13 February 2010, 15:03
Gestart vanuit een drama, mooi uitgevoerd, net niet ge-eindigd in drama...
|
13 February 2010, 15:25
oei, dat is een lelijk brandje geweest.
Ik heb ook altijd brandblusser(s) bij me, wie weet dat het ooit nodig is. Een oud poederblussertje dat in onbekende conditie (ligt er al jaren in) is en een 2kg CO2 blusser.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
13 February 2010, 15:28
Maar dan baal je pas
![]() Idd een brandblusser in de auto kan altijd handig zijn.
1986 Volvo 360 - Koni, PU, B230F...en roest
1992 Volvo 960, B204FT, M46, zwart volleder, 412 1993 Volvo 245 - B230FT, M47, green, Bilstein, Polaris, 2.5" exhaust, 412 1995 Volvo 960 Ambassador line, B6254F, M90, beige volleder, 412
13 February 2010, 15:40
over brandblussers gesproken, die kleintjes hebben ongeveer evenveel nut als een vliegenmepper. Ik heb een promofilmpje gezien van een simpele autobrand, vaak gaat het om brandstof...
bij toeval passeert een monteur van Ajax blusmiddelen, trekt uiteindelijk 4 of 5 gebouwblussers uit de auto en de boel is uit...!! In de garage heb ik een paar "afgekeurde" Halonblussers, is verboden, maar werken erg goed. Nu kun je bij de auto als het onverhoopt gebeurd alleen maar op goed geluk handelen, het gaat wellicht wat ver om een blusinstallatie zoals bij rally-auto's wordt toegepast inbouwen. Feit is wel dat bij activeren alle circuits onderbroken worden en bij gesloten motorruimte de boel "vol" geblazen wordt met poeder en direct alles verstikt (als het goed is) Bij deze 164 zijn ze gezien de schade zeker op tijd geweest, je kunt zien dat eea onstaan is bij de injectoren (heb net m'n experiment opgehaald... :o) en geeft aan dat je [u]alle[u] details zorgvuldig moet behandelen, weg is weg en dan bij voorkeur alleen de auto..!
13 February 2010, 19:29
Jambon schreef:In de garage heb ik een paar "afgekeurde" Halonblussers, is verboden, maar werken erg goed. 't Is minder eng: Je mag ze nog hebben maar als ze leeg zijn lunnen ze niet meer gevuld worden. Ik heb bij een beginnend brandje in de achterbankvulling van m;n eerste auto ook ooit eens 8 emmers water in de kofferbak gegooid (geen enkel effect), daarna met 2 korte stoten uit een halonblusser de zaak gedoofd. Ik heb er ook nog 1 staan en ben er erg zuinig op. Geen residu (auto vol met poeder......) en heel erg effectief. Overigens hebben serverruimten meestal halon blusinstallaties staan, en die kunnen wel nagevuld worden. Ben benieuwd of je via een IT-toko het ding alsnog gevuld kan krijgen.....
`88 245, B230K, M47
13 February 2010, 20:52
ja die installaties ken ik, zijn vaak wel gasflessen, als lasflessen. Wellicht kan dat idd...
14 February 2010, 11:18
Ik heb in de garage ook een poederblusser staan maar als de auto straks af is wil ik een speciale installatie kopen. Is een brandblusser op statief die een metalen sproeikop heeft met een soort nylon koord. Bij stalling (aansluiting druppellader etc) zet je de klep open en het toestel ervoor, als er brand zou uitbreken smelt het koord direct en valt er een soort gewicht op de brandblusser die de boel dooft.
Zou dan wel opteren voor een C0² blusser ivm bekabeling. Zou zo'n Halonblusser misschien nog in het buitenland te verkrijgen zijn? Tsjechië bv?
245 GL => B230F aka De Rooie
15 February 2010, 03:52
halon blussertje gewoon 2e hands kopen zijn er nog zat
ik heb er al 1 liggen voor in de 244 als ie af is ![]() Halon kan je in principe heul lang in de fles houden is gewoon een vloeibaar gas en als je de knop in drukt komt het er uit in gas vorm... Je kan er best 1 kopen die al een paar jaar over keuring datum heen is geen probleem!
15 February 2010, 04:36
Kweetut. De mijne is al een jaartje of 15 oud, maar het metertje staat nog steeds mooi in het groen. (nieuw gekocht na dat "incidentje", nooit hoeven gebruiken gelukkig.....)
`88 245, B230K, M47
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)