Berichten: 13
Topics: 4
Lid sinds: Jan 2010
Beste lui,
Ik ben al een tijd dit forum aan het volgen en zal jullie even mijn huidige project voorstellen: een 145 met B20F uit 1974.
Uit California, staat lang stil (10 jaar), goede basis qua carroserie, wel technisch nog aardig wat werk. Het blok loopt inmiddels al, en binnenkort zal ik me gaan bezighouden met het remsysteem, de rubbers van de ophanging rondom (die zijn zo ongeveer allemaal vergaan...) en het elektrische gebeuren.
Tevens heb ik een vraagje over de banden. Hier zal ik nieuwe/andere op moeten gaan leggen. Op de velg staat 5J x 15 x 40. Welke maat band kan ik hier voor gebruiken? De banden die er nu op zitten zijn 195/75 R15. Ik zoek een gangbare maat om de kosten te drukken.
In principe zou 195/65 R15 moeten kunnen toch?
Groetjes!
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ziet er nog best fris uit inderdaad. Wat voor versnellingsbak zit eronder?
195 is wel wat breed voor deze velg, zit bij Volvo op een 6 inch brede velg. 165/80r15 is nog best te vinden, Maxxis, Hankook, Toyo allemaal net zo goed als de banden uit 1974.
Oh, snorry, ik had die reservewiel-velg in gedachten. Op die velg die onder de auto zit kan wel wat breder. Ik denk dat 185/65 een aardig betaalbare benadering is, beetje kleinere diameter waardoor je 145 nog sneller aan de 4e versnelling zit en meer toeren moet maken op de snelweg (wen d'r maar aan). Da's wel een voordeel van grote 195/75 banden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
185/70-15 is beter, heb deze winter op 65 serie gereden, te veel toeren hoor, week op de meter 15 km af..
Foto 4. Apart tankje voor de achterraampieser? Hebben alle 140/240 dat daar zitten?
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Dirk242 schreef:Foto 4. Apart tankje voor de achterraampieser? Hebben alle 140/240 dat daar zitten?
Bij mijn '79 245 en (ooit gehad) '80 wel.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
'83 niet, gewoon voorin onder de motorkap
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 13
Topics: 4
Lid sinds: Jan 2010
Marc, Jambon bedankt voor jullie reacties wat betreft de banden!
Ik zal de advertenties op mp e.d. eens in de gaten houden, zag dat de maat 195/65 R15 wel heel veel voorkomend is. Die andere maten wat minder.
Haha ik vond het in eerste instantie ook wel verrassend dat de achterruitsproeier een apart reservoir heeft!
De lagers van de dynamo waren helemaal versleten. Die heb ik vervangen, draait prachtig...maar...wekt geen stroom op.
Is het nog de moeite waard om hier verder nog iets aan te vervangen/na te kijken of kan ik beter op zoek gaan naar een andere gebruikte?
Er staat op: VOLVO SFV Marshal 14V 55A. Zou een 240-serie dynamo met hetzelfde amperage bijvoorbeeld ook kunnen passen?
Groet, Thomas
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
Dirk242 schreef:Foto 4. Apart tankje voor de achterraampieser? Hebben alle 140/240 dat daar zitten?
145 zowieso en alleen de 245 tot '78 geloof ik heeft daar het tankje zitten voor het achterraam...
Mijn 245 '77 heeft ook daar een tankje zitten.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
SEV Marchal, blijft Frans spul. Zoek een Bosch, die van een 240 passen heel goed als je een stuk vd voet afslijpt. Meer ampere geeft niet. Ik heb er twee zo.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 470
Topics: 42
Lid sinds: Jul 2008
Dirk242 schreef:Foto 4. Apart tankje voor de achterraampieser? Hebben alle 140/240 dat daar zitten?
De mijne (1975) heeft hem daar ook zitten.