem met de lpg installatie henqui 11 9.160 12 April 2012, 19:14
Laatste bericht: henqui
  Nieuwe LPG installatie op B23E, loopt niet meer op benzine. Volvopeer 30 15.667 1 October 2008, 12:22
Laatste bericht: abbabak
  2e hands lpg installatie inbouwen JoostV6 3 7.208 28 January 2007, 22:52
Laatste bericht: smorebrod
  Afslaan bij afremmen. Wat is wat op de LPG installatie ? Volvovan 6 5.705 5 February 2006, 23:43
Laatste bericht: TonHerman
  Nieuwe/gebruikte LPG installatie? Hendrik Blue-Box 3 3.165 25 October 2005, 09:20
Laatste bericht: PP
  LPG installatie B234F in B230F Koot 0 2.053 12 July 2005, 10:09
Laatste bericht: Koot

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)