Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Flametrap vervangen maar vraag over onbekende buis
Zo het was dan eindelijk zover ik heb mijn flametrap vervangen. Ding zit behoorlijk weggestopt maar op aanraden van een forummer heb ik een poging gewaagt het inlaatspruitstuk, carb etc. in zijn geheel te verwijderen om zodoende bij de flametrap te komen. Eerst koelvloeistof afgetapt daarna alle moeren en bouten losgemaakt van het spruitstuk. Muurrvast geen beweging in te krijgen. Nog even aan de rubber slang gefriemeld van de flametrap en jahoor hij schoot eruit :-) redelijk goor en drabbig was ie. Nieuwe geplaats en alle bouten en moeren weer vast gemaakt alhoewel ik denk dat het spruitstuk zonder bouten ook wel blijft zitten ;D ;D Koelvloeistof weer bijgevuld en job done! Mede dankzij het forum heb ik het aangedurft en was het achteraf niet zo'n probleem.

Tijdens het klussen kwam ik een slang tegen zie foto:

[Afbeelding: foto3.jpg]

deze is afgedopt op het punt waar hij het luchtfilter ingaat (B) Als ik de slang lostrek terwijl de motor loopt komt er een gorgelend geluid uit. Waar is deze voor? En waarom is deze afgedopt. Tevens gaat er net voor het luchtfilter een soort vacuum slangetje uit waar is deze voor?

Nu kwam ik ook nog een olielekkage tegen iemand een idee waar dit vandaan kan komen (zie foto)??

[img width=450 height=600]http://i901.photobucket.com/albums/ac213/Jeroen245/foto4.jpg[/img]

Geen olie te zien waar de nokkenas naar buiten komt.

En last but not least de volvo nog een beetje gepimt, witte richtingaanwijzers ;D ;D ;D

[Afbeelding: foto5.jpg]

Paar verschillende onderwerpen in postje maar goed.

Cheers!
Antwoord
Niemand een idee waar deze slang voor nodig is??
Antwoord
Ja, hoor....
Dat is de slang van de puls-air. Aan de linkerkant op jouw foto zitten 2 ÃÃnweg-kleppen (bij A, die 2 ronde potjes na de splitsing) en aan de rechterzijde (B) een filter.
En wat doet het ding?
Zodra bij draaiende motor de uitlaatklep in de kop sluit, zorgen de uitstromende gassen voor een vacuum. Daardoor wordt er net na de uitlaatklep een onderdruk gecreëerd, wat er voor zorgt dat er via deze slang schone lucht wordt meegezogen. Dit zorgt er voor dat eventueel onverbrande hete gassen van zuurstof worden voorzien en de laatste onverbrande gassen alsnog verbranden. Resultaat: Schonere gassen en een lagere emissie van schadelijke troep in je uitlaatgassen. (Lagere CO-uitstoot. Doet het altijd goed bij de APK, de mijne haalt nu 0,22 % zonder cat....)

De onderdelen:
De twee ÃÃnwegkleppen (A) zorgen ervoor dat de verse lucht wel richting je spruitstuk kan, maar de uitlaatgassen niet terug naar je luchtfilter. Die bij B is volgens mij een filter. De mijne ziet er anders uit.

Onder de kleppen (A) komen de slangen uit op een stalen deel, dat per slang gekoppeld is aan 2 uitlaatpoorten. Als je eens kijkt, zul je zien dat er 4 buisjes net naast elke poort naast je spruitstuk zitten geschroeft.

Het oliespoor komt, zo te zien, van buiten het beeld dus hogerop van het blok. Misschien eens schoonspuiten en kijken waar het begint.

Oh, ja: Het gorgelende geluid dat je hoorde, is het klapperen van de kleppen.

Er wordt hier algemeen aangenomen dat het systeem wel ten kosten van de prestaties gaat. Dat is ook wel logisch, voor een betere doorstroming van je gassen kan je uitlaatspruitstuk beter zo heet mogelijk worden. Het mag duidelijk zijn dat koude lucht toevoeren daar niet aan meewerkt. Daarnaast (uit eigen ervaring): als het systeem lekt, komt er erg veel koolaanslag in de ingang naar de kop te zitten. En daar ben ik dan weer niet zo'n fan van.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Bedankt Martin weer een beetje wijzer. Raar vind ik dan wel dat de slang afgedopt is net voordat deze het luchtfilter in duikt. Waarom zou dit gedaan zijn??
Antwoord
Kweenie. Daar afdoppen is nogal zinloos. Als je het goed doet, dan haal je het buizenstelsel rondom het spruitstuk weg en dop je de inlaatpoortjes af. (Geen wetenschap van mezelf, is me hier verteld. Ik heb er ook aan gedacht het eraf te gooien, maar ben toch op de milieubewuste tour gegaan....) Nu trekt hij draaiend waarschijnlijk de slang vacuum en dicht. Eigenlijk alleen maar ballast.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Jeroen V schreef:Zo het was dan eindelijk zover ik heb mijn flametrap vervangen. Ding zit behoorlijk weggestopt maar op aanraden van een forummer heb ik een poging gewaagt het inlaatspruitstuk, carb etc. in zijn geheel te verwijderen om zodoende bij de flametrap te komen. Eerst koelvloeistof afgetapt daarna alle moeren en bouten losgemaakt van het spruitstuk. Muurrvast geen beweging in te krijgen. Nog even aan de rubber slang gefriemeld van de flametrap en jahoor hij schoot eruit :-) redelijk goor en drabbig was ie. Nieuwe geplaats en alle bouten en moeren weer vast gemaakt alhoewel ik denk dat het spruitstuk zonder bouten ook wel blijft zitten ;D ;D Koelvloeistof weer bijgevuld en job done! Mede dankzij het forum heb ik het aangedurft en was het achteraf niet zo'n probleem.

Gefeliciteerd! Tot zover het eerste traject in de leercurve ;D
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriamWink 245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Antwoord
Zag dat je de carterontluchting nu hebt vervangen. Dat zal wrsch ook de
oorzaak van de olie lekkage zijn. Doordat de gassen nergens heen kunnen
krijg je dit soort lekkages.
Volvo 242 DL, 1977 B21 A
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.677 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 1.783 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand? Arjan. 48 19.300 31 May 2022, 17:39
  tussendemper vervangen adrianus240 2 2.312 25 July 2021, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.792 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  940 B230FB waterpomp lekt na vervangen lonnebol 9 6.452 23 January 2021, 18:43
Laatste bericht: Volvo240
Photo distributie riem vervangen, positie tussenas? B200f superD 9 5.370 25 November 2020, 14:10
Laatste bericht: superD
  Vraag over cruise control inbouw Volf 14 11.190 2 October 2019, 21:22
Laatste bericht: Volf
  Olielekkage, maar waar? Grey240Polar 22 14.346 18 May 2019, 09:33
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 240 b230f 1991 start wel maar slaat af af bij geen gas geven Alwinvanengeland 5 5.222 2 December 2018, 14:02

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)