Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tips & tricks gevraagd om een wat viezig auto-interieur op te knappen
#1
Hallo allemaal,

Ik heb van een vriend een 25 jaar oude automobiel gekregen. Het beestje is denk ik "in goede staat": er zitten wat krassen op en dergelijke, maar de motor en automaat zijn nog goed, heel weinig roest op de carrosserie, en vrijwel alles werkt nog. De auto heeft eigenlijk maar 1 eigenaar gehad.

De vorige eigenaar heeft het onderhoud tot in de puntjes laten doen, tot op het laatste moment, maar heeft nooijt de moeijte genomen om het interieur schoon te houden. Dus over alles zit een soort bruinig, vettig laagje (er is ook uitbundig in de auto gerookt). Ik heb vandaag met wat glassex geprobeerd op dat weg te poetsen maar dat werkt niet zo goed.

Ik hoop dat jullie, met de kennis omtrent oude auto's en hoe de boel in orde te brengen mij wat tips kunnen geven. Het gaat dus om dingen als dashboard, stuurwiel, binnenbekleding van de deuren en dergelijke. De auto is van 1984, met een grijs interieur; dashboard e.d. is voornamelijk plastic met houtmotief (a la Mercedes-Benz); er zitten chromen accenten in het interieur die nog fraaij zijn. Maar bijvoorbeeld de autoradio was ooijt zilvergrijs en is nu dus bruinig.

Verder heeft het beestje grijze pluche bekleding met de nodige koffievlekken en dergelijke. Ik heb een soort interieur-spray geprobeerd maar het blijft klooijen. Zijn er bijvoorbeeld bedrijfjes die dat eventueel chemisch kunnen aanpakken, bij voorkeur zonder ik de stoelen e.d. uit de auto moet halen.

Bedankt!

PS en inderdaad - het is geen Volvo....
Antwoord
#2
Babydoekjes, tandenborstels, perslucht, sopjes, etc voor kieren en plastic. Bekleding kan je altijd loshalen, het is er immers ook een keer omheen gegaan. Anders tapijtreiniger, wasbenzine, thinner, etc.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Je kunt het interieur ook bij een autopoetsbedrijf laten reinigen. Is niet eens zo heel erg duur dacht ik.

Er zijn ook speciale interieurreinigingsmiddelen voor auto's in de handel als je het zelf aan wil pakken.
Ik heb dat spul ooit eens gebruikt voor een dakhemel. Als je het met een plantenspuit erop spuit dan druipt de bruine zooi ervan af. In die interieurreinigingsmiddelen zit schijnbaar ook nicotineverwijderaar. Smile

Ik weet niet of je zelf handig bent maar als je de hoezen van de stoelen en achterbank loshaalt en koud in de wasmachine wast dan krijg je weer een fris ruikend en schoon interieur.
Antwoord
#4
Bekleding kan je altijd loshalen - zo had ik nog niet over gedacht. Ik zal eens kijken. Ik zal ook eens vragen naar een fles interieurreiniger. Ik heb bij de lokale auto-artikelenwinkel een spuitbus met "Seat + Upholstery" reiniger gevonden maar ik vind het resultaat niet geweldig. Een hoop gedoe met veel deppen. Als de hele hap in de wasmachine kan is dat eigenlijk wel zo handig. Ik ga het uitzoeken!
Antwoord
#5
op bekledingstof heb ik altijd tapijtkorrels gebruikt. Ooit een product dat bij de betere drogist verkrijgbaar was. Tegenwoordig zie je de hele HG collectie daar staan maar wellicht zit daar iets tussen.

Die korrels, das uitstrooien en met een zachte borstel inborstelen, volgende dag met de stofzuiger er over en de boel is weer schoon.

onlangs heb ik voor oude vloerbedekking van een 245 een Kruitvat reiniger gebruikt, sopje met warm / heet water, nu is het "nieuwe" vloerbedekking/
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#6
Ik heb mijn tapijt gewoon in de wasmachine gedaan, 30 graden zonder centrifuge, laten drogen en wel een beetje wasverzachter erbij gedaan.

PS wel gewact tot mijn vrouw een keer een dag weg was, ze vond het zelf namelijk niet zo'n goed idee ;D
245 USA 1982&nbsp; + <br />Eend uit 1982
Antwoord
#7
jij vreesde hetzelfde effect als wielnaven in de vaatwasser..?!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#8
Door de wasstraat met alle ramen open? ;D
Groeten van Frans
Antwoord
#9
Ik heb overigens even gekeken of de bekleding eraf kan en het lijkt niet echt goed te kunnen. Ik heb een poging gewaagd de bekleding van de passagiersstoel los te halen. Daarvoor moest ik een plastic kap loshalen en daarvan braken de bevestigingshaakjes meteen af. Zoals men in de thermodynamica pleegt te zeggen een "niet-reversibel proces". Als het van het voorjaar wat warmer is zal ik er nog eens naar kijken.
Antwoord
#10
Die hadden er ook niet af gehoeven. Clips langs de rand los en dan de kap zo draaien rond het scharnier dat je overal bij kan.
't Is effies zoeken, maar ik heb de bekleding er ook "non-experienced" vanaf gekregen, koud gewassen in de wasmasjien ÃÂn er weer op terug gekregen.
Mocht je zover zijn, moet je er nog maar eens een vraag aan wijden. Eens kijken of ik dan nog weet waar de valkuiltjes zitten. (Waarschijnlijk wel.... Big Grin)
`88 245, B230K, M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  interieur adrianus240 2 218 18 July 2024, 23:13
Laatste bericht: Rob
  Geluid in auto Rin 5 394 31 January 2024, 15:34
Laatste bericht: Rin
  Knopen leer interieur volvo 240 super polar Thijmen_volvo 1 1.050 5 March 2022, 11:51
Laatste bericht: Marc1970
  Tips: hoeken voorruit vervangen 245DL Maarten245DL 2 2.911 20 November 2018, 12:55
Laatste bericht: Marc1970
  Help, ik kan mijn auto niet meer in. Ohrtmann 30 18.742 3 May 2016, 22:09
Laatste bericht: Marc1970
  1992 interieur in een 1984 245 A_A 1 2.549 29 March 2016, 20:15
Laatste bericht: jos245
  Tips vervangen sproeiermondje achter DeBroeze 2 2.811 25 December 2015, 21:28
Laatste bericht: DeBroeze
  Auto op slot! Nicolaas H 1 2.251 25 January 2015, 23:35
Laatste bericht: Dopski
  interieur universeel voor 244 uit 1976 en 1988? skidje 1 4.189 15 November 2014, 01:30
Laatste bericht: jos245
  interieur deurpanelen, middenconsole, gordels uitwisselbaar 244 82>75 Vincent244 3 4.218 30 July 2014, 21:53
Laatste bericht: Vincent244

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)